Sømpistol - dobbelt skud..

Hej.

Jeg er ved at sætte klinkbeklædning på min garage, med sømpistol. Det er jo dejligt nemt og hurtigt, men ind imellem tager fanden ved pistolen og så fyrer den dobbeltskud af.   
DET er jo ikke pænt.   
Det er 1. gang jeg bruger sømpistol. Er det trykket det er galt med, eller er det MEGET vigtigt at man skyder sømmene i ved de 21 grader som pistolen er konstrueret til.?


Mvh


Carsten

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
joenson

Du skal som du er inde på regulere luft-trykket til søm-pistolen for at få det bedste resultat, uden "dobbelt-skud"

Hvis det er en meget billig sømpistol kan det være heri miseren kan/skal findes.

Det er ret så vigtigt at gi' sømpistolen en dråbe olie (kompressor olie syrefri) af og til som er beregnet til formålet, hvis du ikke bruger "tågesmøring" (et lille apparat du kan købe som monteres på kompressoren) lidt ala vand-udskiller.

Prøv at læse din brugs anvisning der står sikkert hvor meget tryk du skal/må bruge, ellers er det vel bare at prøve sig frem på et sekundært brædt indtil du har "ramt" det rette tryk.

Om vinkelen er vigtig?

Ved jeg ikke, har brugt sømpistol ret så meget både privat og professionelt uden at tænke så meget over dette.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej.

Nu ved jeg ikke om du har fået løst dit problem. Men jeg har kun oplevet det problem, med sømpistoler/dykkerpistoler når sømmene ikke har passet dertil. Vinklen er rimelig vigtig, for at den rammer hovedet ordenligt.

Men har f.eks også prøvet at bruge en Senco sømpistol, hvor der var 2 forskellige slags senco søm, med samme vinkel, men hvor der var lidt forskel på afstanden mellem sømmen. Den en slags søm fungerede perfekt, den anden slags søm fungerede meget dårligt.

I forhold til lufttrykket har det efter mine erfaringer kun haft indflydelse på hvor dybt sømmet er kommet ind, og hvis der er for lidt tryk på at den så ikke skyder den afsted.

Hej.
Tak for de gode forslag.
Jeg har prøvet mig lidt frem med både kortere søm og regulering af tryk.

Prøblemet er nok i virkeligheden min kompressor. Det kniber at skyde lange søm helt i men med en regulering af trykket, skyder den faktisk lidt kortere søm rigtig fint i. Hvis underlaget der skal sømmes er let fjedrende, stiger tendensen til dobbeltkud hvis der holdes for hårdt imod underlaget..

Alt i alt går det helt fint med beklædnings-arbejdet - jeg er ved at kende min søm-pistol.. ;0)

Vh

Carsten

Jeg kan ikke alt - men jeg arbejder på det...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis