Skimmel under tæppe i kælder



Jeg har købt hus, og blev forsikret om at alt var iorden.
Nu viser det sig at der under tæppe i kælderrum er lagt bløde plader som er fugtige, og mugne på undersiden - se billede.
Nu lurer jeg på hvor længe det har været om at blive så slemt som det er nu, da tidlige ejer påstår at det må være sket i løbet af sommeren.
Håber på lidt moralsk opbakning...

Jørgen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Håber du har været i gang med klorinen Held og lykke med at fjerne dette.

facadeisolering og pudsning af facader hos JTF

Ved ikke helt med den moralske opbakning.

Der kan jo have været skimmelsvamp i årtier.

Men det er jo ikke noget problem når det er nedenunder tæppet - overhovedet.

Så vidt jeg ved er det sporene som svampen frigiver som er problemet. Og de kan jo kun slippe ud hvis man går og løfter på sine tæpper. :o)

Til hpox: ved du hvad du snakker om?
Jeg opdaged netop at der var noget galt, da et par flyttekasser med indhold var pilrådne i bunden, og indholdet muggent.
Kan man få seriøse svar her, eller er det kun et hyggeforum...?

Jørgen

Jante - rolig nu!! Er du sikker på, hvad det er, der var under tæppet? Næppe! Der kan let have været vand i kælderen og gennemvædet tæppe og plader nedenunder. Hvis du ikke vil vente eller vil betale en analyse af pletterne, så hiv tæpperne af og giv hele kælderen - både vægge og gulv en ordentlig omgang Rodalon. Og hav fremtidig en god ventilation gennem rummene. Tæpper med gummibagside i en kælder er efter min mening roden til alt ondt!

 

uldal- jep, jeg skal igang med at rive det hele ud og gøre rent.
Det er efter min mening, dybt uansvarligt at lægge sådanne "pap" plader under tæppet i en kælder - og måske endnu mere uansvarligt at give det videre til en ny ejer, uden at advare om det.
Min teori er at pladerne har suget vand til sig igennem flere år, og er begyndt at mugne.

Jørgen

Annonce
Grundregel, hvis du lukker fugten inde så vil der opstå skimmel, hvis der er organisk materiale til stede.

Hvis der er over 65% luftfugtighed har skimmelsvamp det optimalt, og du vil se at der kan komme belægnimnger på alt organisk. Køb et hygrometer (mener jeg det hedder).

Det lærer en at man ikke skal opbevare ting i sin kælder hvis dette forhold er til stæde, beboelse er ej heller nogen god ide.

Jeg er mangeårig kælderejer, og har denne sommer set mere skimmel og mug end andre år. Jeg har ellers drænet, men det hjælper ikke altid. Et skuffemøbel som står et det ene rum er letter grønt/hvidt på overfladen.

Den eneste type tæppe der hører hjemme i en kælder er vel egentlig vinyl eller ren nylon.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Så klapper vi lige hesten - Hygge-Jante.

Fordi der er fugtigt under tæppet behøver der jo ikke være skimmelsvamp.

Men ret beset svarede jeg blot på dit spørgsmål. Men hvis du bedre kan lide svarene på Skimmel.dk så er det der du skal søge oplysninger.

Men det er underordnet om det er skimmel eller en anden svamp. Hvis der er svamp, er der for fugtigt og der bør gøres noget ved problemet. Udluftning, affugter eller et mekanisk ventilationsanlæg kan være en løsning.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis