opklodsning, hvad bruger de "prof" ?

Skal til at ligge strøer ud til gulv på første sal, disse skal jo klodses lidt op, så gulvet bliver plant (der skal alt mellem 0 og 100mm opklodsning til)

Spørgsmålet er nu, hvad bruger de prof? Er det plastik kiler? (Knudsen kiler, eller lign.), eller træ klodser, mdf plade, krydsfiner, hård masonit, eller? (MDF fordi jeg har en rest 12mm MDF til at stå, jeg kunne skære ud til opklodsning).

Jeg forestiller mig at opklodsningen skal fastgøres til spærfoden, såvel som strøerne fastgøres til opklodsningen.. Er det helt forkert? Jeg har læst rundt omkring om opklodsning, der siger at opklodsning ikke skal fastgøres til underlaget, men alle eksemplerne er med beton underlag.

det er 110kvm gulv der skal klodses op.. 

/ Thomas
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du opklodser på bjælkelag er træklodser fint.
Men du skal skrue strøer og opklodsning sammen med bjælken.

Strøer på betondæk fastgøres derimod ikke til underlaget.
Hmm.. hvad så i de tilfælde, hvor jeg kun skal have f.eks. 5mm i opklodsning? Stadig træklodser? Eller er der noget andet "smart" man kan bruge?

Højdeforskellen gør nemlig, at der (bare på den første spærfod) er en forskel på 70mm, på tværs af huset, Og et par spær længere inde, skal der så omkring 120mm opklodsning til (et sted jeg lige hurtigt målte efter, hvor jeg havde prøvet at rettet en enkelt reglar op)

/ Thomas
en masonitbrik og et stykke murpap eller to, så er du omkring de 5mm.
Ikke træklodser, men krydsfiner, masonite, vindpap og den slags materialer. I forskellige tykkelser så du kan kombinere dig frem til den rigtige klodshøjde.

Men du skal nok udlægge f.eks. 22 mm X-finerklodser, 2-3-4 stk, evt. sammenlimede og fastskruede de steder hvor der er op til 120 mm klodshøjde.

Jeg har aldrig prøvet at anvende Knudsen kiler til det formål - muligvis er det nemmere.

Knudsen kilerne er helt klart nemmere og hurtigere at bruge, prismæssigt er det sikkert også det samme, hvis du alligevel skal ud og købe krydsfiner pladeri forskellige størrelser, masonit, murpap osv...
Men sølvpapiret har man vel i køkkenskuffen?

Og i så varierende tykkelser tror jeg nu nok at div. småpladestumper fra den lokale tømrermesters affaldakasse er det billigste. Og så kan spørgeren osse låne saven på værkstedet..

Endelig skal de jo fastgøres med en skrue durch igennem hele opstillingen. Er det mon ikke noget skrammel?

Knudsen kiler er da voldsomt dyre - så vidt jeg ved.

Nu er de første par 18mm krydsfiner, og masonit, plader, ved at være skåret op i klodser.. Og opklodsning er begyndt.. En tur med rundsaven, på langs, og så i kap/gerings saven.. (Så får jeg også lov til at bruge maskineriet )

Så, det bliver med gammeldags træklodser.. hist og her, ryger der også en stump reglar ind, der har været i overskud fra strøerne..

/ Thomas
Hej René Koluda

Vi havde en aftale med dig, om at du skulle vende tilbage ang. tilbud på udskiftning af hoveddør. Det er nu over 14 dage siden, og du har ikke været til at komme i kontakt med.
Vi har både forsøgt at ringe, sms'e og maile talrige gange, og bliver nu bekymrede for, om der måske er sket dig noget, siden du ikke har besvaret vores henvendelser.

Ring eller skriv venligst snarest, så vi kan få besked.

Vh George og Lykke fra Bagsværd

Venligst

Matt

Knudsen kiler, med en skrue igennem. FTW!

Pap og masonit duer ikke! træklodser kan også flække og skride væk under strøerne.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis