Efterisolering af tidligere isoleret hulmur

Hej

Jeg har et hus fra 1972 på 150m2 med ca. 80mm hulmur. 

Vægene er ved husets opførelse isoleret med glasuld / rockuld. Jeg har bordet et par huller omkring i facaden - nogle steder kan jeg mærke fyldig isolering - andre steder tynd - og et enkelt sted intet.  

Vores vestvendte mur er dog meget kold - virker næsten som en omvendt radiator om vinteren og "suger" varmen ud af vores stue. De andre vægge er ok - virker dog også kolde i forhold til rumtemperatur  -men ikke i så ekstrem grad som i vores stue.

Hvad er den bedste løsning til at efterisolere en sådan væg? Kan der blæses efterisolering ind der pakker sig omkring eksisterende isolering? Nogen der har erfaring med dette?

Den bedste løsning jeg kan læse mig frem til at netop at blæse kugler ind som jeg formoder lettere kan "løbe" rundt i muren i forhold til papiruld m.v. 

Mvh

 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har et hus fra 1931 som havde fået efter isolering i 60'erne, det var noget ligesom expansions skum, som så over tiden er faldet sammen, men dog stadig klistre til vægene nogen steder.
Jeg havde et efter isolerings firma ude og vurdere, og de kunne godt blæse isolering ind, som ville pakke omkring det gamle isolering. Det eneste var at når der tidligere var lavet efter isolering kunne vi ikke få et certifikat på isoleringen.

Vi fik det lavet i 2 år siden i november, og kunne stort set mærke det allerede dagen/aftenen efter, så absolut penge givet godt ud, få et prof firma ud og vurdere opgaven

Så har jeg haft ét firma ude og kigge på det som isolerer med Rockwoll. De mente ikke at deres isolering kunne blæses ind da de tidligere indsatte isoleringsbats ville blokere.
 

Nu har jeg kontaktet et firma der isolerer med kugler og afventer svar om det kan blæses forbi den nuværende isolering.

Er der nogen der har erfaring med dette?

Igen erfariing på hulmursisolering.

Men det bliver spændende at høre om der kan indblæses noget som helst. (Det tvivler jeg på! :o()

Hvis huset er fra 1972 så er der jo en chance for at der er adgang til hulmuren fra tagrummet. Hvilket måske giver nye muligheder???

Jeg har en tilbygning, fra 1965 der er var kun 50mm bats (af løs kvalitet)
Jeg modifiserede et sandblæser (af den proff type, hvor blæsemidlet er under tryk)
Så kunne den blæse flamingokugler, ud gennem et 3 meter langt 12 mm rør.
Jeg borede så ind i fugerne, og stak røret ind, og trak det tilbage, lidt af gangen, når der ikke kunne blæses mere ind.
Jeg borede ind i hver tredie fuge, med et 3 meter rør kunne jeg dække hele murværket.

Jeg fik blæst rigtig meget ind, i den eksisterende isolering.
Der blev blæst ind med 8-10 ato.

Det var de rigtige kuglerunde flamingokugler!

Flamingogranulat af opkradset affald, dur ikke det pakker sammen.

Den her type sandblæser (kræver en stooor kompressor)
mvh jens


 


 


 


 


 

Det lyder som en fin metode der, Je_ns.
Det var lidt af det jeg lurede på om kunne lade sig gøre fra tagrummet og ned i en "ikke-toplukket" hulmur.

En termofotografering af hytten inden start ville kunne fastslå hvor behovet for indblæsning var størst. For din metode må have taget mange mandtimer og ville nok være for dyr hvis der skulle erlægges 450,- kr. pr styks.

Kunne du ikke osse lige opfinde en - gerne nem - metode så man kunne fjerne den gamle mineraluld fra hulmuren. :o)
Annonce

Ja det er så absolut en GDS metode, det tog pænt lang tid

mvh jens

 

Hej Lars

Hvad blev løsningen på dit problem?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis