ER VISTE FORBANDT OK ?

Hej

Jeg er nu næsten færdig med at mure vores nye garage. Jeg mangler kun portåbningerne, hvor der er 1010 mm. piller i siderne samt en midterpille på 590 mm. Der skal mures ind i selve åbningerne og dette er inkluderet i de oplyste mål.

Jeg murer i løberforbandt 1 og har naturligvis først lagt sten ud fra side til side uden hensyn til portene. Efterfølgende har jeg forsøgt at opbygge de første 4 skift for lige at se, hvordan det kommer til at se ud. Kønt er det efter min mening ikke når pillerne er så små, men som jeg lige kan se det er der ikke meget at gøre ved det. alt skal jo igen stemme når jeg kommer over portåbningerne, hvor det klassiske løberforbandt 1 fortsætter.

Er der nogen, som kan give en faglig vurdering af, om mit forbandt er ok, eller om jeg bør omgøre noget.

På forhånd tak !


Selvbyggeren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til at starte med er dit mål forkert. Murermål deles op i pille, åbning, og stenmål. I dit tilfælde pillemål. Og det slutter altid på 8.
Det korrekte mål ville derfor være 1008 mm. (4 1/4 sten) 590 skal hedde 588 (2 1/2 sten)

Jeg er ikke en ørn til at tegne på computer. Som murer på teknisk skole tegnede vi i hånden.
Men jeg kan da løse dit forbandt mundtligt.

1. skifte fra venstre: 3/4, 1, 1, 1, 1/2
2 skifte: 1/2, 1, 1, 1, 3/4
3 skifte: Samme som 1 skifte
4 skifte: 1/2, 1/2, 1, 1, 1/2, 3/4

Håber det giver mening. Ellers skal jeg forsøge at formulere mig bedre.

Når du skal mure din midterpille, så skal du "tælle igennem". Forbandtet fra din mur til venstre skal i princippet "fortsætte" igennem åbningen og fortsætte i midterpillen. Så sikrer du dig at det passer når du kommer op over stålteglet.
På www.murerviden.dk fagområder, opmuring kan du finde meget mere. Mål, forbandter mm.
Den ville være god at kigge på inden du kører på. Held og lykke.

Hej

Mange tak for svarene. Jeg har også regnet med de oplyste murmål, men blot skrevet de andre fordi de er angivet på arkitekttegningerne.

Jeg har først haft udlagt sten fra venstre mod højre hele vejen gennem portåbninger og piller. De hele sten i første skifte på billederne ligger, så de stemmer med udlægningen fra venstre mod højre startene med 1/1 sten efter langsidens 1/2 sten.

Jeg er jo desværre bundet af de allerede opmurede langsider, så første skift fra venstre starter jo med en 1/2 sten (108 mm).
Kan jeg så ikke blot vælge, at udføre 1. skift, som dit 2. skift, eller går det så galt ved midterpillen og i højre side ?

Der skal murer 350 mm. ind i falsene ved åbningerne og her havde jeg tænkt mig blot at benytte en hel og en halv sten og så blot skiftevis begynde og slutte med den hele sten hele vejen til tops. Er det en ok løsning ?

Jeg går efter, at der bliver symetri i falsene i åbningerne. Jeg formoder, at det er korrekt, at skiftene skal være ens i alle åbningerne, forstået på den møde, at første skift i alle åbningernes false f.eks. begynder med 1/1 sten. Vil det ikke være forkert, hvis man i den ene side af en åbning begynder med 1/1 sten og i den anden side med 1/2 sten ?

Murpillen i midten syntes jeg ikke er særlig køn. Den hele sten i bunden passer med den gennemgående udlægning begyndende med 1/2 og 1/1. Har du et forbandt forslag til denne for løberforbandt 1 er der vist ikke rigtigt plads til eller kan man alligevel fikse det på en smart måde ?



Også tak for det fine link. Jeg har søgt meget på Nettet men jeg har aldrig set dette før.

M.h.t portene har jeg blot valgt at følge arkitektens mål,l og så må jeg jo finde eller få lavet en port som passer til åbningen.


Selvbyggeren

Jeg har prøvet at tilrette mit forbandt i forhold til ovenstående forslag, og det ser nu således ud:

Hvis dette er ok, mangler jeg kun pillen i midten (588 mm.). Har nogen et bud på dette forbandt hører jeg meget gerne om det.


Selvbyggeren

Konklusione er helt klar.
Byg i træ - så passer der hver gang!!! :o)
Kig lige på dine billeder. Man kan sguda ikke starte med en kop op mod en kop kommer til at se klumpet ud. Specielet fordi at der e r to kopper i de skift som bliver startet kop mod kop. MEn det er bare min holdning til det er ikke sikker på det er teknisk korrekt men sker ikke i det jeg går og murer længere.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis