Muligvis forkert påfyldning af vand på åben expansions system

Hej,

Er der nogen vvs’ere eller andre kloge hoveder som kan hjælpe mig lidt?

Jeg har et gammelt hus med pillefyr og en åben expansions beholder på lofttet.

Vi har nu fået vandskade i den væg som er lige under ekspansions beholderen, jeg har været oppe på loftet, og jeg er 99,9% sikker på, at vandet ikke kommer udefra, jeg kan dog se at isoleringen på den ene side (på gulvet/loftet) af beholderen er vådt, og jeg tror ikke på det er et tilfælde

Nu kommer jeg så til at tænke på, om dette vand kan stamme fra når vi har tømt/fyldt systemet? Det har vi nemlig netop haft gjort, grundet radiator skift osv.

Den VVS mand vi havde ude, sagde at vi bare skulde fylde vand på systemet, indtil det rendte tilbage ud af overløbs røret (som kommer ud nede ved fyret i kælderen), men nu bliver jeg så i tvivl, for jeg kan se på loftet, at på overløbs røret som går ned i kælderen, der stikker der et halvtomme rør lige op i luften, muligvis til at tage trykket hvis vandet koger? Her tænkte jeg, om det måske kunne tænkes, at vores ”uhæmmede” påfyldning af vand, indtil det kom ud af tilbageløbet i kælderen, kan forårsage at der presses vand op af dette tryk rør, og derved give vand på loftet?

Heller kan det mon være noget helt andet…?

Under alle omstændigheder, har vi så fået korrekt vejledning i hvordan man på fylder vand på systemet, eller skal det gøres på en anden måde?

Vi har hørt vi bør få et lukket system, med en beholder i kælderen i stedet for, er det en god ide?

På forhånd tak.
Kenneth

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Da det er en åben expantionsbeholder, skal der stikke et rør ovenud.
Hvis overløbsrøret er blokeret delvis, og du fylder på, kan det løbe over, af omtalte rør.
(du skal fylde forsigtigt på, ikke for fuld tryk)

Men det kan også udmærket være din, expantionsbeholder, der er tæret hul i.

mvh jens


 


 

Hej Jens,

Tak for svaret. Så må jeg hellere undersøge om det er beholderen som er tæret, det håber jeg ikke :-/

Men tak for rådet med påfyldning, vi har helt sikkert fyldt på med for stort tryk.

Mvh.
Kenneth
En hurtig løsning ville være at i er 2 en der står ved fyret og en ved expansionsbeholder og så fylder i på.
Problemet ved de åbne beholdere er at overløbet bliver lukket af skidt/kalk og så skyder den det op af toppen.
Men i har gjordt det rigtigt, men skal nok som overstående siger(forsigtigt).
At skifte til et lukket system er normalt en simpel opgave for en vvs og meget nemmere at styre(også kaldet en trykexpansions)

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis