Udvendig isolering med flamingo/polystyren? II

ER der nogle som ved om det er blevet lovligt at bruge de polystyren systemer som de bruger i tyskland og har gjort i over 10 år.. forstår ikke de danske mydigheder.. mon det har noget at gøre med at rockwool er dansk ? trivler nemlig på at de tyske brandmyndigheder er dårliger en de danske.. nærmste tvært imod. tror at brandmyndigheder i et land som tysland er yderst kompetente så jeg har svært ved at forstå hvorfor man ikke må bruge samme isolering løsninger som i tyskland.. og det er halv pris ovenikøbet.. er der danske firmaer som lavet denne løsning. der var snak om at brandmyndighedene ville tillade det i 2011.. men ? man har intet hørt om dette..håber nogle kan hjæpe.. og hvor meget bedre er polystyren feks. 200 mm vs 200mm isover batts.
ER der nogle som ved om det er blevet lovligt at... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan evt. bruge terræn batts. Jeg er sikker på det er nøjagtig det samme som facadebatts dog har de andre dimensioner. Men er til gengæld noget billigere.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er intet i vejen for at bruge EPS, polystyren, eller neopor til at bygge huse med, eller til at efter isolere huset med. De danske brandkrav har indtil videre været det man kalder BD 30, hvilket siger at væggene i 1 families huse skal være brand dæmpende i 30 min. dette kan 2 lag gips, eller 2 cm puds klare.

De nye regler iht EU normen kommer formentlig til at hedde BD 10, hvilket svarer til 1 lag gips, eller 1 cm puds.

Der findes mange udmærkede produkter til det brug du efterspørger, se http://www.izodom.dk der både laver byggeklodser og facade isolerings paneler, og isoleringsværdien på disse opskummede produkter er typisk for 10 cm tykkelse en R værdi på 3,5 hvilket svarer til en U-værdi på 0,28, eller iht byggereglementet 2010

Der vil åbne sig en ny verden af produkter for os, når vi får ændret på vores traditionelle måde at tænke byggematerialer på.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Isoleringsevnen er bedre end "normale" metoder da flamingo også er vand og vindtæt. Gør du det rigtigt får du heller ingen kulde broer.
Svend har helt ret i det brandtekniske, men din kommune skal nok hjælpes lidt på vej rent vidensmæssigt.

Har selv planer om at bygge nyt i ren flamingo (styropor / neopor) som skal ende i en lavenergiklasse (xyz) - hvad nu pengepungen formår.

Der er ingen tvivl om at den slags "letvægts" materialer hvor luft fylder 97% og er "rimelig" naturvenligt i fremstillingprocessen vil vinde fremgang. Når du håndterer en "gængse isolerings måtte" hvor skadeligt er de partikler der suser rundt kontra det affald du har når du saver i en flamingo plade.

Nutidens styropor/neopor kan ikke brænde uden tilført energi. Den kan smelte ved høje temperaturer, men der er det beklædningen skal forsinke.

Derudover er røggassene mindre giftige en din sofa eller seng.

mvh
Jesper
Vejle

Tusind tak til dig Sven M og Steffensen. jeg har fået et godt svar bliver udført sådan.. klister polystyren op på ydervæg derefter et opsættes et net på polystyren og 1 cm armeringspuds hvor på der sættes et ny lag net og igen 1cm armeringspuds hvor til sidst 0.5 favet puds.. så skulle den være klaret.. jeg takker alle dem der er kommet med indput til tråden undtagen HPOX som åbenbart var et fjols som ikke vidste bedre.. ak ja mod dumhed kæmper selv guderne.. lol.. tak igen til jeg alle især Sven M som virkligt hjalp..
Tak, Orla. Jeg gik i den vildfarelse at EPS isolerede dobbelt så godt som mineraluld (jeg mente at have tjekket det i diverse opgivelser omkring varmeledningskoefficienter). Men i følge Rasmussen og Hartman-Petersen, Kemiske og Fysiske tabeller, er varmeledningskoefficienten for mineraluld og EPS den samme: 0.04 W/mK

Flemming TH. Bjerke
mail: websnabbelbjerkedutdk
Wikipedia har en hel del om polystyren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Polystyrene

Det fremgår at polystyren kemisk set ikke er nogen speciel styg plastik når der går ind i den. PVC er langt værre fordi det indeholder klor.

Men polystyrenskum består af 98% luft. Så når der først går ild i det, går det stærkt. Jeg gætter at ilden ikke kvæles fordi der er så meget ilt i selve polystyrenen. Mit gæt er også at hvis man har pakket sit hus ind i polystyren helt uden brandhæmmende adskillelser så bliver det på ingen tid til et stort flammehav hvis der først går ild i polystyrenen. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det kunne være interessant hvis nogen kunne vise at dette lille skrækscenarie er usandsynligt.

Like other organic compounds, polystyrene is flammable. Polystyrene is classified according to DIN4102 as a "B3" product, meaning highly flammable or "Easily Ignited." As a consequence, although it is an efficient insulator at low temperatures, its use is prohibited in any exposed installations in building construction if the material is not flame-retardant. It must be concealed behind drywall, sheet metal, or concrete. Foamed polystyrene plastic materials have been accidentally ignited and caused huge fires and losses, for example at the Düsseldorf International Airport, the Channel tunnel (where polystyrene was inside a railcar that caught fire), and the Browns Ferry Nuclear Power Plant (where fire breached a fire retardant and reached the foamed plastic underneath, inside a firestop that had not been tested and certified in accordance with the final installation).


Plastindustrien ... der muligvis kigger med meget venlig øjne på polystyren skriver:

EPS antændes ikke ved kontakt med små flammer og heller ikke af gnister og gløder. Dog vil materialet pletvis trække sig sammen, når det bliver udsat for sådanne lokale varmepåvirkninger.

Ved længerevarende kontakt med flammer vil EPS blive antændt. Uden kontakt med flammer sker antændelsen ved 450-500° C. Det gør EPS til et fuldt forsvarligt isoleringsmateriale i bygninger. Hvis isoleringsmaterialet i overensstemmelse med Bygningsreglementet er beklædt med 13 mm gipsplader, vil EPS først nå en temperatur på 140° C efter tyve minutters brand.


Men så er vandet i pladerne væk ... og så går det stærkt. Hvis man følger bygningsreglementet, forhindres mit lille skrækscenarie så?

Brandmanden bekræfter mine bekymringer (og jeg går ud fra han ved hvad han snakker om):

EPS er et olieprodukt og brænder energimæssigt meget voldsomt, og meget hurtigt og med en meget kraftig røgudvikling. Røg der er væsentlig mere giftig end røg fra træ.

Udvendig isolering med EPS kan sikkert være en økonomisk fordelagtig løsning det vil jeg slet ikke modsige - men jeg ved hvordan forskellen på en træbeklædning/stenuldsisolering og en konstruktion med adgang til et EPS isoleringsprodukt er - og ville til enhver tid undgå EPS'en.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/152111/afpg/2

Her står der også en hel del om problemer ved polystyren (selvom det handler om tage). F.eks. at polystyrenskum trækker sig sammen med tiden hvilket kan skabe kuldebroer:
http://www.tor.info/uploads/docs/tornyt/tornyt_1_2002.pdf

Jeg fandt også dette som bl.a. peger på at kuldebroer ofte er det vigtigste og billigste at gøre noget ved:
http://www.mur-tag.dk/fileadmin/filer/Rapporter/varme_tips_BR2010.pdf

Grunden til at jeg interesserer mig for ovenstående, er at vi har tænkt at lave udbygning vha. to stålcontainere pakket ind i polystyren. Men pga. overstående er jeg blevet noget betænkelig.

Loiusiannas check på et alternativ lyder interessant:
Det ender nok med at vi køber mineraluldsplader fra www.scanoton.dk, som efter lang research har de aller bedste priser. (52.000 for ALT materiale vedr. isoleringen af vores hus)

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/152111

Når jeg laver et hurtigt prischek på nettet koster tærrenbatts i Rockwoll 30 cm ca. 160 kri/m2, og 30 cm polystyrenskum koster ca. det samme. Og da de isolerer lige godt: Hvad skal man så med polystyren omkring huset?

Lige til sidst: Bare fordi polystyren'frakker' er udbredt i Tyskland, kan det godt være en dårlig ide. Plastindustrien kan udmærket have lobbyet sig til skumle kompromisser ... det er ligesom set før. I sidste ende kan vi kun stole os selv - og troværdige folk der ved noget om sagen.

Flemming TH. Bjerke
mail: websnabbelbjerkedutdk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis