Dårligt træk i skorsten - etageejendom

Hej med jer,

Vi købte sidste år vores lejlighed, som har en dejlig brændeovn i stuen. Den er tilsluttet ejendommens skorsten som i over 50år har været brugt til ejendommens oliefyr. Vi er nu gået over til fjernvarme så oliefyret er nedlagt.

Vi har hele tiden døjet med dårligt træk. Vi bor på 2. sal og brændeovnen er tilsluttet direkte til skorstenen. Det er ikke muligt at fyre uden at der er åbent for alle spjæld. 

Er der nogen gode ideer til hvad vi kan gøre? Er det muligt at lukke skorsten lige under vores udtag, og dermed undgå træk længere ned i systemet? 

Når jeg lyser ind i skorstenen kan jeg se at den har et rør på ca. 30cm eller lign. 

Er det muligt at få det lukket og evt isolere, så vi kan få et ordentligt træk? 

Eller er det et større projekt?

På forhånd tal. Bør over med mine manglende skorstensevner.
Hej med jer, Vi købte sidste år vores lejlighed... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skorstensfejeren var her igår og han fortalte at trækket var fint. Til min overraskelse fortalte han endda at der er isokern i skorstenen, hvilket jeg ikke vidste.

Vi prøvede at rykke ovnen lidt ud fra væggen da han mente at røgrøret sad lidt for langt inde, men det har ikke hjulpet skide meget.

Jeg fyrer også rigtigt, og har fine flammer, men det kræver jo at alt står på vid gab.....  Jeg kan simpelthen ikke fyre uden at primærluften er meget åben. 

Vi har en Farsø 1 brændeovn. Jeg ved ikke om det ville kunne gøre noget at skifte den ud. Den har ikke så stort brændkammer. Skorstensfejeren sagde at der var sket meget på de 6 år den har stået her.

Jeg har lagt mærke til at pladsen over røgvenderpladen er lidt trang. Når jeg kigger ind i de moderne ovne er der rigeligt med plads over røgvenderpladen inde røgrøret  nåes. Har det noget at sige?
Er det den her ovn

Hvis det er den her, så læser jeg i  manuelen, http://www.vardeovne.dk/files/pdf/Brugermanualer/for-131_dk_fars_1_og_4_installations_og_brugervejledning.pdf


det som om, at øverste spjæld (forbrændingsluft skal stå helt åben (100%) og at primær luft (rosetten) skal stå på 1/2 omdrejning under brug efter optænding. 


Men der står også


 "De vil dog i langt de fleste tilfælde være nødt til selv at finde den bedste indstilling af forbrændingsluften, da f.eks. skorstenskvalitet, skorstenshøjde og brændets kvalitet spiller en afgørende rolle for, hvordan lige netop Deres brændeovn indstilles bedst" 


Så der er måske ikke mere i det. 


ps. jeg tænker, at med en 30 cm (diameter) skorsten (hvad er højden fra brændeovnen til skorstenstop?) , så er det rigtig meget luft, at en lille brændeovn skal levere luft til. Og så er det jo fra spjældene, at luften skal komme fra.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja det er den. 

Begge spjæld er helt åbne.

Det kan bare ikke passe altså, at det ikke kan være bedre end det.
- Hvor mange etager har ejendommen ( I bor på 2.)? Høj tagryg?

- Efter god optænding og brændeoven er blevet godt varm: hvad sker når du så regulerer ned for primær/rosetten til f.eks. 1/2?

- Går ilden ud med det sammen el. sker det over tid 10-15-30 minutter?

- Når ilden går ud, sker det med meget eller lidt røg i kammeret.




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af KentAJ på 22 okt 2011 11:28
- Hvor mange etager har ejendommen ( I bor på 2.)? Høj tagryg?

- Efter god optænding og brændeoven er blevet godt varm: hvad sker når du så regulerer ned for primær/rosetten til f.eks. 1/2?

- Går ilden ud med det sammen el. sker det over tid 10-15-30 minutter?

- Når ilden går ud, sker det med meget eller lidt røg i kammeret.

Vi bor på 2.sal. Høj tagrryg og vi har min 4 meter op til skorstenens slutning. Skorstensfejer sagde at der var mere end nok. 

Det kan godt brænde med rossettten på halv, men forbrændingen er markant dårligere. Hvis ikke jeg tager den helt af, så formår det aldrig at brænde helt ned ordentligt.
Jeg kan se at hvis jeg skruer ned for primær luft begyner flammerne at aftage og "forsvinde". Det er tydeligt at se at de taber pusten. Hvis jeg lukker for meget ned, kan der på under 10-15 sekunder stoppe flammerne.

Altså, tingen er at vi jo godt kan forbrænde, men det er bare så lidt optimalt.

Nogen der har input ang. ovnen?

Annonce
Jeg tror ikke det er din ovn, det er skorstenen der er problemet. Prøv at gå op på loftet, og se om der sidder en gammel rusten renselem der oppe. His den er utæt har du nok noget af grunden til det dårlige træk. Det vil også hjælpe lidt på at holde skorstens varmen ved at isolere selve skorstenen oppe på loftet. Det vil ikke være lige så optimalt som at indsætte en isokern, men noget vil det hjælpe.Det bedste ville dog nok være om du kunne få lov til at lukke skorsten nedad, altså banke et hul i gulvhøjde, og murer skorstene til, så skal du naturligvis have en renselem der i gulv høden.
Som sagt fortalte skorstensfejeren at der er træk og isokern i skorstenen.

Vil en brændeovn med tertiær lufttilførsel give forbrændingen mere luft?
Er du sikker på dine briketter er ordentligt tørre, din beskrivelse lyder nøjagtigt som om dit brænde er vådt ?
Har du prøvet at fyre med noget andet ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis