Hvilken løsning til dræn/isolering

Hej igen

Sidste spørgsmål i denne omgang. :-)

Jeg vil gerne selv stå for at lave isolering og fugtsikring af vores kælder. Jeg vil derfor grave et par meter ud af gangen og sætte isolering og drænplader op. Både for at huset ikke sætter sig, men også for at jeg ikke kører død i sådan et stort projekt.

Jeg har kigget på, Rockwool terrænbatts, Sundolitt dræn/og isoleringsplader og Platon drænplader. Er der andre I mener jeg har overset?

Hvilken løsning mener I er bedst, billigst og nemmest. Husk det skal kunne laves i etaper.

Samtidigt søger en arbejdsvejledning til de enkelte fremgangsmetoder.

Jesper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle af Jer der har erfaring med weber.tec Superflex 10? Ved godt det ikke isolerer, men det skulle holde fugt ude og er klæbrig så man kan sætte isoleringsplader på inden det tørrer.

jeg ville vælge sundolit 100 mm dræn isoleringsplader med fibetex på den ene side, og så slutte af med en aluskinne

de er 60 cm i bredden, så hvis du vil kan du nøjes med at lave 60 cm ad gangen

har du tænkt dig at lave dræn, når du nu alligevel har gravet frit??
Brug 100mm sundolit plader og en platon plade uden på og så en alu skinne der slutter tæt ind mod væggen så slagregn ikke kommer ned bagved.

Slut af med 80 mm dræn i bunden med et fald på 5-6 mm pr. (5-6 promille) fyld op med ærtesten.

Så får du en varm og tør kælder resten af din tid .
Hej Danni

Så jeg behøver ikke at lægge drænrør og koble noget til kloaken? Faldet på 5-6 mm er væk fra huset?
Lige et tillægsspørgsmål. Vores sokkel er i forvejen dybere end muren, altså stikker længere ud en muren. Hvis jeg skal afslutte med en skinne mod soklen, ville I så gøre det helt oppe ved muren hvor soklen ender og dermed gøre soklen endnu bredere end muren eller ville i afslutte lige over jorden så det næsten ikke ses?
Annonce
jeg forstår udemærket at du gerne vil gøre det selv jesper, men jeg synes du skal finde en som har styr på det, og få hjælp til de første par meter. ,og som kan fortælle dig helt præcist du skal gøre i dit tilfælde, det er ikke bare at grave op og så klaske noget isolering op af soklen.

men hvis vi tager det fra en ende af, du graver feks 5 m af gangen,(aldrig længere ned end fundamentet!!!!! så sætter du isolering op ad væggen, lægger dit dræn rør ned, fylder en halv meter ærte eller nøddesten på, ligger fibertex på, og fylder op med jord igen, til sidst skærer du isoleringen af lige under færdig højde og sætter en aluskinne på.

det var en meget hurtig forklaring af fremgangsmåden, og nogen vil sikkert gøre det på en anden måde.

mht til dit dræn så er det jo aut kloakmester arbejde, men synes alligevel du skal overveje at få lavet dræn nu når du alligevel graver op


Hej JR

Du skriver i fremgangsmåden: "lægger dit dræn rør ned". Senere skriver du at jeg burde overveje at lave dræn når nu jeg alligevel graver op. Indeholder din fremgangsmåde ikke allerede lægning af dræn?

Synes det er en god idé at lade en prof. vise mig hvordan man gør. Jeg er bare først og fremmest interesseret i at vide hvordan man gør det bedst. Så kan jeg også vælge den rigtige prof hvis du forstår. ellers kan de bilde mig alt ind.
mener bare at så stort et arbejde, så kan du lige så godt lave dræn samtidig for at sikre dig fremadrettet
Lige et tillægsspørgsmål. Vores sokkel er i forvejen bredere end muren, altså stikker længere ud end muren. Hvis jeg skal afslutte med en skinne mod soklen, ville I så gøre det helt oppe ved muren hvor soklen ender og dermed gøre soklen endnu bredere end muren eller ville i afslutte lige over jorden så det næsten ikke ses?
jeg ville afslutte med skinnen lige under terræn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis