Ny gulv konstruktion i træ inkl gulvvarme

Hej

Jeg skal i gang med at renovere stueetagen i en villa fra 35. Jeg brækker de gamle plankegulve op og agter at fjerne de gamle bjælker/strøer da disse tidligere har været angrebet af borebiller.
Højden fra eksisterende gulv til jorden under er ca 60 cm.

Jeg vil gerne høre jeres mening om denne konstruktion er den rigtige:

1: Mure nogle søjler op og lægge 145mm reglar på disse med en afstand svarende til bredden på isoleringen. Isolere mellem disse med 145 mm rockwool. Murpap mellem reglar og søjlerne.

2: Oven på dette montere endnu et lag 145 mm reglar diagonalt på de første. Denne gang med en afstand på 60cm. isoleringstykkelsen bliver dermed 290 (10 mm mindre end lovkravet, som jeg har forstået det.)

3: Forskalle med 25*100mm og lægge varmefordelingsplader jf Roth; http://www.roth-nordic.dk/pdf_dk/gvd-20.pdf. Slutteligt et nyt plankegulv.

Jeg har følgende spørgsmål i den forbindelse:
1/ Er det tilbage til tænkeboksen eller løsningen ok?
2/ Hvor skal dampspærren placeres?
3/ Skal det nederste lag rockwool være en bestemt type eller alm A-batts?
4/ Hvordan isolerer jeg bedst soklen ved ydervæggene? 20 mm flamingo?
5/ Kan jeg i det hele taget lægge plankegulvet på forskallingen eller skal gulvvarmen flyttes ned mellem reglarne(strøer)? Jeg vil gerne være fri for 22 gulvspånplade med spor grundet prisen. Det skulle være det i første omgang. Håber i kan hjælpe. Har ledt med lys og lygte, men de fleste beskrivelser relatere sig til støbte gulve.

HF&M

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lav et terrændæk i stedet for.

Det er en langt sikre og vedligeholdelsfri løsning.

Det passer osse nogenlunde med pladsen: Lidt sand i bunden + 300 mm isolering + 100 mm beton + 100 mm til et rigtigt strøgulv.
Tak, hpox, for dit hurtige svar.

Jeg tænkte nok forslaget ville komme.

1/ Hvor meget isolering må jeg komme mellem strøerne i ovenstående forslag? 100 mm?
2/ Hvordan isolerer jeg bedst soklen ved ydervæggene? 20 mm flamingo?
5/ Kan jeg i det hele taget lægge plankegulvet på forskallingen eller skal gulvvarmen flyttes ned mellem reglarne(strøer)? Jeg vil gerne være fri for 22 gulvspånplade med spor grundet prisen. Det skulle være det i første omgang. Håber i kan hjælpe. Har ledt med lys og lygte, men de fleste beskrivelser relatere sig til støbte gulve.

Forstår ikke spørgsmålene.

Referer du til dit krybekælderforslag eller mit terrændæk-ditto?
Spørgsmålene er var oprindeligt til mit eget forslag, men selvom jeg formentlig laver terrændæk er de stadig relevante.

1/ Syntes jeg har læst i andre tråde at der er visse regler for hvor meget isolering der må lægges ovenpå betondæk. Må jeg, i den konstruktion du nævner, fylde helt op, altså 100mm?
2/ Hvordan isolerer jeg bedst langs ydrevæggene? 20 mm flamingo hele vejen op til under færdigt gulv?
3/ Såfremt jeg anvender varmefordelingsplader jf Roth; http://www.roth-nordic.dk/pdf_dk/gvd-20.pdf. lægges der forskalling ovenpå stråerne. Kan disse gøre det ud fra strøer og dermed bære gulvet?
Jeg er opmærksom på at mine 100 mm strøer dermed skal ligge samme retning som gulvplankerne og forskallingen dermed bliver strøer....giver det mening?
1. Du må gerne fylde helt op, men der er jo 300 mm under betonen. Og ved gulvvarme kan det ganske rigtigt være en fordel med isolering imellem strøerne, kuge under varmeslangerne - således at opvarmning af betonnen minimeres. Men der udlægges normalt en fugtmembran oven på den udstøbte beton inden udlægning af strøer. Og i visse tilfælde kan den komme til at virke som en dampspærre - på den kolde side af isoleringen. Derfor begrænsningen på 75 mm mineraluld ved terrændæk hvor der ikke er isolering under betondækket.

2. Imellem betondæk og fundament sættes normalt en kuldebroisolering på f.eks. 20 mm. Men ved strøgulv er der jo måske plads til 50-100 mm.

3. Linken til Root virker ikke.
Men generelt gælder at der udlægges strøer, f.eks 40x40 mm Kertostrøer - på opklodsning. Derovenpå sporplader eller forskalling med ilægte vamefordelingsplader - øverst gulvbrædder.
I stedet for strøgulve kan udlægges svømmende gulve med gulvarme og hele svineriet. men i dit tilfælde kan jeg vanskeligt se formålet? Strøgulv er langt at foretrække.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis