Papiruld eller mineralduld?

Hej igen

Der foregår mange ting om ørerne på mig, så har endnu et spørgsmål. Vi skal have skiftet leca i hulmuren ud med mineraluld eller papiruld. Hvad er bedst? Nogle med erfaringer?

Jeg skal måske nævne at vi også skal have skiftet vinduer snart. ryger isoleringen ud når man gør det? Papiruldfyren sagde nej, men er det korrekt efter Jeres mening? Har altid været den skeptiske type og bruger mottoet: Det skal han jo sige! :-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke polystyren kugler ?
Det kommer bedre ud i alle hjørner og kanter, i forhold til både papir og mineraluld isoleringen, som pakker sammen.

Jeg ville dog vælge mineralulden frem for papirulden.
Start med at fjerne leca'en i hulmuren.
Det er vist noget bøvlet.
Dernæst i med nogle vinduer.
Og så i med noget ordentlig isolering.

Eller ja. Alt efter murfalsenes konstruktion så falder Leca'en jo nok i et vist omfang ud når du fjerner de gamle vinduer.

Men ellers er det helt sikkert at mineraluld bliver stående. Og formodentlig osse parpirulden.
I øvrigt er det en helt igennem sund indstilling at stille kritiske spørgsmål til folk der forsøger at profitere af ens behov. :o)
Tak for svarene.

Hvad isolerer bedst?

@ Koluda - Ingen af de tilbud jeg har fået er med polystyren kugler. Hvordan isloere de? Hvorfor ville du vælge mineraluld frem for papiruld?

@ Hpox - tænkte også at jeg lige så godt kunne skifte vinduerne inden der isoleres. Hvad ville du vælge?

Jesper
Bruger man i det hele taget polystyrenkugler, (flamingokugler) til indblæsning - længere?
Troede at det var granuleret flamingo. Som jo er med kanter og i nogen grad pakker sig sammen.

Jeg har ikke forstand på vinduer. :o)

Og heller ikke hulmursisolering faktisk. Men ville vælge det sikre, altså enten mineraluld eller flamingo. Begge dele har været på markedet i årtier.
Annonce
Jeg ville også helt klart anbefale at få skiftet vinduer først. Ved godt at uld, holder bedre sammen en flammingo kugler. Men jeg har personligt termograferet et hus der har fået blæst polystyrenkugler ind (flamingo), her var det tydeligt at der var en V form, til vinduet. Hvilket viste hvordan isoleringen var røget ud, ved udskiftning af vinduer. Hvilket ejeren også indrømte da jeg sagde det. Men papir vs. mineral uld. Selvom der ikke burde forekomme fugt skader, vil der altid været en lidt øget sandsynlighed ved organisk materiale, papir, selvom det er behandlet. Jeg ville være mineraluld, selvom dette førhen havde et rygte for ikke at komme så godt ud i kanternem, har ikke selv styr på om dette har ændret sig eller man bare automatisk forventer lidt mindre. Men det må der evt. være nogen der har erfaringer med.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Ville ALDRIG vælge flamingokugler igen.
Da vi købte vores hus for 6 år siden, var det isoleret med flamingo. HVER dag kunne vi finde de små kugler eet eller andet sted hvor der var en minimal sprække. Vi fik lavet ny 1. sal hvor alt blev isoleret med papir og har lige fået efterfyldt hulmuren med papiruld (der var stort set ingen flamingokugler tilbage). Isolatøren kan puste det ind med meget stor kraft og burde kunne komme lige så langt rundt som med flamingo.
Papiruld skulle være lige så effektivt i isolering som mineraluld, men væsentligt mere miljøvenligt at fremstille (kan godt være jeg er ldit farvet af, at min nabo er isolatør med papir :-))


Vh
Carsten

 

Hej Carsten

Hvad med det faktum at det er et organsik materiale? Har det givet dig anledning til bekymring? Hvad siger din nabo om det? (er nu ikke i tvivl om hvad han vil sige) :-)
Hej
Nej det har ikke givet anledning til bekymring. Min meget "logiske" tete er at, papirisolering er et godkendt isoleringsmateriale og skulle der derfor opstå skader pga. isoleringen, har jeg en husforsikring.
Men når det er sagt, så tror jeg på at hvis man ellers har et sundt hus og ydermure uden revner hvor der kan trænge vand ind - er der ikke risiko for råd osv. Desuden så er der jo også kloge mennesker der siger at den eneste måde at isolere ydervægge på, er via udvendig facade isolering, da der ellers er risiko for at gøre skade på den yderste sten pga. den kommer ud på den kolde side af isoleringen. På trods af denne påstand, vælger de fleste jo stadig at hulmorsisolere. 

Håber det gav svar :-)

Vh
Carsten (med et hus fra 1929)

 

Jeg ville helt klart vælge papiruld. Hvis du er usikker på isoleringsevne og holdbarhed så tjek de svenske hjemmesider ... Svenskerne har brugt det i næsten 100 år så de har masser af erfaring. Det er ingen problem at det er et organisk materiale snarer tværtimod, for det kan ånde og gør huset får et generelt bedre indeklima.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis