Bakkemørtel blanding

Hej gutter og gutinder

Jeg er ved at kradse de løse fuger ud på huset og lægge nye ind. Jeg formoder, at der tidligere er blevet brugt bakkemørtel i fugerne.. Det er i hvert fald groft mørtel. Problemet er, at farven på den nye mørtel er meget lysere end den eksisterende og det ser lidt fesen ud. Har fået at vide, at jeg nok blander for meget vand i. Er det korrekt? Jeg bruger bakkemørtel i pose af 25 kg fra silvan og blander cement i 1:13. Er der andet jeg mangler? Skal der også sand i?

Ser frem til at høre fra Jer.

Jesper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal regne med der er væsentlig forskel på farven på produkter fra de forskellige mørtelfabrikker. Maxit mørtel er meget lysere end mørtel fra jysk mørtelfabrik. Uden at vil kalde mig expert på området mht blandingsforhold, vil jeg mene blandingen er lige svag nok. Jeg vill blande 1:10.

Ska' ikke kunne sige hvilke bestanddele der giver farveforskellen i mørtel- ja en stærkere blanding (mere cement i) giver en lysere mørtel
På bolius står der følgende:

Mange omfugninger af murede huse bliver i dag udført med byggemarkedernes mest udbredte mørtel, som i langt de fleste tilfælde er for stærk, men også har en helt anden farve (lys grå) end de eksisterende fuger. Det er synd, da det giver et langt bedre resultat at vælge en mørtel, der passer til det eksisterende murværk.

Hvordan laver jeg den selv? Evt. blande sand i bakkemørtelen?

Jeg bruger denne:

http://www.pribot.dk/primus/cement~22193/solid-bakkemrtel-6-446-0-4-mm~10177005.htm


Tidligere ejer på vores hus havde desværre også været igang med at lave fuger - og det ser rædsomt ud fordi han ikke lavede forarbejdet mht farve ordentligt.

For det første findes der forskellige farver af cement og mørtel, for det andet findes der også egentlige farve-produkter til iblanding - tal med en murer som kan hjælpe dig med at finde den rigtige blanding og styrke (han behøves kun hjælpe med at ramme blandingen og behøves ikke fuge det hele for dig - så udgiften bør være overkommelig!). Du er nok nødt til at eksperimentere lidt for at ramme nuancen 100% - men så slipper du også for at dit murværk kommer til at se ud som om det har leopardpletter ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH - Tak for svaret. Allierer mig med en murer :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis