Kina-Varmepumpe og hvilken vandbeholder - til gulvvarme!

Hej alle,
Jeg har et fritidshus hvor der ikke er fjernvarme. kun EL. Der er så kørt 4 kredse af 100mm pex rør i fundamentet (ca. 80kvm). Huset et godt isoleret og der er klinker i hele huset (intet trægulv). Jeg vil installere gulvvarme anlægget, og til vil jeg investere i en 10KW luft-til-vand varmepumpe.

Nu ved jeg ikke præcis hvordan sådan en varmepumpe virker,, men varmepumpen er uden en inverter,, altså løber vandet igennem varmepumpen og så direkte over i en vandbeholder... Hvad syntes i om denne (035WAB) se specifikationerne. (pris ca. 8000dkr inkl alt)

er 10KW for meget?..
kan jeg nøjes med en 8KW,, den ydede nemlig 4KW ved - 12 grader?..

Når denne så er indkøbt, vil jeg føre vandet over i en vandbeholder... skal denne vandbeholder være med en spiral eller ej?.. altså, kan jeg bruge een som modellen "Bosch Europur 65" altså en 65liters som er beregnet til gasfyr.   Eller kan jeg bruge en 110 liters Metro (uden EL patronen)..   

Bemærk at dette vand så skal cirkuleres rundt i en lukkes kreds, som kun benyttes til gulvvarmen.

Jeg tror jeg vil køre med 35-40 grader i gulvet fra næste måned og til vinteren er ovre.
Hvordan ville det bedste setup være?.. Jeg har ikke købt varmepumpen eller vandbeholderen endnu. Jeg har en 6-kreds varmegulv anlæg med shunt liggende og ikke andet.

Og hvis nogle bor i nærheden af ballerup, kunne jeg godt tænke mig hvis nogle gad at hjælpe mig med projektet imod noget betaling - til rimelige penge. når det kommer så langt.

på forhånd tak for at i gider at besvare.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke en 5 kW rækker, hvis det er 80 kvm med en rimelig isolering.

Vandet fra pumpen skal direkte i gulvet, og beholderen skal kun være en buffer, der sikrer rimelig lange drifttider/stoptider på pumpen.
Du kan ikke sige, at du vil kører vand med XXºC ind i gulvet. Det afgøres af udetemperaturen, hvis der skal være lidt fornuft i tingene. Varmepumpen taber en del i virkningsgrad, COP, jo højere fremløbstemperaturen er.

En varmepumpe er en genial måde at varme op på, men.... Det er ikke simpelt. Du skal sætte dig en del mere ind i tingene inden du begiver dig ud i dette projekt, ellers kommer du til at kaste nogle dumme lærepenge i systemet. Alternativet er at hyre en der ved noget om det.

Du skal også finde ud af, hvad anlægget skal kunne.
Lave varmt vand?
Holde en konstant temperatur på 22º eller skal det holde frostfrit, når I ikke er der og varme op når i er der?
Hvor lav en udetemperatur skal den kunne virke ved?
Adskillige flere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.
Jeg prøver at sætte mig ind i tingene forrinden jeg bare kaster mig ud i det,, bland. andet ved hjælp af denne tråd så jeg takker for dit svar!

Altså 50watt pr. kvm bør være nok ikke? 50 x 80 = 4KW. Hvis varmepumpen er garanteret til at yde 4KW ved -15 grader, så vil jeg mene jeg er dækket godt ind med sådan een (kræver selvfølgelig den lever op til det, og ikke svigter osv).

hmm jeg troede man skulle sætte max fremløbstemperatur på varmepumpen og føre den ind i buffertanken først.. herefter lade gulvvarmesystemet tage varmt vand derfra og føre ind i gulvet.
så lade gulvvarme systemet regulere hvor meget varmt vand den skal tage ind

Med tiden vil fundamentet også blive varmet op (efter 24 timer ca) og bruge lidt mindre varmt vand fra buffertanken. ? Ja jeg er ikke sikker men efter at have læst nogle tråde, vil jeg tro dette var den bedste måde at regulere det på.. ret mig endelig.

Anlægget skal kunne lave varmt vand (luft til vand delen - uden air-con). Den skal kunne holde en konstant temperatur i mit gulv på 35grader, selv når det er -10grader udenfor. Varmepumpen skal køre hele tiden havde jeg tænkt mig.. Den model jeg kigger på virker ved -20 og yder 3.44KW (vedhæfter lige et billede). 
Jeg har lige fået installeret et Daikin Altherma luft/vand varmepumpe i mit hus i Jyllinge. Jeg opvarmer 146m2 med gulvvarme + 200L varmvandsbeholder. Systemet kørte rigtig godt sidste vinter og jeg har netop startet det op med gulvvarmen her i går.

Du er velkommen til at komme og se det. Anlægget har inkl. Installation kostet knap 97.000 kr. Jeg kender andre der også har det og er meget tilfredse!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Arash - må man spørger hvor du har fundet den varmepumpe du kigger på, henne?
Har du prøvet og bestille en hjem?

 Mvh Christian / Elektriker

Hvor fandt du dem henne?
Jeg har også kigget lidt i Kinas land, ville være cool hvis du gad smide en URL, enten her eller i pm?

 Mvh Christian / Elektriker

http://www.macon.com.cn
lidt mail korrespondance:


if you just buy a unit 035WAB,with 10.5Kw heating capacity,unti price is USD1400,with wilo pump build inside, the shipping cost is USD 230 to Copenhagen, wooden case USD 30, totally USD 1660.

if you dont need water pump, unit price is USD 1290, the shipping cost is USD 230 to Copenhagen, wooden case USD 30, totally USD 1550.


Your Sincerely,
Joy Liang
Macon Cooling & Heating Energy-Saving Equipment Co., Ltd.
Add: No. 12, Fuan 1st Industrial Area, Leliu, Shunde, Foshan, Guangdong, China 528322
Website: http://www.macon.com.cn http://macon.en.alibaba.com/

Email: [email protected] [email protected]
Mob:86-13450574633

Tel: 86-757-23669556
Fax: 86-757-23669554
MSN: [email protected]
Skype: maconjoy
Skrevet af Arash på 14 dec 2011 10:39
lidt mail korrespondance:

if you just buy a unit 035WAB,with 10.5Kw heating capacity,unti price is USD1400,with wilo pump build inside, the shipping cost is USD 230 to Copenhagen, wooden case USD 30, totally USD 1660.

if you dont need water pump, unit price is USD 1290, the shipping cost is USD 230 to Copenhagen, wooden case USD 30, totally USD 1550.

Your Sincerely,
Joy Liang
Macon Cooling & Heating Energy-Saving Equipment Co., Ltd.
Add: No. 12, Fuan 1st Industrial Area, Leliu, Shunde, Foshan, Guangdong, China 528322
Website: http://www.macon.com.cn http://macon.en.alibaba.com/

Email: [email protected] [email protected]
Mob:86-13450574633

Tel: 86-757-23669556
Fax: 86-757-23669554
MSN: [email protected]
Skype: maconjoy
Du skal så også lige ligge told og moms oven i, men umiddelbart er det ganske billigt.

ja,, desværre kender man jo ikke kvalitet. Det er det der er ulempen ved at købe fra kina... for når det kommer til stykket (vintertid,, - 10grader ).. hvis den svigter dér,, så det noget møg. Ja så kunne man gå ud og investere i en bosch 50.000dkr karl,, meen... mon ikke man kan finde en billig+driftsikker fra kina?..

tja, der er ikke andet end at hoppe ud i det

Andes har også nogle : http://andespro.dk/shop/-46c1.html
men til den pris tror jeg man kan få noget bedre måske hos macon,, men igen,, så er der for/imod at købe i dk kontra kina..


sådan er det med så meget
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis