Hvad skal spærafstandenden være

Hej 

Jeg er ved at lave nogle lidt specielle spær med svaj  til en lille karnap som er 240 cm. bred. hældningen bliver 40 grader og tømmeret er 120x45 mm. Hvor langt må jeg have mellem spærene? Der skal vingetegl på.

God søndag
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det første skal det være spærtræ T1 du skal bruge. (Ikke noget med regler til 13 kr. meteren her. :o))

Men du kan glæde dig over at det ikke bliver nødvendigt med vingetagstenene. Spær i den dimension skal ligge så tæt er det nlsten ikke kan regne igennem taget!!!

Dit tag er et mellemtungt tag og ved 40 cm c/c må den vandrette spændvidden max. være ca. 1,9197 meter.

Tabellen går kun til afstand 40 cm, men selv ved 0 cm c/c ville dit tømmer være for småt.

Se selv efter her: http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

Og så hedder det ikke tømmer i den dimension - men pinde. Og havde det været svensk birketræ hed det tandstikkere. :o)
Som bjælkespær måske, men havde nu også tænkt at lave dem som hanebåndsspær eller måske gitterspær om nødvendigt, det er jo ikke en sportshal, men en lille karnap hvor spærhovederne bliver knap 2 meter lange ikke.

Så jeg spørger lige igen hvor langt der må være i mellem.
Men det kunne du jo bare jave sagt. Jeg er jo ikke synsk!!!

Så kan du bare lave en meter imellem.
Og et par brædder på X&tværs, så er det fint.
Skrevet af hpox på 09 okt 2011 19:14
Men det kunne du jo bare jave sagt. Jeg er jo ikke synsk!!!

Så kan du bare lave en meter imellem.
Og et par brædder på X&tværs, så er det fint.

Nej synsk er du nu nok ikke, det skal jeg huske en anden gang, men jeg synes til gengæld du var lige hurtig nok til at konkludere at projektet under ingen omstændigheder kunne lade sig gøre. Jeg skrev jo heller ingen steder at det SKULLE være bjælkespær vel. Men tak for svaret alligevel.



Det er da også for dårligt du ikke lige kigger i krystal kuglen der Hpox...

Men hvorfor ikke bare vælge kraftigere spærtræ, og lave det som bjælkespær, frem for at lave gitterspær, det bliver det da ikke ligefrem nemmere eller billigere af, da der bruges mere spærtræ + sømplader / lasker for samme pris.

Annonce
Fordi spærene skal have en noget svaj som jeg skrev i den først post. Så kan det lige saves ud afnoget 245x45 spærtræ
Nej, det laves med kiler som påfores ovenpå dine spær, så det kan holde den styrke de er beregnet til...
Det kunne man selvfølgelig gøre ja, men jeg vil gerne have synlige spærender men det kan måske løses uden det kommer til at se for klodset ud. Byggeriet må desuden helst heller ikke blive højere end først planlagt da det ligger tæt på naboskel.
Du kan jo bare skære en smule af i toppen af udhænget, det bryder ikke det store, bare det har fuld højde på spærtræet fra rem til rem, så pyt med mindre dimension ude i udhænget.
Det kan jeg godt se. Altid super med et svar fra en der ved lige hvordan Hvor kraftigt vil du så mene tømmeret bør være hvis der skal være 1 meter i mellem spærene?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis