Lidt hjælp til min brændeovn

Hej

Jeg er lige flyttet i hus og i dette hus er der en brændeovn som vist på billedet. Jeg aner ikke hvordan jeg bedst fyrer op i denne maskine her.

Der følger 500kg briketter med til at fyrre op med, men hvor mange skal jeg smide i af gangen og hvor meget skal jeg skrue på de forskellige luftindtag for at det ikke futter for hurtigt af og også så det ikke går ud?

Målet er selvfølgelig at den skal varme så meget som muligt så længe som muligt.

Når briketterne er sluppet op vil jeg ud og finde noget brænde da det nok er lidt billigere. Hvilket træ skal jeg gå efter så jeg ikke køber mig fattig men samtidig får noget fornuftigt træ.

Andre tips og tricks er velkomne.

På forhånd tak.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er så vidt jeg husker kun en luftskrue og en skruelem under brændkamret så det er vist bare at prøve sig frem... :-)

Og du skal finde blandet løvtræ og noget gran til at tænde op med og til at få hurtig varme på f.eks. når du kommer hjem i hverdagene...

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

nu er det sværtat se hvor der er luftspjæld, normalt er der et primær luftspjæld (neders typisk ved askeskuffen) og et sekundær, øverst.
optænding, 4-8 stykker sammenkrøllet avis i bunden, og 3 brikketer oven på, fuldt åben på begge spjæld, tænd aviserne luk lågen. hvis den ikke er meget for at tænde op, kan man åbne askeskuffen på klem så kommer der hurtigt fut i, lad den være åben i 5 min, luk askeskuffen.

20-30 min senere luk primær spjæld helt. og skrue en smule ned for sekundær. også køre den fint, så skal der bare fyldes på med mellemrum, typisk 3 briketter hver 1½ time.

den kan godt sænkes yderligere, når der kun er gløder tilbage, men der skal så skrues op igen når du putter nyt brænde ind, jeg lader min stå på den samme hele vejen igennem og fylder så på med jævne mellemrum.

fyring over natten (med lavt blus) er ikke specielt effektiv fyring, og sender en masse crap ud i luften, hellere lad den brænde rent og smid jævnligt på før man går i seng, så der er et stort glødehav i bunden, så holder den varmen i 3-5 timer og dør langsomt ud.
Kan så tilføje at jeg synes brikketter er noget af det nemmeste at fyre med, de fylder minimalt, næsten ingen fugt(typisk under 6%) og er rimelig nemme at få ild i. men de er typisk lidt dyrere end at købe løvtræ i et bur. dog ved man altid hvor mange kg brænde man rent faktisk får
Tak for tipsene. Ved godt det er et dårligt billede, det er fra boligsiden. Ovnen har en spjæld nederest, stort, og to små i hver låge. Skal jeg så lukke for det store i bunden når der er godt gang i det og så lade de to små stå mere åbne?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Ikke for at tage glæden over brændeovnen fra dig, men..
Jeg havde en Morsøe brændeovn magen til (dog uden ruder i lågerne). Det er ikke en konvektionsovn (så vidt jeg kan se, hvis der er luft udtag/gæller i toppen så er det alligevel en konvektionsovn, så ser du bare bort fra det efterfølgende!) , men en stråleovn dvs at der bliver meget varmt lige omkring ovnen. Hvis jeg fik fyret for meget op i ovnen var den nærmest rødgloende og var farlig for børn og husdyr.

Så mit tip til dig så længe du har denne ovn er :
- pas på med ikke at fyre for meget op
- kombiner med noget varmeflytning/blæser for at få fordelt varmen

Der er dog en fordel, du kan fyre med energikoks i ovnen.

Jeg kunne ikke få fordelt varmen, så jeg skiftede den ud med en konvektionsovn, som cirkulerer luften og dermed fordeler varmen i hele huset.
Annonce
Tak for info'en, ErikP.

Du har ret, det er en stråleovn. Vi har heldigvis et varmeflytningsanlæg i huset der kan transportere varmen op ovenpå. I køkken og entre plus badeværelse er der gulvvarme.

Jeg vil følge begge dine råd.

Når du skriver energikoks, mener du så de pressede savsmuld klodser man køber i poser med ca. 8 i hver? For det er dem vi bruger.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Skrevet af MadsHilde på 08 okt 2011 23:01
Tak for tipsene. Ved godt det er et dårligt billede, det er fra boligsiden. Ovnen har en spjæld nederest, stort, og to små i hver låge. Skal jeg så lukke for det store i bunden når der er godt gang i det og så lade de to små stå mere åbne?


Hmm ja nu kan jeg ikke se hvordan der ser ud, men det vil jeg tro. prøv det, hvis flammerne er klare så er det rigtigt. hvis flammer bliver lidt blå i det, som om der er for lidt ilt, så er det ikke rigtigt.. så må du gøre det modsatte.

flammerne skal ikke blafre vildt, som om den fodres med luft(dog fint lige i optændingen for at få hurtigt gang i den), så ryger halvdelen af varmen ud gennem skorstenen..
Skrevet af MadsHilde på 10 okt 2011 20:17
Tak for info'en, ErikP.

.

Når du skriver energikoks, mener du så de pressede savsmuld klodser man køber i poser med ca. 8 i hver? For det er dem vi bruger.


Nej de pressede savsmulds klodser er brikketter..

energikoks er koks af petroliums produkter, det kan bruges i nogen ovne, men er en del dyrere end træ, dog har det et højt energi indhold, man skal dog i høj grad vide hvad man laver, og ovnen skal være beregnet til det. med koks kan man nøjes med at fylde på 2-3 gange i døgnet..
måske kan din skorstensfejer hjælpe dig,ta og ring til ham.
Skrevet af mikael76 på 11 okt 2011 17:51
måske kan din skorstensfejer hjælpe dig,ta og ring til ham.


Helt enig.. trådens bedste råd..

Mvh jan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis