Når gør-det-selv ikke rækker

Hej alle,

En væsentlig del af gør-det-selv er også at erkende, når ens håndværksmæssige evner ikke længere rækker. Jeg er kommet til det punkt, og er endt op med nogle spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde et konkret svar på andre steder på nettet. Derfor tillader jeg mig at spørge her, selv om det kan virke off-topic:

Jeg skal have skiftet vinduer ( en opgave til ca. 80.000 kr) og er i tvivl om, hvad der er rimeligt at forlange i forhold til håndværkere, der giver tilbud. Hvor meget skal der rimeligvis foreligge som skriftlig aftale med hensyn til pris og udførelse? Hvor stor en del af beløbet skal normalt lægges før arbejdet udføres, og er jeg urimelig, hvis jeg beder om en fast dato for udførelse af arbejdet, før jeg indbetaler et beløb? Er en ordrebekræftelse med tilbudspris og dato for arbejdet er urimeligt krav? Er tilbudspriser for den slags normalt ekskl. og inkl. moms?

Jeg ønsker ikke at være en urimelig kværulant, men vil på den anden side heller ikke være naiv idiot.


På forhånd tak for ethvert input

 


 




 



 

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil komme med et nok lidt andet svar end hvad du forventede ;-)

Hvis du ikke har tillid til den håndværker du entrerer med kan både den ene og den anden garanti være ligemeget.

Men .... ved større ordrer er det alm. at lægger 25-33% ved afgivelse, og resten når arbejdet er udført (ved større projekter betales der undervejs)
Du kunne evnt. overveje om du selv skulle købe vinduer ved leverandør/byggemarked - og så få en håndværker til at sætte dem i. Er du ikke tilfreds kan du fyre håndværkeren og sætte en anden på.

I det mindste burde du få et tilbud på hvad et vil koste for de samme vinduer hvis du selv bestiller dem - og hvad håndværkeren vil have for at sætte dem i og fuge.

Eksempel - vi har selv fået skiftet alle udvendige vinduer & døre (plus et par ekstra).
Vi fik tilbud på samme opgave fra 3 håndværkere - en del af opgaven var at lave 2 nye dørhuller, så det var firmaer med både murer og tømrer i samme firma.
Priserne spænd fra ca. 130.000 til knap 200.000 for samme opgave.
Vindues type og fabrikat (tophængt Rationel) havde vi i forvejen bestemt.

Vores byggemarked kunne levere samme vinduer & døre til knap 62.000. Billigste ved tilbud var ca. 80.000 (eks moms).
Mine priser er med moms.

Det endte med at vi valgte vinder & døre der var ca. 20.000 dyrere i byggemarked (bundhængt Rationel)- og efter betaling af murer & tømrer - inkl. en del murer arbejde der var udenfor det oprindelige tilbud, så endte vi på ca. 140.000 for det samme arbejde.
Ekstra arbejde var på ca. 20.000 - og var bla. nye pudsede væge i et køkken og en del andet. Så vi gav altså 10.000 for dyrere vinduer (+20.000) og ekstra arbejde inkl.

Men ... det hjalp måske lidt at jeg hjalp med at tage vinduer ud og hjalp med at bære da nye skulle i. (hvilket muren faktisk også gjorde)

Men håndværkere lavede det hele (inkl. fugearbejde) - og det var ikke sort arbejde.

Jeg leverede vinduer & døre, samt glasuld, bagstopper og en masse Sika fuge - tømrer skulle kun levere arbejdet. Murer leverede selv det hele.


Rimeligt eller ej!
En stor del af de spørgsmål der stilles er belyst i tilbudet.

Normalt afgives et tilbud fra en håndværker på en tilbudsblanket som dels er udarbejdet af pågældendes brancheorganisation og godkendt af div. offentlige myndigheder.
Problemet kan være dels at indholdet kan være svært at forstå betydningen og konsekvenserne af - ligesom teksten i nogen grad primært tilgodeser tilbudsgiveren.
Men af tilbuddet fremgår hvad tilbuddet omfatter og hvad det ikke omfatter. Af teksten fremgår en række forbehold som tilbudsgiver tager. Ligesom ansvarsfordelingen mellem bygherrer og entreprenør, (køber og sælger), endten direkte eller ved henvisninger defineres.

Tillid er godt, men kontrakt er bedre. Tilbudet bliver en kontrakt i det øjeblik køber accepterer tilbuddet.

Men eftersom vi har aftalefrihed her i landet er alt jo til forhandling.

Betaling er normalt efter udført arbejde med mindre at andet aftales. Forudbetaling er ikke sædvane i byggebranchen i DK. Og bør ikke forekomme.
Det er eksempelvis problematisk at betale f.eks. af vinduer og døre før eller ved leveringen. Fordi køber ikke samtidig bliver ejer af vinduerne. Dvs. at går entreprenøren konkurs inden vinduerne tilhører vinduerne konkursboet.

Det er i allerhøjeste grad nødvendigt at aftale hvornår arbejdet skal påbegyndes og afsluttes. Derimod er det ikke normalt ved f.eks. en vinduesudskiftningsentreprise at der kræves dagbøder. Men hvis en forsinkelse f.eks. betyder et tab for bygherren er der mulighed for at få erstatning når tidsfristen er aftalt i kontrakten. Hvis nu tømrermesteren tager alle de gamle vinduer ud og det vider sig at de nye er for store til hullerne. Ja så går der måske tre måneder inden der kommer nye vinduer i. Og det kan jo betyde at der skal bruges en del ekstra fyringsolie. :o)

Som udgangspunkt er det en dårlig ide for en privat bygherre selv at stå for materialeleverance. Primært fordi det forplumrer ansvarsfordelingen og et normalt ansvarligt firma kan lige præcis levere en fuld færdig ydelse.
Det er nemlig det ordentlige firmaer kan – og skal konkurrere på. Have styr på tingene, tage ansvar hvis noget går skævt, presse leverandører, leverer til aftalt tid og pris.

Hvem som helst kan jo knalde 10-15 vinduer i et parcelhus.

Endeligt er det vigtig – næsten afgørende - at entreprenøren er anbefalet af nogle hvis dømmekraft man har tillid til.
Simpelthen at der foreligger anbefalinger og referencer.



Skrevet af hpox på 07 okt 2011 20:03

Betaling er normalt efter udført arbejde med mindre at andet aftales. Forudbetaling er ikke sædvane i byggebranchen i DK. Og bør ikke forekomme.
Som håndværker med over 400.000,- ude til dårlige betalere og virksomheder der er gået konkurs eller på vej til konkurs, er jeg ikke helt enig med dig i at det ikke bør forekomme, men kan godt følge dig i nedenstående, er dog ikke et problem hvis det laves korrekt.

Skrevet af hpox på 07 okt 2011 20:03

Det er eksempelvis problematisk at betale f.eks. af vinduer og døre før eller ved leveringen. Fordi køber ikke samtidig bliver ejer af vinduerne. Dvs. at går entreprenøren konkurs inden vinduerne tilhører vinduerne konkursboet.

Det er korrekt ja, men laves acconto faktura i form af faktura som betaling for vinduer og døre, så er det ikke et problem, så har kunden betalt og fået leveret disse varer, og derfor ikke firmaets eje længere.

Skrevet af hpox på 07 okt 2011 20:03

Det er i allerhøjeste grad nødvendigt at aftale hvornår arbejdet skal påbegyndes og afsluttes. Derimod er det ikke normalt ved f.eks. en vinduesudskiftningsentreprise at der kræves dagbøder. Men hvis en forsinkelse f.eks. betyder et tab for bygherren er der mulighed for at få erstatning når tidsfristen er aftalt i kontrakten. Hvis nu tømrermesteren tager alle de gamle vinduer ud og det vider sig at de nye er for store til hullerne. Ja så går der måske tre måneder inden der kommer nye vinduer i. Og det kan jo betyde at der skal bruges en del ekstra fyringsolie. :o)
Ja, men så er det tømrermesterens problem at de ikke passer, går ud fra han har målt dem op jo, og  hvis de gamle genmonteres, så er det jo en mindre udgift, normalt så kontrol måler man jo også lige inden de ordres, samt inden de gamle tages ud, når de nye er landet på pladsen, her er gentage kontrol en god ting...

Skrevet af hpox på 07 okt 2011 20:03

Som udgangspunkt er det en dårlig ide for en privat bygherre selv at stå for materialeleverance. Primært fordi det forplumrer ansvarsfordelingen og et normalt ansvarligt firma kan lige præcis levere en fuld færdig ydelse.
Det er nemlig det ordentlige firmaer kan – og skal konkurrere på. Have styr på tingene, tage ansvar hvis noget går skævt, presse leverandører, leverer til aftalt tid og pris.

Hvem som helst kan jo knalde 10-15 vinduer i et parcelhus.
Ja, så står byggeherren også selv for evt. problemer med partier som ikke passer i hullerne, og evt. udgifter i den forbindelse, få tømreren som skal monteres de nye døre og vinduer, til at opmåle og levere disse også, det kan ikke betale sig selv at skulle stå for denne del af entreprisen.

Skrevet af hpox på 07 okt 2011 20:03

Hvem som helst kan jo knalde 10-15 vinduer i et parcelhus.

Endeligt er det vigtig – næsten afgørende - at entreprenøren er anbefalet af nogle hvis dømmekraft man har tillid til.
Simpelthen at der foreligger anbefalinger og referencer.


Ja, her kan det godt betale sig at bruge nettet lidt, tjek firmaets omtale på nettet, google deres navn i google, kig på anmeldelses siderne troværdig, anmeldhåndværker, vavirk, omdømme, trustpilot osv...

Også til sidst, hyr en håndværker du har tillid til, det hjælpe ikke noget at hyrer en person man ikke er tryg ved, det kommer der kun problemer ud af i sidste ende, der skal være den rette tillid til personen, og han kan håndtere evt. problemer der skulle dukke op, har set i alt for mange tilfælde, at kunden bare forholder sig til et givent tilbud, men så ikke har tillid til tømreren, hvis noget uventet skulle dukke op, da de tror han tager røven på dem, tilliden skal være der uanset om det er fast tilbud, eller udføres som time og materiale afregnet arbejde, for der kan ske uventet ting i begge tilfælde, også er det godt man er tryg ved den håndværker man har indgået et samarbejde med.
Vi tager lige det med betaling.herunder forudbetaling.

I England og mange af de lande der tidligere var engelske kolonier er der næsten altid includeret forudbetaling ved indgåelse af byggekontrakter. Den såkaldte "downpayment"

I DK er aftalerne akruet sammen på den måde at der kan kræves sikkerhed"begge veje" Normalt i form af bankgaranier.
Langt de fleste tilbud og byggekontrakter har udgangspunkt i AB92. (Som iøvrigt er en frivillig aftale indgået mellel byggeriets parter offentlige som private).
Af AB92 fremgår de muligheder der er mht. sikkerhedsstillelse og garantier.

Så når du har usikre udeståender på 400.000 kr er det fordi du har accepteret at bygherren ikke stiller nogen form for sikkerhed. Og så må man leve med risikoen for tab og manglende betalinger.

Det er ikke rigtigt at acontobetalingerne giver bygherren ejendomsretten til materialerne. Ejendomsretten overdrages i forbindelse med afleveringen, herunder delafleveringer, af entreprisen.
Men det er rigtigt at betaling for endnu ikke leverede materialer kan ske via acontobegæringerne. (Med risikoen for at de aldrig leveres på byggepladsen)
Her en lørdag formiddag kan jeg ikke helt huske reglerne i. forb. med ejendomsforbehold osv. Men bygherrens betalingsforpligtigelser fremgår af AB92 §22.
Annonce
Undertegnet bruger ikke AB92, og kommer sikkert heller aldrig til det.

Jo, hvis faktura er udskrevet som salg af materialer, så kan disse altså ikke tages retur.

Den skal selvfølgelig ikke redde acconto 1. 2. osv.. men skal være udspecificeret som salg af materialer, og hvordan denne udfakturering foretages, er selvfølgelig noget man aftaler med kunden, men jeg bestiller helst ikke vinduer og døre på specielmål til et helt hus, uden at sikre mig at jeg kan få betalingen for disse partier, uden at skulle gøre arbejdet færdigt, før jeg får min betaling, når først vinduer og døre er monteret, så er det jo ikke så nemt at få en dårlig betaler, til at betale for arbejdet hvis han ikke vil.

Ja, selvfølgelig er det fordi der ikke er stillet garantiér vedr. arbejdet, og det er også et forbehold jeg fremover vil tage, det kan ikke betale sig at være flink, og ville spare kunden for udgifterne til denne garanti, da det altid er undertegnet selv der så står med regningen, når de ikke betaler.

Af skade bliver man klog så at sige, og med den hastighed det danske retssystem arbejder med, er det faktisk svært at nå igennem sådan et forløb, inden forældelsesfristen på 3 år er udløbet.
Hvad bruger du så?
Hvad står der på din tilbudsblanket?
Er den hjemmelavert? :o)
Næppe!
Jep, det er en hjemmelavet aftale seddel jeg benytter, hvis jeg overhovedet benytter noget.

Det dog ikke så tit den kommer i brug, det er under 10% af kunderne der vil lave dette, det er fint nok for dem, der er tilbud med aftale omkring betalingen osv.. det er med tidsfrister osv.. går de fleste af mine kunder ikke så meget op i, måske fordi de har tillid til mig / firmaet... hvem ved... ?

Men jeg har pt. ikke lavet et eneste stykke arbejde, hvor der er benyttet AB92, og kommer som sagt nok heller aldrig til det.

Jaså.

Altså et tilbud fuldstændig uden forbehold af nogen art!
Prisstigninger, forsinkelse eller udeblivelse af leverancer, usædvanlig vejrlig, force majeure, aflevering, osv.

Hvad er der galt med AB92?
Skrevet af hpox på 08 okt 2011 16:14
Jaså.

Altså et tilbud fuldstændig uden forbehold af nogen art!
Prisstigninger, forsinkelse eller udeblivelse af leverancer, usædvanlig vejrlig, force majeure, aflevering, osv.
Jep, jeg er en af de håndværkere der ikke tager forbehold i forbindelse med mit arbejde.... det kan et par brugere herinde fra sikkert bekræfte også.

Skrevet af hpox på 08 okt 2011 16:14

Hvad er der galt med AB92?

Egentlig ikke noget, og den kunne sikkert bruges ved mindre omskrivning til nogle af mine sager, jeg har dog ikke brug for alt dette, jeg har brug for en kunde der betaler mine regninger, også udfører jeg arbejdet, længere er den ikke, dukker der uventet op, så klarer dette normalt ikke større problemer med kunden, jeg tager som sådan ikke forbehold for noget, mener selv jeg normalt er rimeligt til at spotte evt. problemer inden arbejde påbegyndes, og skulle der dukke mindre ting op, ja så laves de normalt bare u/b hvis det er små ting der kan klares på et par timer, så jeg er nok bare for flink af mig, men det giver tilfreds kunder i den sidste ende, de fleste har utroligt svært ved at tro der ikke er ekstra regninger i forbindelse med vores arbejde, netop fordi der måske er dukket flere småting op, men laver selvfølgelig også mine tilbud med en smule buffer, så dette kommer tit kunden til gode.

Generelt har jeg dog undgået kunder der stiller krav til AB92 og lign, da jeg har dårlige erfaringer med disse kunder der ikke har tillid til håndværkerne, er måske bare mig der har været uheldig på det punkt, men de fleste af disse kunder der "diktere" hvordan forholdene skal være, kræver dagsbøder ved forsinkelser osv... er efter min mening ikke kunder jeg har ville udføre arbejde for, mine kunder giver mig ret frie tøjler både med arbejdets udførsel, starttidspunkt, materialevalg osv.. og det har jeg det fint med, så er der heller aldrig problemer i sidste ende.

Det er nok bare mig der er en kræsen håndværker i den forstand, men så længe jeg har kunder nok, er det vel også okay....
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis