Uha det er koldt

'Bag altid duggede ruder...'

Hejsa herinde

Jeg har en VW Vento af ældre årgang, der har fået et problem. Varmen virker ikke. Det er efterhånden ikke så smart når ruderne dugger. Er det mekanisk styret, så jeg selv kan gøre noget ved det eller sidder der en motor, som evt skal skiftes?

Mvh

Kasper
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kør bilen varm og luk motorhjælmen op. Kig efter to slanger der går gennem torpedopladen ind i kabinen. De er sikkert ca. 3 cm i dia. Føl på dem. Den ene skal (der skal være åbent for varmeapperatet) være varm og den anden lunken. Er de begge kolde er der ingen gennemstrømning af vand til kabinen. Der sidder en hane til regulering af vandmængde. Det kan være den der er stoppet. Kontroller at kablet der skifter mængde er OK. Men det kan også være dit varmeapperat der er stoppet (ser ud som en lille køler). Det skal renses eller udskiftes. Hvis du for nyligt har haft bilen på værksted og fået repareret noget, der krævede at man aftappede kølervæsken, kan det være en luftlomme i varmeapperatet. Dette kunne du checke efter du har konstateret, at dine varmeapperatslanger er varme, ved at køre vinkelret ind på en kantsten, tvinge forreste hjulpar op, så bilen står skrå. Nu tager du kølerdækslet af og lader bilen gå i tomgang 5 min. Hvis det har hjulpet var det er luftlomme - hvis ikke? Prøv det andet.

 

Du kan afhjælpe noget af fugten, ved at lægge en pose med fugtsugende saltkrystaller i en skål i bilen. Bruger det selv her om vinteren. Fås bla. i Biltema

[code] http://www.biltema.dk/da/bad/Kemikalier/Badpleje/Fugtfjerner/[/code]
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tror jeg at jeg vil prøve som supplement
Skrevet af BobbleTrouble på 08 okt 2011 07:31
Tror jeg at jeg vil prøve som supplement

 Nemlig. Det kan kun afhjælpe en del af problemet, som dog ikke er så lille endda. Så husk at tøm væsken ud engang imellem. kan gå i kloaken.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Har prøvet med kantstenen, men det hjalp desværre ikke. Sidder varmeapparatet på kabinesiden af torpedopladen og hvor meget skal jeg skille af for at komme ind og kunne rense/udskifte det?
Har luret rundt på nettet og faldt over det her...

Af med begge slangerne til varmeapperatet, og så en vandslange på den ene studs og så ellers skylle igennem.
Når der kun kommer rent vand ud, sætter du slangen over på den anden studs og samme procedure.
Dette gentages indtil der kun kommer rent vand ud.
Derefter efterfyldes der med kølervæske og der skulle gerne være dejlig varmt i bilen igen.

Kunne det være en løsning? Der er fin varme på begge slanger
Der er iøvrigt en bonus info, som jeg glemte. I foråret var det kun varmen der virkede - der kunne den ikke blæse kold luft ind


Er det en der ser sådan ud jeg skal lede efter? Synes jeg har kigget så langt ind jeg kan både fra kabine og motorrum uden at få øje på den. Der sidder en lille blå plastik boks på størrelse med en husholdningsæske tændstikker, men hvad er det? Der går et par ledninger ind i den
det viste legme er selve "radiatoren" Den sidder imidlertid i en stor plast-kabine, hvor den er omgivet af alle de klapper, der sender luften i forskellig retning - som du ønsker. Hvis begge slanger er varme, er legmet stoppet. Nu advarer jeg: Værst tænkelige er, at hele instrumentbrættet skal ud, men du må til mekaniker uanset.

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis