Puch Maxi Problem (den var ny, hva?)

Hej kære forum!

Jeg håber virkelig, at I kan hjælpe mig!


Jeg har købt en fantastisk Puch Maxi K fra årgang 82-88

I starten (1½ måned) kørte den uden problemer. Så kom der problemer med lyset, at det kun var det forreste der virkede, og så den bagerste. Og nu har bagpæren sprunget 2 gange, og den forreste kan finde på at gå ud, når man kører.

Men det værste er, at når jeg kører, så kan jeg køre 1 til max 2 km, og så begynder den at gå ud. Et par uger siden, skete det da jeg ikke havde meget benzin tilbage, men nu gør den det konstant.

Jeg har renset karburatoren og justeret lidt på svømmeren, fordi benzinen flød hele tiden ud. Her i dag prøvede jeg så at skrue lidt på luftskruen, og det resulterede så i, at den kan starte med choker, stå i tomgang, men når man giver den gas, kører den lidt og går ud.

Noglegange er den også på vej til at gå ud, hvis man giver den gas uden choker.
Det lyder, som om at den får for meget luft, men det hjalp ikke at skrue på luftskruen?

Kan I hjælpe mig? 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er din tændning der står forkert, at din bagpærer springer hele tiden er ret almindeligt på de ældre Maxi, det hjælper nogle gange at bruge en pære der er dobbelt så stor i wath.
Formulerede indlægget måske lidt forkert. Pæren går også ud, men det er motoren jeg snakker om - den går ud!

Det med pæren gør det ikke det store, når den slet ikke kan køre :/
 
Lige nu kan den starte OK let, og den kan stå i tomgang, men når man giver den gas, kan den måske lige køre max 100 meter, og så går den ud? Og nogengange kan den også gå ud, hvis den står i tomgang, og man giver fuld gas?

Hvad er der galt der? :/

Forresten, så er cylinderet måske lidt (meget) utæt. Der kommer røg fra det, og det lækker ofte olie (har ødelagt en af mine sko), når den bare står. Kan det have noget med sagen at gøre?
Tjah hvis din cylinder ikke slutter tæt så har du virkelig et problem, så har du ikke en ordentlig kompresion.
Men bortset fra det så tror jeg stadig at din tændning står forkert og det har intet med din baglygte at gøre.
har du spændt den for hård på pindbolte på topstykke.
og er sat nye pakninger.!
"hans2.hansen":
Jeg har slet ikke åbnet cylinderet!
Jeg sætter nye pakninger i snart!

"Håndværkeren":
Kan du forklare lidt nærmere? Jeg har ikke pillet for meget ved knallerter før...
Annonce
Se hvis din tændning ikke står helt nøjagtigt som den skal, tænder den ikke på det rigtige tidspunkt og så kan motoren ikke trække. Platinen bliver slidt efterhånden og det bevirker at den ændre tændnings tidspunktet, det er inden for 10/mm. den skal stå rigtigt. en ny tændrørs hætte og tændkabel kan også gøre meget + tændrør naturligvis. Og som hans skriver, så pas på når du spænder topstykket fast igen du skal kryds spænde på boltene, og de skal sidde fast men ikke knokles.
tændings tidspunktet skal stå 1mm. før top.
Okay, jeg var lige udenfor her i dag, og skulle til at gå ind og kigge på tændingen, men jeg ville lige prøve noget først, så det gjorde jeg:

Jeg tændte den (3. forsøg med kick og choker nede), og den tændte og kørte fint.
Når man gav den gas, gav den sådan en lidt tom lyd, som om, at den var ved at gå ud, men hvis man gav gas med choker, så gassede din fint, og der gik lige max 5 sekunder, så kunne man give ordentlig gas uden choker.

Så lod jeg den lige stå et minut og blive varm, og så tog jeg den ud at køre. Den kunne lige køre 200 meter, og så gik den ud.
Så stilte jeg den op på noget træ, så baghjulet ikke rørte jorden, tændte igen og gav gas - der kunne jeg give fuld gas, og hjulet drejede som en drøm.

Jeg forstår det simpelthen ikke?
Den kan godt stå og dreje hjulet ved næsten fuld gas, men ikke køre med mig?

Kan det være fordi, den skal bruge mere spænding, når den skal trække mig?
Hvis det er det, så vil jeg rense tændingen, skifte platinerne og justere tændingen. Selvom jeg ikke har noget mikrometer.

Har fundet denne guide: http://www.scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=48859
alternativt til micrometeret. er en skydelære.

til at måle på kanten af tændrørshullet og ned til stempel
med "dybtemålspind" på stempeltoppen.
At den kan høvle der ud af ubelastet men ikke belastet, er tydelige tegn på at tændning er forkert indstilet, Derefter kommer kompresions problemet, hvis dit topstykke ikke er tæt mister den evnen til at trække når den bliver varm. (efter 200m.)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis