Isokern "slidt" op ??

Hej Til Alle
Jeg er ny bruger.
Jeg har sidste år skiftet mit gamle oliefyr i kælderen ud med et træpillefyr og
er meget tilfreds. Min gamle skorstenfejer godkendte alt.
Nu har vi fået ny skorstensfejer, han kom for at se på mit oliefyr!!!
Da han så installationen var han ikke helt glad, han har skræmt livet af min kone ved at fortælle om løbesod, skorstensbrand og giftige gasser der kan trænge ud i huset fordi Isokernen er "slidt" op/istykker.

Han foreslår ny isokern eller muligvis stålforing! Og han vil gerne henvise til firmaer der kan give et tilbud!!?

Er manden er plattenslager eller hva`?

Kan en isokern slides op??
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lige instaleret et andet oliefyr, i den forbindelse skulle jeg bore et nyt hul til røgrøret.

isokernen som er 30 år gammel, var lige så frisk, som da den var ny.

Da jeg for et par år siden murede en ny skorstenspibe, fejlede den heller ikke det mindste i toppen.

Hulrummet mellem min isokern, og skorstenen, er fyldt ud, med en blanding af leca/sand/cement...

 

Men den kan jo være dårlig monteret, så rørene ikke når helt sammen.

mvh jens

Tak for svaret Jens
Jeg har haft isokernen i mange år ( installeret før jeg købte huset )
Der har aldrig været problemer fx med at samlingerne er dårligt lavet.
Jeg har bare en svær fornemmelse af af min nye skorstensfejer er lidt emsig.

vh
Maygar
Når du fyrer med træpiller vil din skorsten blive rigtig meget fin og tør pga træpillernes meget lave fugtighed, 6-7% imod alm tørt brænde 18-20%
Med alm. brænde havde jeg problemer med glanssod og stundom skorstensbrand. Skorstensfejeren udtrykker hver gang glæde over den fine tilstand i skorstenen, og kun en sjælden gang er han inde og tømme ud i renselemmen. Der er stort set intet at komme efter.

Min skorsten er så kun 16 år gammel og er en elementskorsten, men intet tyder på nogen form for nedbrydning.

Jeg tror din fejer er rigelig emsig til det smarte grænsende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa

Jeg vil ikke sige om din skorstensfejer er emsig eller, men vil sige at jeg har set mange gamle isoken foringer der er gået til.jeg har nu i 9 år været skorstensfejer og har derfor set en del skorstene.

Grunden til at han siger se på dit oliefyr skyldes nok at din gamle skorstensfejer glemte at ændre at du havde fået pillefyr den slags sker.

en isokern foring kan blive mør og falde fra hinanden, de steder jeg har set det er somoftet steder hvor man er gået fra en ældre fyr med høj røjtempratur til et moderne med lav røjtemratur da man på den måde lettere får kondensvand i skorstenen. Dette kan let være det der er sket hvis du har skiftet et ældre oliefyr ud med et moderne og høj effekttivt stokerfyr.

Har du et røggas termometer på dit røgrør ?
Den sod der ligger i bunden af skorstenen hvis du tager renselågen af er den fugtig.

hilsen

Jesper

 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis