Understøtning af sokkel, ogravning af gulv?

Hey..

Jeg snakkede med en bekendt, for noget tid siden, personen oplyste mig så om, hvis jeg en dag ville understøtte min sokkel i min kælder(red. fuld kælder), Så kunne jeg uden problemer opgrave HELE mit kælder gulv op som er støbt, samt fjerne sand/jord i hele kælderen, dog bare lade en 1 fra ydermur og ind være tilbage hele vejen rundt, er dette rigtigt.?

Jeg var af den overbevisning af selve gulvet, som jo er støbt var med til at holde hele konstruktionen?

Samt hvordan understøtter man nu om dage.?, Graves der ned til den ønskede højde og så smider noget beton ind, eller laver man med nogle plader så begge sider bliver glatte og lige?

På fohånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

I vores hus, der er fra 1890, og hvor murene stod direkte på sand - var det nødvendigt, at vi gravede 1m lange "grøfter" på ca 20cm bredde og 70-80cm dybde før vi kunne gå igang med at grave ud til at lægge 30cm flamingo ned og støbe gulvet. Du kan se disse "indvendige" sokler på denne side

Jeg vil ikke anbefale at du graver ned under muren - nogensteder andet end i etaper.

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Det er principielt rigtigt som din bekendt siger.

Men det viser sig nogle gange at gulvpladen, også selv om den er relativt tynd, forhindre jordtrykket på kældervæggen - forneden jo - i at blive presset ind. Det forekommer mestendels i gamle huse.

Hvordan man vurderer risikoen ved jeg ikke.

I moderne tid må kældergulvet ikke indgå som stabiliserende element. Derfor skal kælderydervæggenes fundamenter nå forsvarligt ned under gulvniveau.
Skrevet af TheBuzz på 05 okt 2011 18:02
Hejsa

I vores hus, der er fra 1890, og hvor murene stod direkte på sand - var det nødvendigt, at vi gravede 1m lange "grøfter" på ca 20cm bredde og 70-80cm dybde før vi kunne gå igang med at grave ud til at lægge 30cm flamingo ned og støbe gulvet. Du kan se disse "indvendige" sokler på denne side

Jeg vil ikke anbefale at du graver ned under muren - nogensteder andet end i etaper.


Jeg ville netop ikke undergrave muren nogle steder, andet end i etaper...

Jeg ville brække al støbt gulv op og fjerne jord, undtagen langsmuren og en 1m ind derefter i etaper af 1-1.5 meter fjerne jord og understøtte sokkelen..

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af hpox på 05 okt 2011 18:19
Det er principielt rigtigt som din bekendt siger.

Men det viser sig nogle gange at gulvpladen, også selv om den er relativt tynd, forhindre jordtrykket på kældervæggen - forneden jo - i at blive presset ind. Det forekommer mestendels i gamle huse.

Hvordan man vurderer risikoen ved jeg ikke.

I moderne tid må kældergulvet ikke indgå som stabiliserende element. Derfor skal kælderydervæggenes fundamenter nå forsvarligt ned under gulvniveau.


Selve gulvet som er støbt er ca. 10cm tykt, den eksiterende sokkel går så ca. 20-30cm længere ned end det eksiterende kældergulv...

Ville bare mene hvis man ikke kan brække al gulv op på en gang og så bare fjerne jord i etaper ville det tage al for lang tid, samtidig med det ville være MEGET besværligt...

Men om ikke andet ville det vel være bedst, lige at rådgive sig hos en ingeniør eller entreprenør så man får ansvaret givet fra sig hvis der sker noget, eller hænger man stadig selv på den?

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

God ide.
Hvis nogle vil påtage sig ansvaret!
Men det forhold at fundamentet stikker dybere end end gulvundersiden tegner godt. Endelig har husets alder og antal skillevægge vinkelret på væggen nok osse betydning i vurderingen.
Annonce
Det er fra 1946, der er 2 bærende vægge i kælderen, og egen kælderdør/nedgang...

Men hvad ville et gæt være på hvad det ville koste at få isoleret, gulvvarme og støbt en kælder på 60kvm?

hvis man selv gravede ud osv.?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

Hvad synes du om et sted mellem 500 og 1000 kr/m2. Hvis du kun indkæber materialer!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis