Beton og mørtel til opmuring ?

Kære forum

Jeg har kigget på mange af de tråde der er her omkring opmuring og mørtel, men jeg har ikke fundet svar.

Jeg skal opmurere en skalmur på vores tilbygning.
Tilbygningen er hævet for at komme i samme højde som resten af huset som har kælder under. Derfor skal de nederste 6 -7 skifter mures i beton og med dobbelte bindere for at det bedst muligt kan støtte de lecablokke der udgør den indvendige og bærende mur. Imellem skalmur og lecablok skal der sættes en 2 cm trykfast isolering.

Hvilken slags beton skal man her bruge ? Og skal jeg fylde fugerne med det samme eller skradse op og fuge bagefter ? Det er vel stærkest at fylde det hele ud med beton ?

Og når det nu er beton, er der nogen fif til at gøre det fleksibelt /nemmere at arbejde med ? Lidt fliseklæb / opvaskemiddel har jeg hørt nogen anbefale, uden at jeg ved om det duer her.

Åbne studsfuger ? Her kan jeg se at der er blandede meninger om det er godt eller skidt. Men da indermuren fra gulvniveau og op er bygget i træ skal der jo noget ventilation til, men hvordan kan det gøres bedst ?

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mures i beton?

Altså opmures i beton-mursten eller hva'

Udkradses + fuges. Men skal de ikke pudses udvendigt.

Og hvor er murpappen?
Hvis der skal være åbne studsfuger skal de være i skiftet over murpappen. Formålet er at udlede evt indtrængende vand.

(Det forekommer mig at denne detalje har været omtalt tidligere her på siden - men ikke af dig så?) :o)
Hej Hpox

Med opmuring i beton skal forstås, at der anvendes beton i fugerne mellem murstenene i stedet for normalt mørtel, murstenene er almindelige mursten, og hvis jeg er heldig ligner de også dette bagefter  Planen er at det ikke skal pudses.

Murpap ligger over fundament og altså under det der nu skal mures.

Mener ikke at jeg har spurgt til dette før  

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Godt så.
Men du kan ikke mure i beton. Men derimod i cementmørtel.

Eller ja. Du kan godt blande helt små sten i mørtelen, men det er svært at se formålet.

Egentligtalt har jeg osse svært ved at se formålet med cementmørtelen som muremørtel i det hele taget. Hvis du alligevel bruger almindelige blødbrænte sten iøvrigt. Men jeg er nu heller ikke murer. Heldigvis! :o)

Hej Hpox

Umiddelbart havde jeg forstået beton i denne sammenhæng som muregrus + cement el. lign. Men ja det er ikke nemt at mure med, og da det jo står oven på murpap, er det jo også begrænset hvor meget støtte det kan give, uanset hvad det er muret i.

Måske skal jeg bare holde mig til en cementmørtel  kc 50/50/700 blandet 1:10 eller evt. kc 20/80/550 blandet 1:6 som angivet til svært belastet murværk ifølge Aalborg Portland.

Det bliver spændende at se hvad man duer til som murer :-)

Mvh og god weekend.

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
KC mørtel er nok nemmere at mure med.
Men jeg ved det ikke. Jeg kan med sikkerhed sige at jeg aldtig har henmuret en eneste mursten i min byggekarierre.

Og sand eller grus + cement er cementmørtel. Det bliver først til beton når kornstørrelsen overstiger 4 eller 8mm - eller deromkring er det vist!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis