Undertagskrave til stålskorsten

Jeg skal monterer en stålskorsten op igennem mit tag.

Der er Tyvek undertag.

Lidt til min overraskelse kan jeg se at der findes massevis af undetags kraver, men de slutter ikke tæt til skorstenen.
Afstanden mellem kravekanten og skorstenen skal fyldes op med brandbatts eller lign.

Men findes der virkeligt ikke noget der umiddelbart slutter tæt til skorstenen???

Nogen der har forstand på det?  :o)

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 04 okt 2011 21:40

Jeg skal monterer en stålskorsten op igennem mit tag.

Der er Tyvek undertag.

Lidt til min overraskelse kan jeg se at der findes massevis af undetags kraver, men de slutter ikke tæt til skorstenen.
Afstanden mellem kravekanten og skorstenen skal fyldes op med brandbatts eller lign.

Men findes der virkeligt ikke noget der umiddelbart slutter tæt til skorstenen???

Nogen der har forstand på det?  :o)


Damm, det var godt nok noget af en lille font du har valgt der.

Ja, det er fordi der ikke må være brandbart materiale helt op til skorstenen.

Det er noget møg, men lukkes nemt med brandskum, rockwool eller lign ubrandbart materiale.

Mener dog der findes specielle kraver, i ubrændbart materiale til formålet også, kan vist købes af disse stålskorsten producenter, gennem pejse centeret, men de fleste montere disse med "hul" i undertaget rundt om skorstenen.
Fonden var mekanikkens fejl.

Men jeg har nemlig ikke indtil videre kunnet finde undertagsgennemføringer af den type der lukker helt tæt omkring stålskorstenen.
Typen med Rockwool eller skum er lidt af en falliterklæring forekommer det mig.

Men nu vi er i gang så er der dampspærren - omkring stålskorstenen - ved "loftgennembruddet". Jeg har kun fundet en type, hos Terma Tech, som ser lidt besynderlig ud. Hvordan plejer man at lave den?

Faktisk har jeg osse fundet ud af at stålskorstene må være udviklet af en og samme tåbe. I mit tilfælde skal skorstenen stå oven på brændeovnen. Hvilket betyder at skorstenen skal løftes hvis ovnen eller f.eks. glasgulvpladen skal skiftes.
Det er da helt tosset!
Jeg købte en sidste sommer, Jeg trak den ned over skorstenen og den kunne heller ikke slutte tæt men jeg tog et spændebånd og spændte den sammen om skorstenen. Jeg satte den fast til dampspærreren med det grønne dampspærretape. Jeg prøvede om den kunne brænde i et af hjørnerne inden jeg monterede den. det kunne det ikke. ved ikke om det er lovligt men det er den eneste måde det kan blive tæt på så der ikke kommer varm luft ud i tagrummet. Og jeg ville trække kold luft ind i huset derfra med ventilationen.

Når skorstenen føres igennem undertaget behøves det ikke at holde tæt det kan laves af en plade med hul i hvor der monteres/svejses en høj kant på. Jeg lavede selv en i tyndplade til en skorsten jeg monterede, den blev klæbet på undertaget med tagklæber og derefter blev basepappet lagt udover. Det bliver noget sværrere at lave det på et banevare undertag som tyvek.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tak for dit svar msms.

Mht dampspærren så går min tvivl mere på om det kan holde damptæt i 30 år og hvad der sker hvis skorstenen bliver overophedet. (Uden at der nødvendigvis opstår brand i taget). Bliver dampspærren ødelagt, stiv, ufleksibel eller er den som ny osse til den tid.

Jeg har nemlig ingen inspektionsmulighed inde i tagrummet efterfølgende. Når tagbeklædningen er monteret.

faktisk har jeg overvejet om en aluminiumsplade tapet til eksisterende dapspærre i loftet - og fuget med den rette varmeresistente fugemasse omkring skorstenen ville være en ligesågod løsning. Men igen hvem ved om fugemassen er "ødelagt, stiv, ufleksibel eller er den som ny osse til den tid."

Gad vist om der findes andre fabrikater af dampspærrekraver til stålskorsten.

Jeg mener nu at en undertagskrave skal være tæt omkring det emne den omslutter. Hvis den ovenliggende inddækning af en eller anden grund ikke er tæt er det jo undertagskravens formål at sikre at der ikke trænger fugt videre ned i tagrummet.
Som altså er uden inspektionsmulighed i mit tilfælde.

Jeg ved at begge findes, og at begge består af ubrændbart materiale, MLU købte bla. en af disse damspærre kraver da lavede tilbygning af 1.sal nede hos ham, mon ikke han kan smide en link til hvor han købte denne.

Det er mere eller mindre samme krave som kan benyttes udvendigt, ovenpå undertaget, da denne er med bitylbånd hele vejen rundt.
Annonce
Der er altid en mulighed for at tapen ikke kan holde i 30 år. der er 25 cm fra tapen indtil skostenen. Så selvfølgelig er der mulighed for at det bliver skørt med tiden bliver utæt. jeg kan nu relativt let komme til min, så jeg er ikke nervøs for det. Du kunne jo bruge noget andet end dampspærre tape at montere den med, der findes en masse gode fuge materialer på markedet.

Der kommer ikke vand ned i tagrummet med den krave jeg lavede, det skulle da være hvis der kom noget kondens fra taget og tilfældigvis dryppede ned mellem kraven og skorstenen. men det ville være så lidt at det ikke ville betyde noget. Der vil ikke kunne løbe vand ned i hullet fordi kraven er 50 mm høj. derfor ville vandet løbe ved siden af og videre ned i af undertaget til tagrenden eller hvad den måtte ende ud i.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Nemlig, vand på undertaget vil altid finde ned til tagrenden, hvis der laves en afvanding over hullet i undertaget, fygesne kan dog kommer ned langs skorstenen, man kan lidt rockwool forhindre.
Der kan ikke komme fygesne ind under min inddækning, den ligger helt tæt til pladerne og er fuget med 2 strenge under og derefter skruet fast til lægterne.

Jeg er overrasket over hvor lidt de vidste om dampspærrer omkring stålskorstene i de 3 pejsecentre jeg besøgte før jeg gik igang med at renovere vores tag. Tænkte at det måtte være et meget hyppigt spørgsmål da huse i dag er ret tætte.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Jeg vil egentlig give dig ret msms.

Selv om jeg ikke er kommet så langt i "efterforskningen" endnu.

Meeen det handler jo primært om brændeovne - og hov, vi skal osse have en skorsten!
Ikke mange intereserer sig for stålskorstene.

Med hensyn til dampspærren så er jeg mest "bekymret for" om en sådan gummifidus forbliver smidig over tid, eller om der opstår revner.

Det er rigtigt at såfremt inddækningen er tæt så hveerken fyger eller regner det ind.
Men det gælder jo kun indtil at det alligevel fyger eller regner ind. Eller det sne der ligger omkring skorstenen begynder at tø når du fyrer op på en kold dag. Og trænger ovenom inddækningen og ind i loftrummet Og dit gode humør ødelægges ved tanken om at du skal op og brække hele l..... fra hinanden.
Det er det så at undetagskraven skal være tæt - osse om 20 - 30.

Husk på Murphys lov ALTID gælder!!!





Fygesne kommer ind ved tagfoden og udluftningerne, og ikke mellem inddækningen og pladerne.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis