Solfanger til ny garage

Hej

Jeg byggede sidste år en ny garage/værksted. (Mest værksted) Jeg har brugt en billig varmeblæser til at holde den frostfrit og til opvarmning når der skal laves noget. Det er jo ikke billigt at fyre med strøm, men den eneste løsning jeg har.

Garagen er med 250mm isolering i væg og 300mm i loft, samt dampspærre der er fuget tæt.

Jeg har så set lidt på de solfangere man kan købe i bilka, jem & fix osv.
Jeg har søgt en del her i forum og på nettet generelt, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvor meget varme de giver. Jeg har fundet nogle enkelte tråde, men de er 3-4 år gamle, der må være sket noget siden?

Mit spørsmål går på om de er noget værd eller om jeg skal fortsætte med varmeblæseren. Hvilke modeller er evt bedst, de fåes jo i forskellige størrelser og virkemåder.

Er der nogle der har monteret selv?


Mvh Jakob

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu nok at de er noget værd, dem du kan købe i eks. Bilka o.l. det du nok skal gå efter er dem med så stor en solvarme flade som muligt, altså hvor selve eldelen ikke fylder det halve. Du kan selvfølgelig også lave en selv, der er masser af beskrivelser her på LDS.
Hvis du beslutter dig for at bruge solvarme, så tænk over at det er om vinteren du har brug for varmen og ikke om sommeren - hvilket betyder at du ikke skal bruge de "populære" lds solfangere hvor det er luft udskiftning - de er gode i sommerhuse hvor luft fugtighed og udluftning i de våde årstider betyder meget. Istedet bør de se efter vand solfangere - og i særdeleshed vacum rør - de skal nok være effektive.
Jeg selv køre med traditionel vand solfanger og det giver fint tidligt forår og sent efterår - men der er altså ikke mange KW i dem om vinteren - her er ude temperaturen for lav og solens effekt tilsvarende lavere - du SKAL bruge vacum rør for at få varme i de "rigtige" vinter mdr.
Samtidg skal du være opmærksom på monteringen mht. hældning - normalt anbefales en hældning på mellem 30-45 grader - i dit tilfælde skal du vælge en stejlere hældniing som passer til vinter årstiden og som samtidig giver mindre varme om sommeren - hældninger helt op til 90 grader er ikke unormalt (og selfølgelig stik syd eller en anelse mod øst for at starte opvarmning så tidligt på dagen som muligt)
Nu er sådan et vacum anlæg jo også noget du kan købe for en 2500,00 kr. Ik-Ås
Du har ganske ret - 2500 kr rækker ikke, men det er bedre at bruge 8000 kr på noget som virker, end 2500 kr på noget som ikke giver det forventede resultat - en luft varmer virker ganske godt i et sommerhus til det formål som det nu skal dække (bl.a. luft skifte) - men til et værksted/garage hvor man udelukkende har brug for varmen i de hårdste vinter mdr. skal man nok ikke lige gå den vej, så hellere fortsætte med varme blæseren (hans garage er trods alt ganske godt isoleret, så det kan ikke være meget energi som skal bruges.

vacum fanger: 3300 kr
cirkulations pumpe 700 kr
styre elektronik: 1000 kr
ekspansions beholder: 500 kr
frostsikker væske: 300 kr
sikkerheds ventil (VIGTIGSTE KOMPONENT): 400 kr
radiator: 900 kr
dertil nogle fittings og kobberrør

alt i alt 7100 kr, og hvis man ser efter brugte dele kan det gøres billigere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis