Forstærkning af bjælkelag

Jeg går med planer om at lave en førstesal på mit hus og skal forstærke bjælkerne i loftet. 

Huset er 11X6m med hulrumsvæge i mursten og bærende væg på tværs 6m inde. bjælkelaget er 20X20 stolper med 1.5m imellem med 30mm gulvbrædder monteret direkte ovenpå. 

Da dette i sig selv ikke er nok til at bære et 6x6m spænd skal det forstærkes. 
I øjeblikket er det holdt oppe af en limtræs "trekant" med en bolt spændt fra spidsen og ned i midterste bjælke) 

taget er eternit i 45gr med 75cm mellem spærene, hanebåndende sidder ca. 2m oppe. 

Er der nu nogle kloge hoveder der venligst vil give deres besyv med på min idé  

For at forstærke konstruktionen tænkte jeg mig at flytte hanebåndene op så de bliver 1m brede og montere lodrette skunkstolper 1 meter inde i alle bjælker (hver andet spær), jeg havde kigget på at montere en I profil i stål for at holde bjælkerne oppe men den bliver for høj. 
Derfor vil jeg bruge tømmer jeg aligevel har liggende i 13x6x600cm til at lave bjælker på tværs af de eksisterende hver 60cm, fæstne dem på gavl og bærende væg samt i samtlige bjælker for på den måde at lave nærmest et skakbræt der kan fordele belastningen ud til alle sider og derefter montere 16mm gulvplader. 

Lyder denne konstruktion som om den kan holde eller bliver jeg nød til at sætte en stolpe i midten af midterste spær i underetagen? 

Er der nogen der har andre idéer der kunne være gode? 

ps. Jeg ved der skal ingeniør eller byggesagkyndig på men vil gerne høre jeres gode ideer, råd og erfaring med byggeri
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kom med nogle billeder!
Og lad være med at sætte begrænsninger på svarmulighederne.
Dit indlæg antyder en grundlæggende mangel på kendskab til statik.
Hvilket ikke er noget problem - såfremt man beskæftiger sig med alt muligt andet end bærende konstruktioner i en bygning. :o)
Selvfølgelig har jeg begrænset kendskab til statik, deraf spørgsmålet
Men det jeg lurer på er om hvis der kommer bjælker på tværs vil det så ikke øge styrken ved at belastning, i midten f.eks, vil være over mange flere bjælker og sprede sig til alle 4 vægge?
Jeg har lavet en hurtig 3D tegning af hytten, det grå er det nuværende og det røde og blå er de ændringer jeg fablede om.
Jeg tager en røvful billeder imorgen
Fine tegninger.

Det er lidt omstændeligt at forklare, så jeg venter til i morgen. :o)

Men sålænge belastningen er den samme fordeler de 9 stykker 60x130 mm blot samme last.
Hvis du derimod limede de ni stykker træ sammen til en limtræsbjælke på 130x540 mm bjlæle ville der være langt mere styrke i samme mængde træ.
Og lod den erstatte den bærende væg.

Som eksempel en 50x100 mm pind. Den er dobbelt så stærp på højkant som på fladen. Prøv selv.
Og det har ikke noget med træ, eller pind eller materiale overhovedet at gøre. Det er ren matematik. Fordi højden indgår med kvadratet, (i anden potens), i modsætning til bredden.
Det såkaldet modstandsmoment for et tværsnit er 1/6 x breden x højden i anden. Ikke juleANDEN jo.

Den bærende væg bliver

Og jeg forstår godt bjælkernes bæreevne enkeltvis men det øjeblik de går på tværs af hinanden vil de så ikke fordele belastningen ud over mange flere bjælker og vægge da de alle er forbundet og nedsætte belastningen for den enkelte og derved mindske nedbøjning samt stabilisere hele konstruktionen?

Jeg har vedhæftet et par billeder af bjælker og spær.


Hej.

Hvis jeg forstår dine tegninger og billeder rigtigt har du kun loftsbjælker ved hver anden af dine spær.
Og mellem disse loftsbjælker har du en afstand på 150 cm (center / center afstand).

Disse loftsbjælker er ikke nok til at kunne bære en 1. etage og derfor har du behov for forstærkning, er det korrekt?

Dine hanbånd sidder nu i ca 2 meters højde og disse har du derfor også behov for at flytte op ad, korrekt?

På din skitse har du lagt et langsgående bjælkelag ind over de eksisterende loftsbjælker ogherover vil du så opbygge et gulv. Bjælkerne i langsgående retning giver dig kun meget ringe bæring, med mindre dine rum er meget smalle..... Og derfor stjæler de mest af alt af din i forvejen sparsomme loftshøjde. Når du får den nødvendige isolering ud i tagfladen så reduceres rummet en hel del!

Hvad med at du istedet overvejer en løsning hvor di mellem hvert af dine loftsbjælker monterer 2-3 stk mere på tværs af rummet. Den der kommer til at ligeg op mod det nye tagspær kan boltes sammen med dette og tilføjes skunkstolper som du også selv foreslår på de gamle tagspær. Det vil give en stabilitet til selve spærret og det får du brugfor når du løfter hanebåndet. Med 20x20 loftsbjælker vil du kunne lægge 195x45 bjælker ind og de har en ret høj stabilitet... så mon ikke det vil kunne bære din gulvbelastning...

Jeg kan ikke nok statik her og nu til at vurdere det, men få det beregnet... Så er du sikker og har sikkert også behov for beregningerne til din byggetilladelse.....

MVH Njord

MVH Njord
Annonce


Omtalte bærende væg går altså på tværs af huset???
Tegn den ind på din tegning, evt.!

Og der må have været en langsgående bærende væg på et tidspunkt?
Som er erstattet af de 2 ophæng - som i fagsproget hedder hængeværker! (Hvis det var en bro du byggede)

Du har ingen spærfødder kun bjælker i bjælkelaget. (Fordi der ingen egentlig forbindelse er imellem spær og bjælker).

Og du er rigtig god til at illustrere ideer og muligheder.
Jeg havde og opgav et tilsvarende projekt og understøttede til sidst loftet. Jeg var ved at blive idiot af de evindelige gyngende gulve. Ikke meget med absolut utiltalende.
I en 7 m bred bygning er der et bjælkelag 20x20 med 80 cm cc, men ak, dur ikke. I en 6 m bred bygning er der et bjælkelag 175x175 også med ca. 80 cc. Dur heller ikke.
Med den bredde på bygningen har du ikke rigtig "råd" til at tage noget af loftshøjden, og jeg vil gerne vædde en kop god, kølig pils på, at det vil komme til at gynge, selv om du så lægger dobbelt så mange bjælker ind i det eksisterende bjælkelag.
Op med noget understøtning, og så 2 lag gulv oven på, hvis du bibeholder 150 cc.

Med venlig hilsen
ktm

 

@ njord
Alle dine antagelser er korrekte
Det er måske nok en god idé at gøre det parallelt med de eksisterende men jeg vil gerne gøre det ovenfra da gulvet alligevel skal isoleres og jeg gider ikke lave indgreb i væggene
så måske ligge dem oven på "gulvbrædderne" ud til remmen per 0,4m, hver fjerde forstærkende oven på en bjælke og hver fjerde fæstnet til de nyere spær.
Spørgsmålet er så om 13x6 stolper er kratige nok eller om man alligevel skal have en H profil på tværs i stål.
Jeg skal selvfølgelig have det beregnet på et tidspunkt, lige nu prøver jeg bare at finde den nemmeste, billigeste løsning  inden en ingeniør bliver indblandet da jeg er en total fattigrøv og selv skal lave det.

@ hpox
Den bærende væg er tegnet ind foran skorstenen, men næsten transparent så man bedre kunne se resten.
Der gik en langsgående indre væg originalt og gavlen er på et tidspunkt flyttet 1.5m ud, derfor det store spænd.
Du har fuldstændig ret i at det er ikke spærfødder, spærene sidder på en rem.
Og tak for komplimenten, så er alle de år som faglærer måske alligvel ikke helt spildt 

Jeg har vedhæftet et billede jeg fandt på nettet som har de samme dimensioner og udformning som min 1 sal. og er det jeg nogenlunde regner med at ende med, bare med skunkstolper, et lille værelse for enden og trappen trukket ind til gavlen men kommende op fra venstres side så man træder ind i en 3 m bred kvist. 
 



@ ktm
Det med det gyngende gulv var egentlig også derfor jeg gerne ville have bjælkerne på tværs af de eksisterende, jeg tænkte at det ville kunne dæmme op for det, men ellers som du siger noget understøtning på, så må det vel være nok at lave en 20x20 stolpe understøttende den midterste bjælke, så er max uunderstøttet spænd jo lige pludselig kun 3m og hvis jeg ligger bjælkerne på tvæs af de eksiterende og laver skunkstolper burde det vel fungere optimalt og ikke rokke sig ud af stedet.

Og jeg kom til at sige at eksisterende bjælker var 20x20, de er faktisk kun 15x11.. .  
Det var da en trist melding ang dimentionen på dit bjælkelag. Det kan under ingen omstændigheder bære ej heller med din påtænkte konstruktion.
Du bliver nødt til at lægge en jernbjælke under bjælkelaget i stuen, mindst 100x100, op på endevæggene + understøtte den midt på.
Så ville jeg lægge 2 lag 28-30 mm gulvbrædder godt skruet sammen, hvorefter du har en konstruktion som har virket for mig.

Er du interesseret i at se, hvorledes mine konstruktioner og rum virker, er du velkommen til at kigge. Du bor jo ikke langt fra mig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis