"Gør det selv" anbefaler laminat på kældergulv - god ide?

Hej med jer

Gør det selv - bladet, har en artikkel med titlen "Lunt gulv i kælderen" hvor de viser at man kan ligge et laminatgulv i kælderen bestående af 2 x underlag, med en fugtspærer imellem - og så laminat gulvet ovenpå det.

Det er jo fint, og det vil sikkert også give et flot, lunt og tørt gulv. Men! Bliver betonnen nedenunder ikke fugtig når den ikke kan ånde? - og risikerer jeg ikke at der udvikler sig svamp og andet skidt under mit nye flotte gulv?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men beton er jo stendød og ånder ikke! :o)

Jeg har ikke set artiklen!!!

Der er ikke noget i vejen for at udlægge en fugtspærrer direkte på betonen.
Men det er rigtigt at det kan være dvært at gøre den helt tæt - osse over tid.
Derimod er det ikke noget problem med skimmelsvamp. På undersiden af fugtspærren.
(Tror egentlig at der er masser af skimmelsvamp under og i betondæk og kapilarbrydende lag ved terrændæk. Hvilket er uden betydning)
Okay - jeg troede at selve betonnen/fundamentet kunne blive beskadiget hvis det konstant var fugtigt - men det er altså ikke noget problem så længe at fugten ikke kan trænge op i selve gulvet?

Kunne man så ikke også bare ligge en fugtspærer på gulvet, og et gulvtæppe ovenpå den?
Tvivler på man kan få det helt tæt ude i kanterne. Der vil fugten jo stadig kunne trænge op i væggene, og hvis der er lukket på hele gulv arealet, vil der sikkert komme mere fut op i væggene, og dermed større risiko for skimmelsvamp.

Ved ikke om man så "bare" kan løse dette, ved at lave en membran på væggene (evt. bag en gipsvæg) og sørger for samlingen mellem gul og væg membran, her så tæt som mulig.
Man kan fint lægge et gulvtæppe på et fugt og damptæt underlag.
Men problemet kan være at sikre fuldstændig tæthed. Men måske hvis man fastgør plasten ved limning eller bag fodliseter langs væggene.

Men det dur ikke at lægge løs alm. f.eks. 0,2 mm dampspærrefolie. Det er glat og glider på betonen ligesom tæppet glider på plasten.
Det er ikke korrekt at der kommer mere fugt fordi man forsegler gulvet.
Den opstigende fugt transporteres ved kapillar-effekt og stopper hvis der lægges plast over.
På samme måde som hvis du fælder et træ så fortsætter fugtvandringen heller ikke.

Man kunne muligvis tænke sig at der trænger fugt op mod løst udlagt plast og at det skulle have nogle gener. Men har ikke hørt om det.
Annonce
Hmm ok.. Så væggene vil ikke være mere udsatte fordi man lægger en spærre over hele gulvet?
Kan man i teorien så ikke lægge en dampspærre i hele kælderen, gulv, vægge og loft også have en tør kælder derefter? Eller er problemet at det ikke er muligt at få helt tæt?
Jo det kan man godt.

Men der skal skelnes medllem dampspærre og det fugtspærre.

Der kan amvendes dampspærrefolie som fugtmembran - direkte mod betonen.

Man kan teoretisk påsvejse bitumenmembraner på alle flader. Det er bare langt mere effektivt at gøre det på udvendig side. Men det er jo et værre bøvl at svejse pap på undersiden af gulvet. .o)

Bitumenmembraneer anvendes som fugttætning ved mange betonkonstruktioner. Kældre, tuneller osv.under jord. Men på udv side som sagt.

Kunne man ikke bruge, en vådrumsmembram, som man bruger i badeværelser?

mvh jens

Jeg kender ikke meget til de rent tekniske kvaliteter af vådrumsmembraner.

Faktisk tror jeg at de er lidt af et blålys.
Hvis der opstår en revne i en samling mellem to bygningsdele vil membranen osse revne.
Vådrumsmenbrabeb kan heller ikke "skræve" over eksisterende revner i en kældervæg - af en vi størrelse ihvertfald.

Og jeg ved faktisk ikke om de er dampspærrende eller blot fugt-ditto.

Endeligt "vender de jo forkert" - påført indvendigt - for vandtryk udefra.

De bitumenmembraner jeg nævner ovenstående sidder altid på "tryksiden" af konstruktionen. Eksempelvis udvendig på kælderydervægge med høj grundvandsstand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis