Fundering af tilbygning

Hej alle

Jeg er ved at istandsætte en tilbygning til huset. Tilbygningen er rigtig gammel, så den er ikke bygget ordentligt. Fundamentet rækker kun cirka 40 cm ned i jorden. Det betyder, at der trænger fugt ind i det ene hjørne, da haven hælder mod det hjørne af tilbygningen, og man valgte åbenbart dengang at lade nedløbsrøret fra tagrenden ende i en faskine-løsning ca. 5 cm væk fra hjørnet og ca. 15 cm under fundamentet. Nu har jeg flyttet nedløbsrøret og overvejer at grave hjørnet frit og støbe et nyt fundament, der rækker 90 cm ned. Dermed håber jeg at kunne holde fugten ude.

Hvordan lyder den løsning? Jeg har ringe erfaring med den type opgaver.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der først og frememst skal til er at du leder tagvandet bort fra huset.

Hvis at "flytte tagnedløbet" betyder at du leder regnvandet til en faskine længere væk, måske 5 meter fra huset vil det hjælpe.
Endvidere skal den gamle faskine fjernes eller tilstoppes på en måde. (fordi overfladevand stadig vil strømme til).
Men pas på igge at grave ned under fundamentunderside på for lanje stræk!!!

Endligt bør du terrænregulerer på en måde så overfladevand løber bort fra huset - og ikke til - som det sker nu.

Er der iøvrigt krybekælder under huset - eller hva?
Hej

Tak for respons. Jeg planlægger netop at lede tagvandet til en faskine længere væk fra huset. Eksempelvis de fem meter, som du omtaler. Jeg er meget forsigtig med ikke at grave for meget væk. Hvor meget mener du, at man kan tage af gangen? 1½-2 meter? Der er ikke krybekælder under den del af huset. Der er en lille kælder under hovedhuset, som ligger 10 meter væk.
Men jeg mener slet ikke at det er nødvendigt at lave fundamentet dybere såfremt tag- og overflade vand bortledes.

Det allersmarteste du kan gøre er at holde nallerne - og skovlen - væk. (Bortset fra at fjerne den gamle faskine, som sagt).
Hvis der ingen styrkemæssige problemer er med funderingen af huset så fungerer fundamentet efter hensigten.
Det er ikke fundamentet det skal sikrer tørholdelsen af bygningen.

De omtalte 40 cm fundamentsdybde kan det være fremkommet fordi man udvendigt har bortgravet jord og gælder det hele huset?
Tak. Jeg har ganske rigtigt lavet et lille pilothul for at tjekke fundament-dybde. Om de 40 cm gælder for hele huset kan jeg ikke svare på. Det er kun i det ene hjørne ved nedløbet, der er problemer. Så jeg agter ikke at tjekke resten af huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis