Overvintring af byggeri

Hej

Er i gang med at lave en tilbygning (40 m2), men er blevet stærkt forsinket p.g.a. den megen regn i sommer.

Har støbt fundament og er p.t. næsten færdig med sokkel i lecatermblokke, men vinteren nærmer sig.

Hvordan overvintres bedst? Der skal laves 10 cm betongulv med gulvvarme slanger på 400 mm isolering. Er det bedst at se at få støbt gulvet inden frosten kommer - og kan det i så fald tåle frosten i vinter - eller skal jeg vente med at få støbt gulv til det er frostfrit til næste år?


V.H.

nk

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kom du bare videre, du kan støbe i let frostvejr, så blandes der blot sprit i betonnen fra værket.
Jeg er enig med håndværkeren, det er bare med at komme derudaf.
Det bedste ville jo være, at få tag over inden vinteren rigtig sætter ind.
Når du kun at støbe betongulvet, er det en god ide at afdække dette, hvis planen er at projektet skal stå stille hen over vinteren.
Støb du bare dit terrændæk nu, da det er det teoretiske bedste tidspunkt at støbe på her i oktober/november med hensyn til luftfugtighed og temperatur.
Vinterbyggeri er forøvrigt ikke så dårlig en ide som mange vil gøre det til, da det ofte er kombinationen mellem fugt og senere frost der er problemet, så hvis man sørger for den korrekte afdækning, kan man næsten bygge i al slags vejr.
Det ultimative byggeri opføres under et telt, og jeg tror faktisk på at denne metode ikke ligger så langt ude i fremtiden, da man ellers ikke kan opfylde kravene i Bygningsreglementet, bl.a. med hensyn til fugtindhold i materialerne som indbygges.
Jeg byggede rigtigt meget i fimbulvinteren 1995/96. Jeg investerede i nogle vintermåtter som jeg byggede "telt" af over det nybyggede/-støbte, og var det helt vildt koldt, satte jeg en gasvarmeovn ind under.
Det betød, at luftfugtigheden var meget høj og hærdningen foregik stille og roligt med god fugt. Det var utroligt lækkert at se, at der overhovedet ikke forekom svindrevner.
Allerede næste morgen virkede f.eks. en 100 mm lecabeton væg, utrolig stabil og "svarede" flot igen, når man slog på den.
Det eneste negative er, at det kræver lidt mere arbejde og varme, men ift de enorme udgifter et byggeri medfører, er det peanuts.

Det glæder mig meget, at Orla Nautrup bekræfter mine "hjemmestrikkede" teorier!

Med venlig hilsen
ktm

 

OK - foreløbig tak for mange gode svar, men det er nu ikke selve støbeprocessen, jeg er i tvivl om.
Jeg regner ganske rigtigt med at byggeriet "ligger stille" i vinter - eller rettere: Byggeriet udenfor ligger stille.
Der skal laves bærende væg i det eksisterende hus, der skal bære det ene hjørne af den nye bygning.
Det jeg givet kan nå, er at støbe beton gulvet udenfor inden frosten sætter ind, og så regner jeg ikke med at lave mere udenfor i vinter.
Min tvivl går på at selv om betongulvet ( 100mm beton armeret med 8mm rionet overalt, påbundet 20mm pexrør til guvlvarme) kan tage skade af frosten i vinter - det vil være støbt inden frosten sætter ind - men kan frosten skade gulvet senere?
Man kan jo ikke dække af mod frost (over en længere periode) man kan kun udsætte den tid det tager før kulden når ind til det, der er overdækket..


V.H.

nk

 

Nej.
Beton tager ikke skade af frost. Som udgangspunkt.

Men du bør afdække med presendinger på en sådan måde at der ikke trænger vand ned i revner og sprækker eller rør eller andet. Idet det rent teoretisk kan betyde frostsprængninger.

Rør osv. er til indv. brug og nedbrydes af UV-stråling bla.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis