Monter ekstra sternbrædde på eksisterende sternbrædder

Hej

Vi er blevet godt trætte af vores ståltag, der giver en masse kondens, så nu har vi besluttet os for at få en gang tagpap på istedet. 



Det er hensigten, at vi vil pille ståltaget af og lægge 18 mm vandfast krydsfiner på efter råd fra det lokale byggemarked. Dette betyder at krydsfineren kommer til at stikke op over de eksisterende sternbrædder. 

De eksisterende sternbrædder ser ikke ud til at fejle så meget, andet end de skal renses op og males igen. Så vi regner ikke med, at de skal skiftes.

Vores ide er at monter et ekstra sternbrædde i toppen af de 2 andre. Problemet er bare, der er ikke rigtigt noget at fæstne på. 

Sternbrædde mål: 120 mm højde * 19.5 mm tykkelse

Så vi overvejer et par muligheder

1.  At købe en pakke lange skruer, der kan skrues fra det øverste sternbrædde og godt ned i det mellemste sternebrædde. Der skal bores temlig præcis med boremaskinen til skruerne, samt der er stadig en risiko for at bræddet alligevel kommer til at sidde og flagre i vinden efter et par vintre. 

2.  Alligevel pille de gamle sternbrædder ned og sætte nogen nye op med noget støtte på bagsiden. 

Skulle der være nogen, som har et par andre forslag, så skal de være meget velkommen :-)

Mvh
Mikael








 Mikael Nielsen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ka' det nu passe?
Sjældent at sternbrædder er så tynde.

Det bliver svært at holde øverste bræt lige hvis du bruger lange skruer.

Enten vinkler direkte på bjælkerne, evt. nedstemt til frisk træ. ( De ser noget forsømte ud, bjælkerne).
Eller fastgjort til trekantlisten, som så skal være rimeligt kraftig.
Eller fastgjort til en liste/lægte, så der stadigvæk er plads til at genbruge den gamle zinkkapsel.

Hej Hpox og tak for svar
Jeg har lidt nye informationer og uddybende spørgsmål

Jeg har lige målt efter, profil brædderne er 20 mm i tykkelse

Det du ser på billederne er ikke bjælker, men lægter, der ligger oven på bjælkerne for at give det rette fald.

Det med at fastgøre profil brædderne til trekantslisten, vil det ikke kun være muligt på den del af taget, hvor trekantslisten ligger på niveau med øvrste profilbrædde ? dvs det vil være dele af taget hvor det ikke er muligt pga faldet.

Din sidste kommentar med fæste til en liste/lægte, det skal jeg lige forstå rigtigt. Det vil betyde at du vil have en lægte ind at sidde på bagsiden af sternbræddet, vil den ikke komme til at bryde med krydsfineren eller trekantslisten ?

Mvh
Mikael

 Mikael Nielsen

Ret sikker på at du ikke kan købe så tynde sternbrædder som standard.

Så det løser vel fastgørelsesproblematikken. :o)

Hvis de ikke var så grimme og dyre var vindskede aluprofilerne en mulighed.
Når de ikke kommer til at sidde parallelt med de vandretliggende sternbrædder set det heller ikke for kønt ud.

Måske går det an hvis du i stedet anvender zink. :o)

Annonce
Ja, udover zink og tagpap ikke går så godt sammen...
Nå ja.
Kan aldrig huske om det er zinken der får pappest eller pappen der får zinkpest.


Men i hvertfald. Du kan vælge at få lavet et bræt som det du piller af, blot højere.
Eller banke et nyt højt bræt uden på de gamle. Øverst.

Men det gælder generelt al alt kan laves med træ og osse gøres fast på en eller anden måde. .o)
Hej Koluda og tak for svar

Jeg kan godt følge dig mht monteringen af en vindskede, især hvor krydsfineren ligger højt. Men efterhånden som krydsfineren falder i niveau, kommer vindskeden vel ikke til at ligge lige i forholde sternbrædderne.

Jeg går ud fra du ville udskifte de eksisterende profilbrædder også ?

Mvh
Mikael

 Mikael Nielsen

Ja, ned med brædderne, og op med nye, evt. plader hvis dette ønskes i stedet for, er vist den nemmeste løsning her.
Skrevet af hpox på 03 okt 2011 21:19
  Kan aldrig huske om det er zinken der får pappest eller pappen der får zinkpest.

He he, kan jeg heller ikke, og har endda næsten lige været på kursus....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også