Hej
jjdenmarkTak for svar. Jeg er glad for at andre også har tænkt lignende tanker :-)
Siden jeg oprettede denne tråd har jeg været en del i research-mode og har overvejet en del forskellige løsninger....
I det følgende tager jeg udgangspunkt i 4 lydkilder og 40 højtalere. Prisen på højtalere er ikke medregnet.
Løsning 1:
Den mest simple løsning ville være at købe 20 USB-lydkort (20 Stereo = 40 udgange) og tilslutte dem til 2 højtalere hver (via en alm. stereo forstærker selvfølgelig) - Så kunne jeg løse hele mixnings-problemet i softwaren. Done deal.
- Men... Ved nærmere eftertanke har det nogle begrænsninger: dels er der båndbredden på USB'en. Den vil formentlig ikke kunne håndtere 20 lydkort samtidig, dernæst vil det formentlig være umuligt at køre 2 eller flere lydkort i sync. Dvs. at hvis jeg ønsker samme lydkilde afspillet i mere end 2 højtalere samtidig, vil jeg kunne opleve at de spiller "forskudt".
- Når det er sagt, så er denne løsning god, hvis jeg kan leve med at hver lydkilde højst kan afspilles på 2 højtalere ad gangen, og at der højst er 4-5 lydkilder aktive på én gang.
Lydkort kan fåes for ca. 3$ stk. En 2x25watts forstærker for ca. 12$ - Kan gøres for 400$ i alt (eller der omkring)
Løsning 2.
En mixer hvor jeg kan mixe 4 lydkilder individuelt til 40 højtalere. Jeg skal altså ende op med en "kasse" hvor jeg kan tilslutte 4 lydkilder i den ene side af kassen og have 40 højtalerudgange på den anden - Dertil et USB-stik så jeg kan styre det fra computeren. - og her bliver det lidt "bøvlet" hvis jeg skal holde mig inden for et rimeligt budget. I praksis betyder det at jeg i kassen skal have 160 stk. volume-knapper. (For hver højtaler skal jeg kunne styre lydniveauet for hver af de 4 lydkilder, dvs. 4 volume-knapper pr. højtaler = 160 stk i alt). Disse volume-knapper skal jeg alle kunne styre fra computeren - Hold nu fast, det bliver lidt "langhåret":
Løsning 2a:
Jeg benytter en VCA (Voltage controlled Amplifier) som volume-knap. (En VCA er en lille forstærker som man kan skrue op og ned for ved at sende den en styrespændning) Jeg antager at jeg kan sende VCA'erne deres styrespændning via et USB I/O bord med 160 analoge udgange. (I praksis vil det nok blive 5 boards af 32 porte)
Outputtet af VCA'erne skal mixes (tror at det kan gøres over nogle modstande) og sendes til en alm. effektforstærker og herefter til højtalerne)
Meget lig løsning 2a, men i stedet for VCA'er benytter jeg potmetre som er koblet på små servoer.
Løsning 2 (a eller b) giver mig fuld frihed til at mixe over samtlige højtalere, men antallet af lydkilder er begrænset. Løsningen kræver lodning i den helt store stil, og vil nok være 500$ dyrer.......
Dette mine tanker indtil videre....