Højbede - og hvad nu?

Nu er fliserne lagt - og svoger har lavet 3 flotte højbede i en lækker træsort - der skulle leve længe - og som ikke er behandlet med nogen former for "gift".
Og hvad så?
Højbedene er 1,2 m x 1,2 m og 1 m høje og jeg har 3. De står lige nu direkte på fliserne. Og jeg skal så til at fylde dem op med jord. Men hvad skal jeg tænke på?
Jeg har overvejet at ligge det sorte "plast" man normalt ligger under bark m.m. i bunden af kasserne og lidt op ad siderne - så jorden ikke vandes ud når jeg vander mine kasser.
Men skal jeg have noget sten eller andet i bunden? Hvad skal jeg fylde kasserne op med? Spagnum er vel ikke godt nok? Eller?
Kasserne skal bruges til krydderurter.
Håber der er nogen der kan hjælpe.


Fru O

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Endelig ikke plastick, det kan få hvad som helst til at rådne, du kan beklæde hele kassen indvendigt med plantedug af den type der hindre ukrudt i at spire. Så hindre du også at jorden kommer i direkte forbindelse med træet.
Og så fylder du grus i kasserne så der er plads til et muldlag på ca. 20-25 cm.
Gruset holder på fugten, men højbede skal reelt vandes hver dag i tørkeperioder.
Mange tak - det var også plantedug jeg mente. Har en del ruller liggende - kunne bare ikke huske navnet :-) Grus har jeg også i indkørslen efter fliselægning. Og så må jeg bare få manden til at grave efter lidt mul et sted i haven.

Fru O

1 meter høje er sq noget kun høje ... Der skal MEGET vand til at klare sommeren

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Det må være nogle utrolig solide kasser du har fået lavet....
Men tanke på hvor ofte men ser alm højbede på 20-30cm højde der skilles af da jurden trykker siderne ud... og det oftes med en lille bredde på 60-70 cm!
Det tryk der bliver i dine beholdere jo med et volumen på 1,4 kubikmeter.... Det er altså temmelig meget vægt den volumen vejr uanset om det er sand eller muld... Prøv at sætte nogle billder ind, eller beskriv hvordan de er opbygget....

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis