Undgå at bore direkte ind i strømkabler?

Hej Forum

I min entré har jeg et strømstik til montering af væglampe. Jeg har nu købt lampen og ønsker at montere den nær strømstikket.

Mit spørgsmål er hvordan jeg finder ud af fra hvilken retning strømmen kommer til stikket (inde i vægen) så jeg undgår at bore direkte ind i strømmen. 

I huset/strømkassen (?) kan jeg se ledningerne kommer ind fra venstre. Kan jeg dermed antage at strømforsyningen også kommer fra venstre?

Håber nogen kan hjælpe.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fat på en strøm søger af en art eller en lednings søger fordi...

Assumption is the mother of all fuck-ups.


I am so full of it.....

Afhængig af om det er et udtag eller stikkontakt, så afmontere du denne, og ser hvad retning røret/kablet kommer fra - Du kan regne med at kabler/rør går lodret/vandret, da der er krav herom. At bruge penge på en nymoderne utroværdig, kabel/metal detektor, er i mine øjne spild.

Nu er det jo gruppetavlen, det drejer sig om, her er der jo en del kabler.

men jo typisk op eller ned, men der kan meget vel også gå nogle på tværs også.

det kunne jo også ske, de kommer lige op, og så svinger sideværs ind i tavlen.

mvh jens

 

Hej folkens.

Undskyld det sene svar, men I skal vide at jeg sætter utrolig meget pris på alle kommentarerne.

Det ser ud som nedenstående:



Væglampen kan så sidde uden over. I første omgang troede jeg at jeg var tvunget til at bore umiddelbart over huset, hvilket jeg var bange for. 1½ meter til venstre sidder kontakten og 1½ meter til højre sidder mit sikringsskab. Jeg går ud fra det er usandsynligt at strømmen kommer oppe fra, men det ville være meget kedeligt at tage fejl med boremaskinen.

Nu kan jeg dog se, at jeg kan bore diagonalt fra huset, dvs. i retning af klokken 11 og klokken 1, så det virker til at kunne fungere.

Hvis det går galt skriver jeg nok ikke igen, da jeg i så fald mangler strøm og har brændte fingre eller værre ;-)
 
Tak for hjælpen!!!




Annonce
Du kunne jo tage en batteriboremaskine og nogle stearinlys, og slå strømmen fra i huset medens du borer!
Så undgår du at brænde fingrene, som du formodentlig fortsat skal bruge!
Jeg havde håbet på at få tip om en effektiv søger/detektor i denne tråd, men ak!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Det er altid svært at sige hvilken vej kablet (eller røret) løber. Men man kan godt mærke når man rammer et kabel. Evt køb en såkaldt kabelsøger, også følg kablet.

- Emil


Lige nu bliv røgfri med en e cigaret

Skrevet af je__ns på 02 okt 2011 10:28

Ja du skal have fat på en kabeldetektor.

Oftre er de små til hobby også, med laser vatterpas, og kan finde metalrør, og lægter i gibsvæge.

mvh jens

 


Virker sådan en kabeldetektor eller er det noget fusk? 
alternativet til kabelsøger. er en metaldetektor. der kan juster magnetisk
metal fra. og finde umagnetisk metal (kobber). (guldring)
og fra sortere kapsler.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis