offermetal ??

Hejsa.. en god ven har købt en båd, med en volvo penta 20hk.. han siger den har sejlet i ferskvand, og han flytter den nu i saltvand.
I den forbindelse har jeg sagt til han (den er saltvandskølet) at han skal checke offermetal (tæresink), alså inde i motoren, men jeg ski ikke sikker på om jeg har ret.. så er der ikke en der lige kan genopfriske min husker ????



 

Mvh Jan

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad er det for en type? Jeg har før haft båd med en volvo md2 motor i, og der var ingen tærezink i. Heller ikke i md2 B motorerne.
Bukh har tærezink i. Så det er forskelligt fra fabrikat til fabrikat.

Mvh Finn
Hej Finn
tak for retur svar. Så lærte jeg lidt igen ;-) Jeg troede at alle saltvandskølede motore havde tærezink..
Jeg vil lige spørge ham næste gang om hvad det er for en tybe..

Ved godt jeg burde starte en ny tråd.... men.. Hvis man ikke har et lukket ferskvands kølesystem, og båden sejler i ferskvand, sætter man så en termostat i til køllevand på fx 70-80 grader.. og sejler den i saltvand, termostat til fx 40-50 grader... eller sejler man bare og håber det bedste ?? ved du det ?

Mvh Jan J

Det vil da være fornuftigt, at kontrolere om termostaten, har den rette "temperatur" til saltvandsdrift.

Det er jo ret uforudsigeligt, hvad tidligere ejere, kan have sat i, af termostat.

mvh jens

Hej Jens..
det sidste spørgsmål var bare for at vide om det var noget andre gjorde, og om det var noget man skulle tænke over..
der er ingen problemer med køling i saltvand i "kammi" nye båd, den holder sig under 50grader..
Mvh Jan J
Min Volvo penta og flere andre jeg kender der har VP, har en thermostat der siger 62-65 grader, og det passer iflg manualen. Jeg tror at under 50 grader er for lidt. Motoren faar ikke en god drift temperatur under de 50 grader, saa jeg ville da lige tjekke thermostat og manual for at vaere sikker hvis det var mig.
mvh
jesper
Annonce
Hej
En saltvandskølet motor må højst komme op på 54 graders celsius, allerede ved 55 grader begynder der at blive udskilt salt, kalk og andre stoffer i vandet, og de sætter sig som belægning på motorens køleflader. Jeg ved godt at Volvo kører med en termostat på 62 - 64 grader, men det syntes jeg er for højt, jeg skiftede termostat på min gamle Volvo til en 50 graders. Det er måske lidt lavt, men jeg har sejlet med både Grenaa dieseler og Alpha dieseler der var saltvandskølet og de lå på ca 54 grader i kølevandsafgangen, og de gik da fint.

Til Helja. jeg ville lade termostaten til saltvand sidde i hele tiden, da man ikke altid ved hvordan koncentrationen salt og andre stoffer, er i ferskvandssøer.

Mvh Finn
Hej Finn..
så huskede jeg ikke helt forkert..
Jeg forstår dig sådan at tager man søvand ind skifter man ikke termostat alt efter salt eller fersk, men bruger den man normalt bruger til saltvand, alså ca. 50 grader.. det var også hvad jeg troede, men man vidste jo aldrig :-) takker for alle svarerne. Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis