Gulvvarme.. simpelt spørgssmål.

Hej alle,

Er der een af jer der kan forklare hvordan jeg sætter de her rør til mit gulvvarme anlæg?..

skal et af rørene (i en kreds) tilsluttes den øverste, og så tilsvarende retur på den nederste ? altså vertikalt. 


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja! Du har en blandesløjfe til 6 kredse og skulle derfor gerne have 12 rør
Tak til jer alle. Aftale med en vvs'er han ville lave det hele på 5-6 timer.
Har lige et sidste spørgssmål.

Jeg har i alt 4 kredse, hvor hver kreds dækker ca 20kvm.
Jeg skal have det varmet op med en el-vandvarmer (da det er et kolonihavehus osv)...

Jeg har en 15liter metro vandvarmer, men mit spørgssmål er,, skal jeg sælge den og købe en 30liters istedet? Vil det fungere bedre?

Jeg tror hver kreds er ca 50meters 20mm pex.
hvor mange litter den er på er ligegyldigt hvis det skal varme huset op , så skal du købe en med et stort varmelægeme
tvivler i det hele taget på at du kan få så meget varme ud af det system at du kan varme det hele op , det eneste du er sikker på er at strømregningen bliver så stor at du bliver nød til at arbejde så meget ekstra at du ikke får tid til at være i huset
Annonce
80 kvm hus og en vandvarmer på 2000w.Dette vil koste 4600kr per måned.Men du skal nok have min 6000w for at kunne mærke varmen.Har du dette i huset. 3 faser ?
Med tanke på temostat vil prisen nok blive 10000pr mdr.
Meget bedre at finde et brugt oliefyr.

 Venlig hilsen

Jan

Hvor kommer de 4600 kr/måned fra?

Men en varmekilde på max. 2000 Watt kan slet ikke opvarme et hus på 80 m2.

Og hvorfor er der valgt vandbåren gulvvarme, når nu der kun er instaleret el?

Et almindeligt velisolert træhus, på 80m2, beboet på fuldtid, koster på årsbasis et sted mellem 12.000 og 18.000 kr i energiomkostninger. Såfremt der udelukkende anvendes el-energi! Vil jeg tro.
Metro 15liter kan køre  1,2kw eller 3,6 kw.Ved ikke om der findes 3 faser. Derfor et snit på dette giver 2kw.
Da 2 kw er for lidt til 80 m2 må denne køre konstant.
2 kw * 720 timer*1,9kr kw 2736 kr.Dette vil holde huset frostfri ....
Beklager det upræcis svar på de 4600kr

 Venlig hilsen

Jan

Jeg har 400V - ergo 3.6KW.
Hvor lang tid vil det tage, før mit gulv (klinker i hele huset) bliver varmet op til de 30 grader?..
Kan det passe at den skal køre 3.6KW uafbrudt??.. Hvis jeg nu stiller den VV på 30 grader.

Jeg vil helst have at kunne tidsstyre det,, altså fra 17 - 23 dagligt... ville dette kunne lade sig gøre? (jeg har en timer). Det er mere om gulvet når at blive varmet op,, eller tager det 20-24 timer?..

Hvis jeg nu havde en 60 liters VVB istedet for,, og jeg lod den varme al vandet op og så lukkede - ja lad os sige 20 liter varmt vand ud i rørene,, så ville da der stadig være varmt vand i beholderen - og reserve nok til hurtigt at komme op på de 30 grader igen... (hvis pumpen kører på lavste trin)... Ja jeg ved det ikke helt, jeg gætter mig bare frem. Er det nogle der har lavet sådan et system før?

hpox, det er et kolonihavehus hvor der kun er EL. Jeg ville ikke investere i det helt store,, det var først rør i fundamentet og jeg havde et gulvvarme anlæg med shunt mm. liggende.. så tænkte jeg hvorfor ikke prøve med en el vvb. Hvis du vil mene det vil gøre mig bedre med et oliefyr,, så må jeg overveje dette evt.

Det skal siges jeg har en Nilan VGU 250 (suger varmen i huset og laver varmt vand til brugsvandet).. den kan desværre ikke kombineres med gulvvarme anlægget, da det er en lukket kreds.. øv øv.. Jeg ved der findes en tilsvarende model, (VGU 250 SOL) som har en udgang til fx. gullvarme også.. men den model har jeg ikke desværre. Hvis nogle kender nogle, som evt. vil købe min VGU250,, så ville det være perfekt. Jeg har ikke fået sat den ind i dba endnu.
nu satte jeg den til salg her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/166601

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis