Lakken skal af fyrretræs-trappen, hvordan?

Så blev jeg udlært tømrerSvend, og går nu herhjemme med en masse energi...

Vi har en lakeret fyrretræs-trappe, som jeg gerne vil have til ikke at være "lakgul"...

Hvad er den nemmeste fremgangsmåde....?
Regner med at skille den ad, og så ellers bare igang...?

Lakfræser?
Excentersliber?
Manuel lakskraber?

Mvh Svend
Så blev jeg udlært tømrerSvend, og går nu... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men så forklar lige hvad forskellen er mellem en excentrersliber, (som jeg kender), en rondelsliber og en lakfræser.

Og så er der jo en håndbåndsliber/pudser.

Skrevet af hpox på 30 sep 2011 12:13
Men så forklar lige hvad forskellen er mellem en excentrersliber, (som jeg kender), en rondelsliber og en lakfræser.

Og så er der jo en håndbåndsliber/pudser.



Excentersliber: Kører excentrisk dvs rundt om en aksel der igen kører rundt om en anden aksel.
Rodelsliber: Kører kun rundt om 1 aksel.
Lakfræser: Dette er et lille roterende hoved med 4 knive.

Rondelsliberen kører hurtigere end excentresliberen. Og det er min erfaring at den kan æde mere "materiale" end excentersliberen.
Tror heller ikke man kan få korn 16 og 24 til excentersliber
Det kan man til rondelsliberen.

Håndbåndpudseren kan man heller ikke få med korn 16/24. Her er korn 40 det mest grove. Har selv prøvet at slibe trappe med dette, men det tog aaaalt for lang tid.
Rondelfætteren var lykken

Kunne desværre ikke finde nogen steder (i nærheden) at leje lakfræser, da jeg ordnede trappe... øv...
Kaustisk soda er en glimrende og billig lakfjerner, og når du har fjernet det meste af lakken med den, så kan du slibe uden af papiret "fyldes op".

Takker for info.

Den ultimative løsning må så være en blanding af kaustisk soda og brun sæbe, af-, ud- og nedskrabning, neutralisering med eddikesyre, kolde afvaskninger og afslutningsvis frit valg mellem div. slibeudstyr.

Du får verdens reneste trappe jakob zp! .o)
Hej
Jeg skal ikke spille klog, MEN du bør nok aller først lige finde ud af hvilken type lak der er brugt  -  vandbaseret eller 2 komponent eller andre, da det er rigtig meget afgørende for hvordan den kan fjernes. I øvrigt finder specielle "slibeplader" til excenterslibere ( bl.a. bosch laver dem ) hvor det afslebne matriale ikke bliver siddende i  prøv at studere deres hjemmesider .
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Kaustisk soda er ikke at spøge med. Det skal foregå med handsker og briller - medmindre du er ligeglad :-).

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 30 sep 2011 19:14
Kaustisk soda er ikke at spøge med. Det skal foregå med handsker og briller - medmindre du er ligeglad :-).

Brun sæbe i den mængde vi her snakker om, er også voldsomt for hænder etc. Jeg mener, at kunne huske, at krystallisk brun sæbe ligger omkring pH 10. Jeg har en flaske flydende stående, og der står pH 9 i brugsopløsning.
Så på med de pink opvaskehandsker  og briller. Og en paryk for sjovs skyld. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mest til evt inspirtion

Fyrtræs trapper bliver trinene let lidt rundede på forkanten, som gør at man lettere mister fodfæstet, Da jeg renoverede hus, var trappen meget rund på forkanten, så valgte at fræse forkanten væk og sætte egetræs lister i, inden hele trinet blev slebet.

Det var en type fernis der var på trappen, havde dog et firma til at udføre slibningen, men ved de brugte lugtfri petrolium til at sprøjte på, for at undgå at lakken satte sig i slibepapiret.

Jeg fik det ludbehandlet og derefter er det sæbe vasket.

Gulvsliber firmaet (som var en bekendt) sagde at slibningen af trapper, er meget tidskrævende, da det stort set er rent håndarbejde, pga hjørner og snævre kanter.

Er 2 år efter stadig meget glad for min beslutning, om at tage arbejdet fra starten
Flot arbejde!

Har som tømrerlærling renoveret mange trappeforkanter.
Og f. h. d. hvor var der langt fra øverste trin på 1. salen til nederste ditto i kælderen. Rigtigt træls arbejde! :o)
Lakfræseren er klart det mest effektive, men rondelsliberen kan som oplyst også bruges til det, er det kun lak så kan excentersliberen også bruges, men vil hurtigere lukke til i forhold til rondelsliberen.

Men som tømre har du måske adgang til begge dele jo...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også