Lidt mere fart på sejlbåd

Hej
Jeg har en Albin Delta fra 1984.
  
Jeg vil fjerne gammel  primer og bundmaling  og derefter slibe bunden helt glat.
Derefter opbygning af ny primer og bundmaling.

Da båden var ny havde den 2 gummiflap der dækkede mellemrummet mellem ror og akter køl.Dvs så der ikke er mulighed for tubolens  lige efter akterkølen. Dette vil jeg så også genopbygge med nye gummistykker.

Men har andre gjort disse jobs og hvad har det givet i fart.
I en sejlbåd er 1 knob mere jo guld værd.

 Venlig hilsen

Jan

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det betyder alt sammen noget.

Prøv at snakke med folk der sejler kapsejlads - de vil gøre rigtig mange ting for at sejle bare en lillebitte smule hurtigere, og de ved sikkert også hvor meget fart det giver med din bund.

Jeg har ihvertfald selv engang i tidernes morgen ligget og slebet og nusset i bunden af en båd - i meget lang tid, bare for at være sikker på at BUNDEN ikke kunne gøres bedre.
Når jeg så ikke vandt, så vidste jeg at fejlen lå et andet sted :-)

Der er også mange andre ting deo giver stort udbytte uden de helt store anstrengelser - godt trim af rig, sejl osv koster ikke meget arbejde, men giver fart og bedre sejlegenskaber. Ikke mindst vigtigt i hårdt vejr, hvor man så kan sejle mere sikkert og hurtigere.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.

Tak for svar.
Må i gang med skraber og slibepapir.
Har haft båden i 3 år så kender dens fart ved forskelige vindstyrker og vindretninger.
Men hvis disse 2 jobs kan give måske en knob mere vil det være perfekt.


 Venlig hilsen

Jan

At renovere bunden vil helt sikkert give noget, hvor meget vil meget afhænge af hvad for en bundmaling du vælger.
1 knob er dog nok for meget at sætte næsen op efter, så skal din bund i hvert fald ligne et bjerglandskab nu :-)
En agterkøl er ikke et ord jeg er stødt på før, måske mener du skægget, en lille finne der sidder foran roret og hvor roret er hængslet på.
Jeg har ikke kunnet finde et billede af roret på en Albin Delta.
Venlig hilsen Jesper
Hej
Tak for svar.
Jeg ved ikke hvad den kaldes,så det var mere en skud i tågen...
Men i fremtiden kalder jeg den skægget.
Se mit foto.
Disse gummiflaps var mørnet da jeg fik båden.Jeg tog dem af da jeg ikke rigtige trode på de have noget betydning.
En Albin Delta er overrigget.I 5 m/s går den ca 5,9 til 6,4 knob.Udlignes ved 7m/s.Max jeg har sejlet uden flyvesejl er 8.6 knob,men mere vil have mere...Sejlene er under 2 år.Så derfor disse spørgsmål om bunden.
Bunden er nu appelsin agtig.Men ellers i god stand.

 Venlig hilsen

Jan

Hvis du i forvejen kan sejle din teoretiske vandliniefart, vil det nok ikke gi mere i topfart, men måske øge farten i området under. Vandliniefart er den fart du kan sejle uden at sejle fra hækbølgen, og det ville kræver at båden kan plane eller i kortere tid surfe på en bølge at gøre det.
Der er flere tommelfingerregler ang. topfart en af dem siger " toph. i knob = vandlinie i m "
Det skulle så gi din båd en maxfart på 7.6 kn.


 

 


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
!Tak for alle de gode svar.
Kan jo vende tilbage til forrået med resultatet

Tror tit en sejlbåd sejler hurtigere end sin teoretiske vandliniefart.Slipper den ikke vandet på en lidt anden måde?
Denne øges vel også når båden krænger.
Men rigtig som du siger, for at komme over de 7.5 knob skal der sejles læns eller agten for tværs plus 10 til 12 m/s.

God weekend

 Venlig hilsen

Jan

Det er jo en naturlov om bådes egenskabte bølgesystem, det gælder også en sejlbåd. Vandlinien vil på nogle både vokse ved krængning og så er det den, der gælder. Læns eller agten for tværs , samme regler gælder, men blæser det godt kan du jo få gavn af medbæsende vand/bølger.Men så snart du forlader din hækbølge , mangler bæringen på agterskibet og hækken vil sætte sig, som en speed før den planer. Der skal en anden type båd med et anderledes sejlareal-vægtforhold, for at kunne det,

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs du har godt styr på teorien omkring vandlinjen.
Jeg har et par andre spørgsmål du måske kan hjælpe med.
Denne vandlinje går den direkte i en lige linje fra akter til for. Eller følger denne skrogets linje i vandet. Derved en længere linje ?
Hvorfor er det sådan at jo længere vandlinje jo mere fart.Er med på hækbølge og hvis du sejle fra denne vil hækken sænke sig.Ser det jo på deplacementsbåden med for stor motor.
Men sker det hele ikke ved akter .Om du har 30 fod eller 40 fod burde da give det samme hvis båden har samme hæk og bredde?

 Venlig hilsen

Jan

Det hele sker ikke agter, Du får jo en stævnbølge efterfulgt af et stykke hvor vandet går ned i en dal for igen at komme op ved hækbølgen. Altså et system. På grund af det omtalte dal , er der ikke meget bæring på midten af båden. Vore dages både ser jo meget anderledes ud en gamle dages både, de er ikke mere så brede på midten, men væsentlig bredere agter. Det gir lange lige linier i vandlinien. Det er sjovt at se, hvordan de nye sejlere ligner motorbåde fra 30'erne og 40'erne med lodret stævn og flad bund.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Flot skib.

 Venlig hilsen

Jan

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis