Det er svært at forklare ordentligt på nogen få linier - andre bruger en hel bog til det.
jeg prøver:
Kloge mennesker har en gang fundet ud af at "relativ fart" er noget der gælder for alle både, så man kan regne på det, med formlen i skemaet.
R i skemaet er "Relativ fart" beregnet fra fart i km/t, og vandlinielængde i m.
Alle "Almindelige både" eller deplacementsbåde vil have meget svært ved at overskride en relativ fart R = 4,5.
Kurven viser modstanden i forhold til R (relativ fart)
Skemaet viser netop, at ved R= 4,5 så stiger kurven for modstanden kraftigt, og dermed vil deplacementsbåde ikke komme ret meget videre uden en megamotor og et mega brændstofforbrug. Og sejlbåde kommer ikke op over dette undtaget de måske surfer ned ad en magabølge en gang imellem.
En deplacementsbåd m 9 m vandlinielængde - jeg prøver at beregne efter formlen:
Maks skrogfart km/t = R* Kvadratrod af Længden i m
Maks skrogfart = 4,5 Kvadratrod af 9m
Maks Skrogfart = 4,5 * 3 = 13,5 km/t ( = 13,5/1,1852 km/sømil ~ 7,3 knob)
Denne beregning er også gældende for en længere båd - og så bliver maks skrogfart tilsvarende større.
16 m lang båd:
Maks teoretisk skrogfart = 4,5*Kvadratrod 16 m = 4,5*4=18 km/t eller = ca 9,7 knob.
Skemaet viser også at hvis man har en motorbåd (der kan plane), så skal den enten sejle med skrogfart og R=4,5 - eller helt op at plane med R = f. eks 8-10, hvor bølgemodstanden bliver mindre igen.
Min egen båd altså lav økonomisk fart ca 5-6 knob - ELLER 15-20 knob for at holde god brændstoføkonomi.
Ved mellemfarten f, eks 8-10 knob, "pløjer båden igennem sit bølgesystem" og bruger væsentligt mere brændstof. Stævnen i vejret og store bølger, der vælter kaffekopper i de både du passerer.
Det kan man se på skemaet, fordi der er en høj top ved R = ca 5,5.
Jeg har tidligere skrevet om "Hensynsfuld fart og brændstoføkonomi" - netop ud fra disse ting til motorbåde.
Hm - ja lidt beregning efter beskeden evne - spørg mere, hvis jeg ikke har forklaret ordentligt.
Hilsen A
To ulykker kommer sjældent alene.