Er denne væg bærende!??

Hej

Jeg vil gerne vælte den væg på billedet - og har taget den øverste mursten ud for at se hvad der ligger over den... Og det er umiddelbart ingenting - altså, af bærende art! :-)

Så - kan nogen bedømme for mig om jeg kan vælte væggen, uden at sætte en drager/overligger op (hen til hvor den anden drager/overligger er)

Vh Jesper
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nemt jo.

Billederne er meget lidt oplysende.
Hvad er der ovenpå. 20 etager eller et dueslag.
Har der været hønsehus og hvad er de sorte streger for noget.

Mere info skal der til.
...Oog - "Dipex 14" ligger der hvor den stiplede linje er...
Så gætter jeg mig til at væggen adskiller stue og køkken og er fotograferet fra stuen! Jah. :o)

Og at der ikke er overensstemmelse mellem Stueplan tegningen og fotoet. (Ser det ud som om)?

Det er rigtigt at
Præcis...

Væggen adskiller stue og køkken, og er fotograferet fra stuen...

Men - er der ikke overenstemmelse mellem tegningen og fotoet??

...og sidst - "...Det er rigtigt at..." ....at hvad?? jeg er meget spændt! :-)
Annonce
Så gætter jeg mig til at væggen adskiller stue og køkken og er fotograferet fra stuen! Jah. :o)

Og at der ikke er overensstemmelse mellem Stueplan tegningen og fotoet. (Ser det ud som om)?

Det er rigtigt at der ikke står en væg direkte ovenpå, men der står en væg længere til venstre når jeg kikker på Tagetage plantegningen.

Men eftersom væggen står vinkelret på ydervæjjen er den stabiliserende og kan måske nok fjernes efter en vurdering af huset stabilitet for vindpåvirkning.

Derimod er det helt sikkert at en Dipex 14 er et stålprofil.

Og at der ligger et træbjælkelag på tværs af huset.

Og så er det lige gået op for mig at hullet på det øverste billede ikke er det samme hul som det der hugget øverst i væggen på det nederste billede.
Og at de to sorte felter på øverste billede måske er bjælker eller spær eller sådan noget???

Så nu er 64.000 $ spørgsmålet:
Hvad er det øverste billede? Og hvor er det fra? Og har jeg fuldstændiht mistet orienteringen? Igen! :o)





OK.
Nu forstår jeg placeringen af "Dipex 14".
Del ligger langs den "håndstiplede" streg. Som iøvrigt hedder "punkteret streg" - på byggesprog. Husk det. :o)

Men væggen er stabiliserende.

Resten må vi finde ud af senere.

Jo - hullet på det øverste billede er det samme som det der er på det nederste...og det du kan se øverst i hullet er nogen brædder der går på tværs...

Hvis der ligger et træbjælkelag på tværs af huset, er det så ikke også stabiliserende...

der går jo i øvrigt også en væg parralelt med den jeg vil vælte, på den anden side af køkkenet....

/Jesper
Lidt teori.

Dine vægge i huset er en slags skiver.

Hvis din ydervæg i stue/køkken var en skive knækbrød, (gerne Waså Frükost), som stod på den lange kant ville den vælte såfremt du blæser vinkelret på den.
Hvis du stille to stykker knækbrød opimod i hver ende, som gavle. Og 1 stk. i midten. Samt det sidste stykke "mellem wc og køkken"
Så kan facaden ikke vælte indad. (Med mindre du blæser med stå stor styrke at de 4 bagvedliggende stykker knække glider bagud)
Hvis du fjerner det midtereste stykke skillevægsknækbrød så er der risiko for at selve facadeknækbrødskiven - knækker sgu' - fordi du har fjernet den bagvedstående knækbrødsskive.

Samme med din facademur. De vinklerette gavl- og skillevægge deler facademuren op felter - af en vis størrelse. Af samme grund kaldes de feltstørrelser. Når du fjerner en skillevæg bliver feltstørrelsen af facadevæggen (måske) så stor at vindtrykket knækker murværket.

I dit tilfælde er etageadskillelsen godt nok en slags skive. Men dels ikke særlig stiv og dels ikke ret godt hæftet sammen med facadevæggens øverste kant. Det kan reelt ikke ladesig gøre at hæfte et træbjælkelag sammen med en opmuret væg. På en måde så det er "statisk stabilt"
Men havde det været betonvægge og betonetageadskillelser - som ved f.eks. boligblokke - så kunne adskillelsen sagtens have afstivet væggen.

Konklusion.
Dit hus er ikke så stort og længden af feltet vil kun blive godt 6 meter. Så det er formodentlig ikke noget problem at fjerne væggen. Men du skal have en faglig vurdering fra enten en erfaren muremester eller en bygningsingeniør. Ligesom du/vi jo kan have overset andre forhold - der kan bliver afgørende.
Lidt teori.

Dine vægge i huset er en slags skiver.

Hvis din ydervæg i stue/køkken var en skive knækbrød, (gerne Waså Frükost), som stod på den lange kant ville den vælte såfremt du blæser vinkelret på den.
Hvis du stille to stykker knækbrød opimod i hver ende, som gavle. Og 1 stk. i midten. Samt det sidste stykke "mellem wc og køkken"
Så kan facaden ikke vælte indad. (Med mindre du blæser med stå stor styrke at de 4 bagvedliggende stykker knække glider bagud)
Hvis du fjerner det midtereste stykke skillevægsknækbrød så er der risiko for at selve facadeknækbrødskiven - knækker sgu' - fordi du har fjernet den bagvedstående knækbrødsskive.

Samme med din facademur. De vinklerette gavl- og skillevægge deler facademuren op felter - af en vis størrelse. Af samme grund kaldes de feltstørrelser. Når du fjerner en skillevæg bliver feltstørrelsen af facadevæggen (måske) så stor at vindtrykket knækker murværket.

I dit tilfælde er etageadskillelsen godt nok en slags skive. Men dels ikke særlig stiv og dels ikke ret godt hæftet sammen med facadevæggens øverste kant. Det kan reelt ikke ladesig gøre at hæfte et træbjælkelag sammen med en opmuret væg. På en måde så det er "statisk stabilt"
Men havde det været betonvægge og betonetageadskillelser - som ved f.eks. boligblokke - så kunne adskillelsen sagtens have afstivet væggen.

Konklusion.
Dit hus er ikke så stort og længden af feltet vil kun blive godt 6 meter. Så det er formodentlig ikke noget problem at fjerne væggen. Men du skal have en faglig vurdering fra enten en erfaren muremester eller en bygningsingeniør. Ligesom du/vi jo kan have overset andre forhold - der kan bliver afgørende.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis