Plane eternitplader, facade og tag.

Jeg har gået og "summet" lidt over en sikkert skør idé til facade og tagbeklædning til mit nybyggeri. Måske I kan hjælpe med at skyde min idé i sænk, for jeg har ikke set den udført før og det er der måske en grund til.

Jeg har hele tiden gerne ville have en facade (og tag) som som så nogenlunde således ud: (Bortset fra farve og feltstørrelse)

Altså plane eternitplader med tydelige feltmarkeringer. Der findes flere produkter i handlen til facadebeklædninger men jeg har ikke kunne finde noget til tag.

De lodrette samlinger på taget kunne nok løses forsvarligt, problemet er de vandrette samlinger. Her ville man skulle bruge en eller anden form for z-profil - eller pladerne skulle lægges på klink. (Hvilket jeg ikke ønsker)

- Så tænker jeg: Almindelige plane eternitplader er ikke så dyre, hvis jeg køber en stak af dem og skruer et lag plader på mine spær, undersænker skruerne og herefter fuldlimer endnu et lag eternit-plader ovenpå i forbandt og sørger for at alle fuger er udfyldte, så vil jeg vel kunne opnå et næsten 100% tæt plant tag ? Hvis jeg så ikke støder pladerne i 2. lag tæt i de lodrette samlinger således at der er et par centimeter mellem pladerne vil det give lidt "spil" i tagdækningen (Lodrette "striber"). - Jeg tror måske at det kunne være pænt....

Og hvis alt går galt og jeg nogle år efter finder ud af at det måske nok er tæt, men alligevel ikke særlig pænt, får jeg brændt overpap på taget, direkte på pladerne - Så er jeg bare tilbage til et almindeligt tagpaptag.....

Jeg forsøger med denne idé at tilfredsstille min "indre arkitekt", men det er temmelig svært da "han" har følgende krav til visuelle udtryk af mit hus:

1. Tag og facadebeklædning skal være ens og plane.
2. Det må ikke være træ.
3. Beklædningen skal tydeligt være "markeret" i felter
4. felterne må ikke være rombeformet
5. Felterne skal mindst være 1 meter på den ene led
6. Klinkebelægning er udelukket

Ovenstående eternit-plade-idé er den bedste som jeg kan kommer på for at opfylde "arkitektens" krav...

Hvad tænker I ?

PS: Der er et 5,5cm ventileret hulrum bag beklædningen, dernæst huntonit undertagsplader på både tag+vægge.





 Henning, Lolland

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din ide er da ikke helt ringe, men hvorfor ikke bare et tagpap tag under dit eternittag, så tætheden af dette, har mindre betydning...?
Ideen er god. Den dur bare ikke.

En eternitbeklædt facade behøves ikke at være tæt. Og der vil ikke være nogle der tramper rundt på den.
Et eternitbeklædt tag kan muligvis laves med et fast undertag og med åbne eller lukkede fuger. Lukket med en butylfugemasse eller lign. Men du kan jo overhovedet ikke gå på eternitpladerne, med mindre de er et par cm tykke. Vil jeg tro.

Hvis du vil fortsætte i sporet så er det glastage du skal hente inspiration fra.

Glas produceres i tykkelser, styrker og kvaliteter der kan holde til snart sagt hvad som helst. Man har i mindst 50 år beklædt stål og betonkonnstruktioner i 100 etagers højde med glas. Eksempelvis er/var det olympiske stadion i München, opført ca. 1970, udført som glastag - ophængt i en stålkonstruktion.
Der kan bores huller i glas, det kan skrues fast, der kan indstøbes alle mulige slags dimser og fittings i glas, f.eks. hængsler og lukketøj.
Men glem alt om prisen. :o)
Tak for jeres svar.

@Hpox: Jeg har faktisk været kort omkring en (backpainted) glas løsning, men som du selv nævner vil det ruinere mig.

Jeg kan godt se problemet med at jeg ikke kan træde på eternitten. Kommer til at tænke på hvordan det er løst med almindeligt eternit tage (eternitskiffer og bølgeplader) - Er det en anden slags eternit ? Eller træder man kun på understøtningerne ?

 Henning, Lolland

Bølgeprofilet giver jo en langt højere styrke af pladen.
Annonce
Ja, det er jo rigtigt. Hvad så med eternitskiffer ? Der er så en del overlap hvilket også styrker.....

Så lad mig være ensporet et øjeblik. Min konstruktion er dimensioneret til tungt tag, så jeg kan "snildt" lave en 3-lags eternitløsning. Så er vi oppe på 18mm....

Mit mål er primært at finde en løsning hvor tag og facader er af samme type beklædning....

 Henning, Lolland

Det fører lidt for vidt.
Men eternitskifferpladerne er jo understøttet og fastgjort pr. max. 27 cm.
Bølgeplader - B6 - pr. ca. 107 cm.

Selv om du ligger 3 stk. plader ovenpå hverandre bliver det jo ikke een plade - medmindre du sammenlimer dem.
3 løse plader er ikke "statisk samvirkende"

Selv om du kunne finde en f.eks. 18 mm tyk eternitplade. Hvilket jo nok kunne produceres et sted.
Så udestår jo fugeudformningen, pladekantudformningen, sikkerhed mod fugeslip osv.

Men selvfølgelig kan der udtænkes nogle metoder der måaske kan sikre tætheden af taget.

Måske skal de hentes fra glasindustrien. Det er jo som tidligere nævnt ikke det store problem - rent teknist - at bygge tætte glastage.
Jeg har tænkt mig at "fuldlime/sammenlime" lagene (i forbandt) således at de styrkemæssigt vil være at betragte som en 12/18mm eternitskive.

 Henning, Lolland

Jeg må nok erkende at jeg tror at enten revner pladerne, eller fuger vil slippe, derfor jeg ville sikre det med en helt tæt tagdækning inden under.

Ja, jeg kunne også være nervøs for det samme. 

Hvis alt går galt, kunne man så brænde pap direkte på det flade eternit tag og dermed ende med at "almindelig" paptag ? Kan pap hæfte på malet eternit ?

 Henning, Lolland

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også