El tilslutning af vaskemaskine

Jeg vil gerne flytte min nyere Siemens vaskemaskine fra et gammelt kraftstik over på et alm. 220 volt stik med jord. Det er vel bare og flytte de to ledninger, men der er ikke stik med jord i huset, kan jeg tilslutte jord ledningen til et vandrør eller skal jeg indkøbe et jordspyd?
På maskinen kan man mærke at der er lidt overgang og sikkert ikke så god jord forbindelse, hvordan checker jeg om der er ekstern jord?

 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke bruge et vandrør til jording. Det er potentielt farligt og derfor dybt ulovligt. Det klassiske eksempel er, at en vvs'er skal reparere et stykke gennemtæret rør, og bruger pex (plastic) til reparationen. Pludselig er alle dele efter pex'en ikke jordet mere, men kommer til at stå med spænding på, hvis et jordet apperat fejler. Selvom du er sikker på, at der ikke er pex i dine vandinstallationer, og at der ikke kommer det, kan røret statig ikke bruges til jording, da du ikke ved hvad rørets overgangsmodstand til jorden er, og dermed ikke kan sikre, at dit HPFI kobler ud ved den korrekte strøm.

Hvis du vil teste hvor god jordforbindelsen i dit kraftstik er, så skal du have fat i din elektriker, som har udstyret, der kan måle det. Hvis du skal have etableret nyt jordspyd, vil din elektriker måle overgangsmodstanden til jorden, når han installerer dette.

Jording er et lidt kompliceret emne, men samtidig en utrolig god og vigtig beskyttelse af personer. Vil råde dig til ikke at spare de 500 kr det vil koste at få en autoriseret til at lave det korrekt.
Tør ikke love, at det ikke er lidt dyrere - afhænger af præcis hvad du skal have lavet, og om det er til at komme til osv.
Men hvis du f.eks. skal have et jordspyd og monteret en kontakt, så vil det nok kunne laves på under 2 timer, og så skal det i hvert fald ikke koste mange tusinde kroner.
Skrevet af jenshøj på 28 sep 2011 21:56
Du må ikke bruge et vandrør til jording. Det er potentielt farligt og derfor dybt ulovligt. Det klassiske eksempel er, at en vvs'er skal reparere et stykke gennemtæret rør, og bruger pex (plastic) til reparationen. Pludselig er alle dele efter pex'en ikke jordet mere, men kommer til at stå med spænding på, hvis et jordet apperat fejler. Selvom du er sikker på, at der ikke er pex i dine vandinstallationer, og at der ikke kommer det, kan røret statig ikke bruges til jording, da du ikke ved hvad rørets overgangsmodstand til jorden er, og dermed ikke kan sikre, at dit HPFI kobler ud ved den korrekte strøm.

Hvis du vil teste hvor god jordforbindelsen i dit kraftstik er, så skal du have fat i din elektriker, som har udstyret, der kan måle det. Hvis du skal have etableret nyt jordspyd, vil din elektriker måle overgangsmodstanden til jorden, når han installerer dette.

Jording er et lidt kompliceret emne, men samtidig en utrolig god og vigtig beskyttelse af personer. Vil råde dig til ikke at spare de 500 kr det vil koste at få en autoriseret til at lave det korrekt.

Du skriver at uden en jordelektrode, kan man ikke sikre sig at fejlstrømsrelæet kobler ud ved den korrekte strøm ????

Fejlstrømsafbryderen skulle nu meget gerne koble ud, snart der er en fejlstrøm imellem 15-30 mA - uanset om der er en aktiv jordelektrode eller ej. At have en aktiv beskyttelsesleder, er et must, for at lede strømmen igennem denne udligning istedet for igennem eksempelvis en menneskekrop.

Kan endvidere tilføjet at der er mulighed for at bruge vandrørene som jordelektrode, såfrem forsyningsselskabet vil give lov hertil (Hvilket de ofte ikke vil pga. elektrolytisk tærring)
Fejlstrømsafbryderen skulle nu meget gerne koble ud, snart der er en fejlstrøm imellem 15-30 mA - uanset om der er en aktiv jordelektrode eller ej.

Korrekt. Beklager min forklaring blev upræcis.

Kan endvidere tilføjet at der er mulighed for at bruge vandrørene som jordelektrode, såfrem forsyningsselskabet vil give lov hertil

Afsnit 6 lister en række forhold i 543.2.3, som skal være opfyldt, for at et metallisk rør kan bruges som jordforbindelse. En ledning fra vaskemaskinen til det nærmeste vandrør kan ikke opfylde disse krav.
Hej
Lige en lille kommentar mere  -  du får nok også et andet problem fordi en alm. 220 V stikkontakt normalt kun er forsikret med 10 Amp - og en kraftgruppe normalt med 16 Amp. - men hvis dit samlede forbrug ( vaskemaskinen + de andre forbrugere på andre kontakter i samme gruppe,  ikke overskrider dette er det jo OK
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis