Problem ved udskiftning til trådløs varmestyring (Danfoss Living Connect)

Jeg står og skal have skiftet alle mine termostater ud i mit hus, og valget er faldet på Danfoss nye ”living connect” (http://living.danfoss.dk) og har bestilt en Danfoss Link CC skærm og 12 stk ”living connect” trådløse radiator termostater.

Hele idéen er så, at alle termostater kan styres fra selve skærmen, hvor hvert rum oprettes og kan styres individuelt osv. Smart !

Men... nu har jeg så i mellemtiden fundet ud af, at mit gulvvarme i køkken, entré og 2 badeværelser (4 termostater) åbenbart kører på returløbet sagde min meget kloge nabo ?! og mener ikke at jeg vil kunne bruge de nye termostater på disse 4 stk.
Så går lidt af meningen jo desværre af, når 1/3 af mit hus ikke kan styres over samme system.

Dog har deres support meddelt mig at der kan være en løsning... nemlig at citat: ”Ud fra pilen på ventilen er det måske fremvejssiden TRV’en sidder på, så måske kommer det til at virke ok med en living connect. Du kan prøve det, men det kræver, at ventilen ikke er FJVR.”

Jeg aner desværre intet om hvilken ventil osv der er tale om, er der nogen der kan være behjælpelig med at finde ud af dette ud fra vedhæftede billede af den eksisterende termostat i køkkenet, eller måske hvor man kan se det ?!
Der er en pil under termostaten der nedad / væk fra termostaten og er der nogen der kan sige ud fra oplysningerne om det er en FJVR ventil eller ej ?!

Huset er et Eurodan Typehus fra 1988.
På forhånd mange tak, hvis nogen kan hjælpe lidt :-)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg faldt lige over dit indlæg, og mange gange tillykke med dit nye Danfoss Living, Det du har på billedet er en retur termostat (FJVR) så der er ikke en nem løsning men, du er meget velkommen til at ringe ind til vores support igen og snakke med mig, så kan vi prøve at gennem gå dit anlæg for at finde en løsning på dit anlæg.

Mvh. Troels Bruhn
Danfoss A/S
Tlf: 89489155
Hej.
Jeg har været det samme igennem. Returtermostater i hele huset.
Det blev lavet om til ventiler på fremløbet, undtaget i køkken, gang og badeværelse hvor der er gulvvarme.
Der blev det som det var. Jeg synes heller ikke at der er meget mening i at skrue op og ned på gulvvarmen,
da det reagerer så langsomt. Jeg har så også sat en rumtermostat op i rummene hvor der er living termostater.
Hej, skriver her for at dele min løsning på samme problem.
Vi har også returtermostater i hele huset, men kunne ikke acceptere at alle skrev at Danfoss Living Connect og andre smart-termostater ikke kunne bruges hertil (incl Danfoss selv). Den generelle anbefaling (som jeg kunne finde) var at få skiftet alle ventilerne til fremløbsventiler.
Som jeg så det, så var der to problemer. 1) Tilslutning til 30 mm ventil 2) Styring af ventilen.
For at få en ny Danfoss Living Connect termostat til at passe på en returløbsventil, så købte jeg en adapter på Amazon.de (https://www.amazon.de/dp/B0028YALGE/ref=sr_1_2?keywords=Adapter+Heimeier%2FDanfoss+RAV&qid=1577380095&s=kitchen&sr=8-2) dernæst kunne termostaten passe på ventilen.
Dernæst var problemet med styringen (som jeg så det) at få målt den rigtige temperatur. Derfor valgte jeg at købe en trådløs temperatur sensor, forbinde den og pladsere umiddelbart over radiatoren, så den hurtigt kunne mærke at radiatoren blev varm.
Med dette setup har vi ikke haft behov for at skifte alle ventiler i huset. Det har dog kostet en ekstra temperatur sensor i hvert rum.
Jeg håber det kan hjælpe nogle.

@Karsten Gjørup
Super at du fandt en løsning som jeg synes også om. Har det samme problem med FJVR ventiler, hvor hos mig er ventil hals på 32mm, så spørgsmål er om den adapter som du har brugt vil også passe til mig (ved du måske inderste Ø af denne adapter). Næste spørgsmål er hvilken rum føler har du brugt at forbinde termostater med?
På forhånd tak og Mvh
Varga

 

Annonce
Hej Varga, mine adaptere er kun 30 mm indvendig, så de vil ikke passe til dine 32 mm ventiler som jeg ser det. Men Amazon.de har andre - søg på “FJVR adapter” der er fx en Eurotronic 700104 hvor kommentarsporet (tysk) skriver de passer til denne type ventil. Mht til termostat, så har jeg købt den ældre type “Danfoss - link RS”. Mvh Karsten
Hej Karsten, mange tak for svar, har lige en enkelt spørgsmål mere, nemlig hvilke termostat hoveder har du brugt på selve ventiler på radiatorer og hvoran forbinde dem med selve den RS føleren?
Tak og Mvh
Hej igen (undskyld det sene svar), jeg har købt Danfoss Living Connect 014G0002 - den passer oven på adapteren. Til styring benytter jeg Danfoss Link CC - den forbindes til både termostat og føler for et bestemt rum, dernæst har den styr over at bruge temperaturen fra den eksterne føler og ikke fra termostaten til reguleringen. Følg vejledningen til Danfoss Link CC, det er ganske nemt. Mvh Karsten
Super, mange tak for svar 😄. 
Jeg har umiddelbart samme termostater som på billederne og vil gerne skifte til Danfoss Ally (tror det er afløser til Livingconnect) men hvilken adapter tænker i så jeg skal på udkig efter? Alle "officielle" steder skriver jo som i har nævnt, at det ikke kan lade sig gøre ;-) Tænker at starte med nedenstående og så ja 5 adaptere.....
https://www.billigvvs.dk/danfoss-ally-pakke-m5-stk-termostater-og-gateway-2471613
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis