Min anbefaling af en billig dims til bor-slibning

Hej.

Ville bare lige dele en positiv overraskelse med en jig til slibning af bor.

Jeg har brugt siden af stenen på min bænksliber til at slibe borene, men resultatet har ikke altid været specielt heldigt, fordi jeg ikke rigtigt har håndelaget.

Så faldt jeg over denne her billige jig ved navn Multi Sharp 2001:
http://www.multi-sharp.com/index.ph...t_info

Jeg troede faktisk ikke på den ville virke, fordi den kostede ca. 150 kr ink. fragt, men jeg har nu slebet 25 bor med den, og fungerer sgu. Ok - borene bliver måske ikke "som nye", men ca. 15 gange bedre end mine frihåndsslebne. Man skal bare fluekneppe indstruktionmanualen for at få det gode resutatet.

Jeg købte den igennem Amazon england:
http://www.amazon.co.uk/Multi-Sharp...B0001OZH7Q

Den her maskine er ikke henvendt til professionelle folk, men til hobbyfolk som mig, der ofte blot smider bor ud, og køber et nyt billigt sæt. Nu er det lykkedes mig at slibe mine dyre bor op, og mine hjemmeslebne dyre bor, fungerer nu bedre end nyindkøbte billige.

Jeg har ingen forbindelse med firmaet, men ville bare gerne dele en fin lille dims til en billig penge, som jeg synes har lettet mig i værkstedet.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den ser da fornuftig ud.
til borslibning men så er det bare hvor længe den holder.?


men det bedste er frihåndslibning.
så har man føldning med den.!

og den er langt bedre til borslibning end den gængse model
den med forskællige "huller" til bor.
og monteres på boremaskine.

og jeg sliber gerne med frihåndsslibning.
Plastikken virker ret solid, og til under 200 kr, så har prisen lige pt. været under 5 kr pr. slebet bor, hvilket er et fund, og det bliver jo billigere jo længer den holder.

Og ja . jeg har haft den med de forskellige huller, og den holdt i hvert fald ikke en skid.

Den maksimale borstørrelse den kan tage er dog 13 mm, så mine største bor er stadig frihånd. De er dog også lidt nemmere at styre, da der skal fjernes lidt mere materiale for at skærpe boret, og dermed smadrer man ikke alt hvis hånden smutter, som med et 4mm bor.

Det skal lige nævnes, at det lykkedes mig at slibe en knækket 12mm borop med den lille jig, og det fungere faktisk som nyt. Det tog lidt tid, for skynder man sig for meget, så ryger hærdningen.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis