regnvandskloakrør dybde?

Hejsa

jeg er ved at grave ud til 20 meter PVC kloakrør og har derfor tænkt over hvad behovet for at det er i frostsikker dybde er?

Jeg har gravet en 8 meter rende nu som er ca 70cm dyb. Men er der behov for at hele røret ligger i frostsikker dybde eller er det nok, at det ligger eksempelvis 50cm ved udløb fra sandfang og 90cm ved kloakken (20 meter af 2cm fald pr meter = 40cm fald i alt)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Snak med din autoriserede kloarkmester, han skal alligevel lægge rørene.

tveskæg

 

Gad vide hvorfor fora hedder Lav Det Selv?

Det lyder helt ok, som du påtænker at lave det, det bliver jo en tør ledning, så frosten er nok ikke det store problem.
Du kan jo også nøjes med 1 cm fald per meter, og så starte på 70 cm, og slutte i 90 cm dybde...


mvh jens


 

Dybden under jordoverfladen skal være 75 cm til rørets bund. Men den kan jo ikke komme længere ned end udløbet fra sandfanget. Så de 70 vm er fint.
Faldet skal være min. 10 o/oo så dine 20 er osse fint.
Skrevet af je__ns på 28 sep 2011 15:13

Gad vide hvorfor fora hedder Lav Det Selv?

Det lyder helt ok, som du påtænker at lave det, det bliver jo en tør ledning, så frosten er nok ikke det store problem.
Du kan jo også nøjes med 1 cm fald per meter, og så starte på 70 cm, og slutte i 90 cm dybde...


mvh jens


 


Lige mine ord. der er vel en grund til at jeg skriver det herinde i et GØR DET SELV forum.  :-)

Anyway. Tak for svarene, men kan man godt eksempelvis anlægge et sandfang hvor udløbet er i 40cm dybde eller SKAL det ned i 70cm for at være frostsikkert?
Nej, det er ikke en tørledning fra et sandfang.

En tørledning må ligge hvorsomhelst i himmelrummet.
Fordi teorien er at det ikke regner når det er frostvejr.
Annonce
Der er ting man ikke må lave selv.  Bla kloark.

tveskæg

 

det er ellers sjovt. jeg har snakket med teknisk forvaltning om det og der fik jeg det sort på hvidt at jeg GERNE selv må anlægge kloakrørene, dog må jeg ikke selv foretage selve monteringen til det eksisterende kloakafløb. Men alt frem til kloakken må jeg selv anlægge....jvf. kommunens tekniske forvaltning
Det er ikke min mening at lege politi eller forvaltning. Men det du omtaler er autoriseret arbejde, jeg ved godt at nogle kommuner ikke tager det så nøje, det er da også i orden med mig når du bare har din ryg fri.

tveskæg

 

Bliver der ikke blandet noget sammen her?? Kloak til toilet spildevand osv. og så regnvandskloak.

Har selv spurt på teknisk forvaltning og alm. kloak til toilet osv. er totalt no go at lave selv, men der i mod kloak til regnvand var der ingen ting i vejen for selv at lave...

Men Men regnvand må aldrig ledes i den alm. kloak sagde teknisk forvaltning.
Skrevet af Chr-Hj på 29 sep 2011 10:38
Bliver der ikke blandet noget sammen her?? Kloak til toilet spildevand osv. og så regnvandskloak.

Har selv spurt på teknisk forvaltning og alm. kloak til toilet osv. er totalt no go at lave selv, men der i mod kloak til regnvand var der ingen ting i vejen for selv at lave...

Men Men regnvand må aldrig ledes i den alm. kloak sagde teknisk forvaltning.


1) Hvis teknisk forvatlning har oplyst dig om at du gerne må lave kloak til regnvand selv - er det forkert.
Det eneste du selv må lave af regnvand er fra tagvand. ALT andet er autoriseret arbejde. SKal dit tagvand tilsluttes til offentlig ledning eller føres sammen med anden vand fra befæstede arealer er dette også autoriseret arbejde.

2) Enten så udtrykker forvaltningen sig ikke klart, eller også er det dig . Regnvand må gerne tilledes kloaken, såfremt denne er fælleskloakeret. Hvis området er separatkloakeret føres det i hver sin ledning og tilsluttes hver sin skelbrønd.

Teknisk Forvaltning har formentlig oplyst dig om reglerne for lige præcis din ejendom. Og det er dermed ikke noget der kan generaliseres.

Så blev der trukket ud igen


 

 

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis