2-lags eller 3-lags ruder?

Jeg skal snart i gang med at efterisolere mit hus og skifte vinduer. Jeg havde valgt 3-lags lavenergi (0.5) ruder, men er nu i tvivl om jeg hellere skal vælge 2-lags ruder (1.1).

Vi har 8 vinduer samt stort gulv-til-loft glasparti (ca.10m) og 2 hoveddøre, så der er ret stor prisforskel på 2- og 3-lags. Kan det betale sig?


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stor er prisforskellen?
kan det betale sig, tjaa sikkert ikke, men sådan et stort vinduesparti kan det også være noget med kuldestråling, jeg havde valgt 3 lags selvom 2lags sikkert er nok, bare for at være sikker. med tiden og de højere priser på opvarming er 3 lags sikkert det rigtige valg
Forskellen er 30-40.000t!

Dvs prisforskellen er fra trævinduer med 2-lags til træ/alu med 3-lags ruder. Der hvor jeg har kigget kan man ikke få træ med 3-lags - har ikke spurgt hvorfor. Ville oprindelig have træ/alu men vælger nu træ i stedet.

Er også lidt bekymret om 3-lags bliver for tunge sådan at terassedøre hurtigere bliver slidt/skæve?

hmm kan være du skal spørge om prisoverslag flere forskellige steder fra, hvorfor skulle man ikke kunne få trævinduer med 3 lagsruder?

kiggede på en side hvor de sælger ruder(kun ruder ikke hele vinduer) og der var prisforskellen på en 2 og 3 lags rude omkring 35-45% mere for 3 lags, vindet må jo være næsten det samme, måske en anelse tykkere. så i min mening burde 3 lagsruder koste max 30-40% mere end 2 lags, men sådan er det sikkert ikke i virkeligheden.

priser på løse ruder kan ses her til sammenligning.

http://www.interglas.dk/3_lags_termo_u_værdi_0_6-p-227.html

Jeg skulle have spurgt hvad er prisen for den ene type og den anden type!

For det kan jo beregnes relativt nemt.

Jeg kender ikke de rigtige værdier. (Og vi forudsætter at ruderne kan holde i 20 år).

Men hvis vi siger at varmetabet gennem 2 lagsruderne, (alle vinduerne), koster 10.000 penge pr. år. Så er prisen 200.000 på de 20 år.
Hvis varmetabet gennem 3 lags ruderne kun er 8.000 pr år så er totalprisen i varmetab 160.000 på 20 år.
Besparelse på 20 år 40.000.

Hvis merprisen for 3- lags vinduerne er 30.000 er der en fortjeneste på 10.000
Hvis merprisen for 3- lags vinduerne er 40.000 er der en fortjeneste på 0
Hvis merprisen for 3- lags vinduerne er 50.000 er det en underskudsforretning.

Som sagt jeg ved ikke hvad varmetabet er i de forskellige vindues og glastyper.
Det kan måske findes på en spareenergiside af en slags.

Annonce
Det er nogle fine beregninger hpax, men det hjælper mig ikke synderlig meget når du bare gætter tallene ;-) Men tak for forsøget :-)

Jeg regner med at vælge 2-lags da prisforskellen er rimelig stor og jeg ved ikke helt hvad jeg får ud af det.



Ideen var faktisk osse at du selv fandt de rigtige tal og puttede dem ind i regneeksemplerne.

Men hvis det ikke er interessant så er det vel bedst at du holder dig til 2-lags vinduerne.
Supergodt eksempel HPOX. Det ligger jo til højrebenet ;-)

Men jeg vil nu vælge at regne ud fra det samlede varmtab af vinduet og ikke kun på glasset. SOm jeg læser det er der ikke tale om samme ramme.

En anden ting er lyd - dæmper 3 lag mon mere end 2 lag?

/Mulle

 

 

 

Jeg takker alligevel for regnestykket hpax. Jeg vil bare ikke give de ekstra penge i øjeblikket da jeg ikke ved så meget om hvor meget jeg sparer :-)

Jeg bor tæt på lufthavn, og det var også en grund til at vælge 3-lags, men det bliver nok 2-lags lydglas.
Ikke et svar, blot et par indspark:

1. Vurder vinduerne ud fra vinduets samlede u-værdi. (de 0.5 du angiver for 3-lags glas må være for selve glasset alene. Der kan være et ganske betydeligt varmetab gennem rammerne)

2. Vurder om du vil være generet af kuldenedfald hvis du sidder i nærheden af vinduet. Et 3-lags vindue vil formentlig give bedre komfort i den henseende.

3. Vurder om prisen pr. opvarmningsenhed vil stige væsentligt fremover

4. Vurder om merudgiften til 3. lags vil komme hjem hvis du ønsker at sælge de kommende år.

5. Vurder om en merudgift, hvis du er villig til at afholde den, kan bruges bedre på andre energiforbedringer.



 Henning, Lolland

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis