Indvendig tagfod udført korrekt ?

Hej

I forbindelse med det faste undertag, som jeg har monteret, skulle tømreren montere tagfoden. I vandfast krydsfiner, er der monteret fod og vindbrædt, med exponet til ventilation. Arkitekten har på tegningerne skrevet følgende:

Vindbrædt fuges på 3 sider.

Hvis vindbrædtet er det, som man kan se på billedet, er der ikke fuget. Jeg havde på forhånd i aftalen skrevet, at der skulle fuges på 3 sider i henhold til arkitektens tegning. Jeg går ud fra, at det er en fejl, at der ikke er fuget, men hvad er formålet med fugningen. Er det at tætne mod isoleringen, så luften kun ledes op mod kip ?

Som det fremgår, har han ligeledes ment, at der ikke skulle vindbrædder på sidepartierne, så det er undladt. Er det ikke noget skidt, at der så bliver udluftning direkte ind i den kommende loftsisoleringen ?



Selvbyggeren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke vindbrættet.

Vindbrættet ses normalt bedst udvendigt fra.

Her har du vindbrætter i lange baner! :o)

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/gitterspaer
Hej
Tak for det. Det betyder jo så også, at tømreren skal på den igen og montere de sidste plader (som mangler på billedet), så der ikke sendes kold luft ind i isoleringen.

Det er klart, at han skal udføre arbejdet fagligt korrekt, og skal vindpladerne fuges, må han jo også gøre dette.

Selvbyggeren

Ja, selvfølgelig skal det ikke trække ind i isoleringen på et helt nyt hus

Så den tømrer må på det igen, og få rette op på de vindplader.

Ja, det mener jeg også, men hans svar til dette er desværre ikke opløftende. De små trekanter som han skriver om, er der hvor man på billederne kan se, at der ikke er monteret vindplader. Tagfoden i disse 4 trekanter, er lavet som de lange lige stræk og har indbygget net og dermed ventilation, men altså ingen vindplader.

Tømrerens svar:

Og nej det er ikke en fejl der ikke er lavet vindplader i de små trekanter, der kommer ikke luft op til undertaget, da de er så små.
Og derfor har det ingen betydning.

Der skal bare isoleres lodret med en terrænbats og evt. skummes omkring disse samtidig med resten isoleres og ., inden dampspærren monteres.

Selvbyggeren

Der skal selvfølgelig monteres både vindbrædder og vindplader uanset størrelsen af feltet, det blæser også ind i de små felter, som i de større... længere er den ikke.

Det er okay at bruge hårde bats + skum til formålet, men var det en del af deres entreprise, så er det vel ikke meningen du selv skal stå for dette nu....?

Hvis ikke dette er aftalt med din tømrer, så ville jeg da ikke selv skulle stå for den del.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis