Lysdæmpere i stedet for korrespondance+krone afbryder

Jeg har 4 firkantede et moduls Fuga lampeudtag, 3 er i 1 moduls forfra dåser, 1 er i en indmuringsdåse (2 moduls inkl stikkontakt), lad os kalde dem 1 2 3 4

I den ene ende af stuen er der 1 dobbelt korrespondance Aa + 1 to pols afbryder Bb + 1 1½M stikkontakt  C  - dvs ialt 3½ modul i indmuringsdåse.
I den anden ende af stuen er der 1 enkelt korrespondancekontakt  C - 1 modul i indmuringsdåse.

De hænger således sammen (håber det giver mening):

1 - A+C (sat i type B korrespondance så vidt jeg kan se)
2 - a
3 - B
4 - b

Jeg vil gerne have lysdæmpere på 1+2+3. Problemet er jo at der ikke findes 1 moduls dobbelt lysdæmpere. Har I nogle forslag til hvordan dette kan løses?

Jeg har selv tænkt på at sætte ihc wireless kombi dæmpere op men det går også hen og bliver lidt problematisk da jeg uanset hvad kommer til at mangle en afbryder (4 afbrydere med 3 moduler), men dette kan evt. løses ved at ændre et lampeudtag til en trådløs kontakt eller et trådløst lampeudtag.
Har jeg misforstået IHC wireless eller kan en kombi enhed fungere som dæmper for en enkelt kablet udgang  (med fase og mellemledning) og samtidigt styre en trådløs kontakt/lampeudtag eller en anden kombi enhed? I så fald kan korrespondancen vel netop erstattes af to kombi enheder.

Der er nogle praktiske og lovmæssige spørgsmål jeg ikke ved noget om i dette henseende..:
- skal wireless kombienhederne virkelig kun have mellemledning og fase for at fungere (eller skal de have 0)?
- må og kan runde 80 mm lampeudtag (såvel alm som wireless med dæmpning) monteres i forfra/indmuringsdåser?
- må man sætte muffer på de resterende mellemledninger/korrespondance ledninger og lade dem sidde i dåserne eller skal de fjernes helt?

Jeg ved i øvrigt godt at jeg ikke må lave disse ting selv, og får også en elektriker til at udføre det.. - men hvis det bliver et kæmpeprojekt med udskiftning af samtlige ledninger så venter jeg nok nogle år..

Håber det giver bare lidt mening..

- Johnny

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det var mange spørsmål men prøver spør igen om det jeg ikke svarer på

ø 80 lampe udtag kan monteres i grøn 1m dåse men ikke i forfra dåse
kombi enhed er sender og tryk lampeledningen monteres i kombi og modtager fra et eller flere batteri tryk
batteri tryk kan monteres uden en dåse bagved evt. udskift rammen med en som fylder 1m mere

hvis du vil bruge en lysdæmper så kan du montere en fjeder bagved din dobbelt afbryder som styrer lysdæmperen i den anden ende af stuen

og du må/ skal sætte muffer på de ledninger som ikke skal bruges mere
jeg mener at wireles skal have nul på kombi enhed
du må godt selv skifte dine kontakter
det var mange spørsmål men prøver spør igen om det jeg ikke svarer på

ø 80 lampe udtag kan monteres i grøn 1m dåse men ikke i forfra dåse
kombi enhed er sender og tryk lampeledningen monteres i kombi og modtager fra et eller flere batteri tryk
batteri tryk kan monteres uden en dåse bagved evt. udskift rammen med en som fylder 1m mere

hvis du vil bruge en lysdæmper så kan du montere en fjeder bagved din dobbelt afbryder som styrer lysdæmperen i den anden ende af stuen

og du må/ skal sætte muffer på de ledninger som ikke skal bruges mere
jeg mener at wireles skal have nul på kombi enhed
du må godt selv skifte dine kontakter
Svar på et par af dine spørgsmål:

Ja, en kombienhed, kan styre både sig selv, og en anden enhed. Den har 4 knapper, hvor 2 af dem bruges lokalt, og to andre kan styre en anden enhed.

Ja, der skal ikke kobles nul-ledning til dæmperen.

Læs i øvrigt denne vejledning fra LK. http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98532_02.pdf Giver lidt forklaring på, hvordan det virker.

Du må gerne selv skifte dine afbrydere til lysdæmpere. Du må bare ikke ændre i den faste installation.

Tak for svarene til jer begge, nu kan jeg komme lidt videre med projektet.

jeg må skifte kontakterne, problemet er bare at den ene kontakt jo er en (B) korrespondance og hvis jeg nedlægger denne ved at forbinde nogle ledninger /sætte muffer i dåserne, er det vel at sidestille med at ændre i den faste installation?

Endnu et spørgsmål..
3 lamper skal sidde med flere meters mellemrum på en gipsvæg, og bagved denne væg ligger loftet, dvs jeg har adgang til bagsiden af væggen. Jeg vil gerne have skjult ledningerne til lamperne, så jeg havde forestillet mig at ledningerne føres på loftet og så kører de direkte ud til hver enkelt lampe gennem gipsvæggen. Lampeudtaget sidder fortil på gipsvæggen, men kan jo tilgås fra bagsiden på loftet..
Men.. Så skal alle ledningerne vel være 1,5mm2 installationskabel da det er på loft og skal igennem en væg ikke sandt? For så må jeg jo i hvert fald ikke selv sætte de lamper op.

Tak for hjælpen
Ja, i princippet ændrer du i den faste installation, ved at sætte en muffe på den ledning. Men... det virker som du har styr på, hvad du vil lave - bl.a. ved du hvad en b korrespondance er. Jeg synes nok, det er lige i overkanten, at skulle have fat i en elektriker, bare til at skrue én muffe på, når du kan gøre det lige så godt selv. Men det er selvfølgelig op din tro på egne evner og din samvittighed.

Du har ret i, at du ikke selv må trække ledninger mellem dine lampeudtag. Det er ny fast installation, og dermed autoriseret arbejde. Her kan du komme lidt mere galt afsted end med muffen, så der ville jeg overveje en elektriker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis