Topcoat hærder ikke

Hej Gør det selv'ere..

Jeg har lavet en lille hjemmebygget glasfiberjolle, og malet den med topcoat med 1,5% hærder i. Efter en uge, føles overfladen stadig klistret (dog uden at smitte af). Jeg stod udenfor i solskin og ca 15-20 grader da jeg malede den. 

Er min opskrift forkert? eller har der været for koldt? Vil det mon nogensinde hærde ordenlig op? Og kan topcoat egentlig blive for gammel?? 

Håber her er en der kan hjælpe.

Mvh Umike
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En gammel topcoat vil ikke altid hærde. Har du fortynet den er det helt galt.


tveskæg

 

den skal nok haerde op, men det tager noget tid paa denne aarstid. du har jo ikke 15-20 grader hele tiden. de "kolde aftener og naetter" goer at det kan tage laengere at haerde op. det er min erfaring.
Tak for svaret. Fortyndet er det heldigvis ikke :-)
Super... Jeg er sikker på at du har ret :-) Tak for svaret...

Det er vel ikke Gelcoate du har brugt, det opføre sig som det du beskriver.

Topcoate er faktisk, gelcoate der er iblandet en voksopløsning.

Gelcoate hærder kun i iltfrie omgivelser, men når der iblandes voks, trækker voksen op til overfladen, under hærdningen, og danne en ilt fri hinde. (Derfor virker topcoate fedtet, når den er tør)

Parafin olie er anvendelig, det kan bla. købes på apotektet.
Måske kan du sætte gang i hærtningen, ved at spraye en fin hinde af parafinolie på. (hvis det er gelcoate du har brugt)

mvh jens


 

 


 


 

Annonce
Hej Jens. Tak for svaret. 

Du har fuldstændig ret i at det er gelcoat der er brugt i stedet for topcoat. Vi prøver den med parafinolien, og håber det bedste. Mange tak for svar, og ha en go weekend.

Anders på Bianca værft, som laver meget fiberarbejde, har fortalt mig at gelcoat med voks kaldes topcoat og det bruges til at give en glat overflade der slipper formen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det er rigtig nok. Gelcoat bruges som det første lag, hvis man støber noget i en form. Det gjorde vi så desværre ikke, og vi lagde gelcoat yderst, istedet for inderst. Dont do that... Nu bygger vi en varmetunel med presenninger og varmeblæsere. Så er vi på fjorden inden onsdag :-)

Hærdningen stoppet under 15 grader og begynder ikke igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også