Skal OSB plader grundes?

Som overskriften lyder, så skal jeg ha malet nogle osb plader jeg skal hænge værktøj på, skal de grundes inden jeg maler...?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ihvertfald ikke nødvendigt at gøre det bagefter!!!
Det er fornuftigt at grunde for at sikre en god vedhæftning og et glat, enartet resultat. Men om det er nødvendigt, kan diskuteres. Det afhænger også af hvor pænt det skal være.

Personligt ville jeg, til værksted, nok bare fortynde malingen til første påføring og så male 2 gange ufortyndet bagefter.

Hilsener

Charlotte
www.maling.nu
Skrevet af hpox på 26 sep 2011 22:32
Det er ihvertfald ikke nødvendigt at gøre det bagefter!!!


Det var bare en god kommentar som hjælper mega meget....!!!

Er sgu godt klar over at man grunder inden.

Må gå ud fra at når du skriver det sådan, så ved du det heller ikke, så drop de smarte kommentar.
Tak for hjælpen Charlotte...:-)

Var bare i tvivl når overfladen nu var så glat, men ja, det er bare et værksted.
Jeg står i samme situation lige nu og skal have malet OSB vægplader i min garage. Jeg kunne godt tænkle mig at beholde "OSB-look'et" og give det noget mat hvidpigmenteret lak, men de priser jeg har set virker ret heftige og så kunne jeg forestille mig at det kommer til at lugte ret kraftigt i tiden efter det er blevet påført.

Hvilke (ikke alt for dyr) malings-type giver et godt resultat - alm. vægmaling, lud, lak el. andet?
Annonce
Maskinmesteren. Lak lugter ikke nødvendigvis, hvis du bare snupper en vandig type.

En almindelig, fortyndet vægmaling vil godt kunne hvidte lidt (give transparent look), men overfladen bliver ikke så stærk, fordi lagtykkelsen bliver for lille.

Kan du leve med en egentlig malet flade, så er denne virkelig billig http://www.maling.nu/loft-og-vaegmaling-glans-5-10-ltr/ især hvis du opretter en bruger på siden.

Ellers kan du overveje TripTrap eller Pinotex panellak, som er ganske holdbare begge to.
Jeg ville vælge en pigmenteret gulvlak, det er billigere end panellak, og tilføje lidt hvid pigment/hvid manling hvis lysere farve ønskes.
http://www.xl-byg.dk/produkter/maling/lak/interioerlak/pinotex-glans-10-interioerlak-hvidtonet75-ltr.htm

http://www.xl-byg.dk/produkter/maling/traebeskyttelse/gulvlak/pinotex-vandig-hurtigtoerrende-glans-50-gulvlak-halvblank75-ltr.htm

Det kommer vist an på så meget, prisen på gulvlak kontra interiør/panellak. Og sikkert mest på, om man har gulvlak på lager i forvejen.

Undlad under alle omstændigheder, at blande en tilfældig hvid maling i lakken. Hvis bindemidlet i maling og lak ikke kan "snakke" sammen, kan det ende med klumper, manglende optørring eller afsmitning. En smule pigment, kan de fleste lakker dog godt holde på.

Men Koluda har selvfølgelig ret i, at en gulvlak ofte har en stærkere overflade end panellak.
Jeg har selv gjort det med en trip-trap gulvlak med godt resultat, hvor jeg blandede en hvid panellak i...

Men det er jo ikke sikkert alle malinger-lakker opfører sig ligeledes, så det er nok værd at prøve sig frem før man blander det i større mængder.
jep en sjat panellak,eller en smule hvid tonefarve fra malerbutikken giver et smukt resultat,, men vær varsom med mængden af hvid tonefarve, da formeget vil gøre gulvlakken ikke transparent,
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også