Badeværelse 1. sal

Hejsa.

Vi står og skal til at renovere vores badeværelse på 1. sal. Huset er fra starten af 70'erne og det er badeværelset også, så nu er det tid til skifte ud.

Det nuværende badeværelse er ca. 8 m2 med vinyl på gulvet. Vinylen ligger formentlig på en spånplade som ligger på et bjælkelag. Bjælkelaget ligger med en afstand på 1,00 m mellem bjælkerne fra midte til midte. Bjælkernes dimension er 90 x 200 mm.

Det nemmeste ville jo være at skifte den gl. vinyl ud med noget nyt, men vi vil dog helst have klinker på gulvet.

Jeg har talt med en murer om det, og han siger, i samråd med en tømrer, at vi kan lægge en krydsfiner plade ovenpå spånplade gulvet og derefter en elmåtte til gulvvarme. Han vil så fylde spartelmasse ovenpå elmåtten og derefter klinker.

Mit spørgsmål er så, om denne konstruktion vil være stærk nok til at fugerne ikke revner og i værste tilfælde, at jeg ikke en dag ender med at stå og bade i bryggerset nedenunder?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har haft to andre firmaer ud og give tilbud på at lave badeværelset og det blev en hel del dyrere end jeg havde regnet med. En af grundene til dette var, at de bl.a. sagde at de ville støbe gulvet hvilket bjælkelagget ikke var stærkt nok til at holde og det skulle derfor forstærkes / udskiftes således at der kun ville være 300 mm mellem bjælkerne. Dette vil være en stor operation. En af tømrer priserne lød på ca. 80.000 kr inkl. moms for denne konstruktion inkl. opsætning af gipsvægge, loft mv. Så kan man jo selv tænken sig til resten af prisen for et færdigt badeværelse når der derudover kommer murer, VVS, EL og badmøbel. Det endte over 200.000 kr., hvilket vi synes er for dyrt.

Håber i kan hjælpe.

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Utroligt en murer og tømrer i fællesskab ikke kan finde en bedre løsning...

1m mellem gulvbjælkerne er alt for meget, og pr. 30 er lige voldsomt nok.

Jeg ville lave det så der er 500mm mellem bjælkerne, herpå lægges et GF25 gulvgips, og du er klar til gulvvarme og klinker.

En godkendt , nem og væsentligt billigere løsning, som jeg har benyttet flere gange, også til nye badeværelser på første salen.
http://www.eftex.dk/redir/default.asp?id=20&lang=dk&ref=off

Der er jo osse ovennævnte mulighed med svalehaleplader, som måske kan bruges afhænig af spændvidden på de bærende bjælker.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det kunne også være en mulighed at montere u-profil i stål på siden af spærene. Det kræver dog at de har nogle vægge at ligge af på. Derefter kan der lægges lewis plader ud og wupti gulvet er klar til støbning

Det er en løsning vi har brugt flere gange ved renoveringsopgaver
Nu er det sådan at bjælkelaget under gulver er halvt synligt i stueetagen. Dvs. at forstærkning af dem vil formentlig medføre nye lofter i de to rum nedenunder, bryggers og lille gæstetoilet.

Jeg går ud fra at forstærkning af bjælkelaget skal vile på en bærende væg?

Findes der ikke en eller anden form for plade, som kan lægges på de eksisterende bjælker og som kan bære klinker uden de revner?


 

Overvej eventuelt denne MK-godkendte vådrumsløsning fra Novopan (klimagulv vådrum) - den er dog til et vandbårent gulvvarmesystem.

Fordelen ved denne pakke er den lave vægt - du behøver ikke forstærke din konstruktion som ved en støbe-løsning -, lav byggehøjde og hurtig reaktionstid på gulvvarmen.

Pakken købes komplet med krydsfinerplader, gulvgips, gulvtætningsmembran, pexslanger osv til enten 8 eller 16 m2.

Jeg har lige købt pakken til et badeværelse på 1-salen og skal til at gå i gang i løbet af ugen.

VH
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Også med 1 meter mellem bjælkerne... ?
Der skal selvfølgelig lægges udvekslinger ind, så cc-afstanden kommer ned på 30 som anvist
Jeg har CC 110 og 140 på bjælkerne der bærer et badeværelse på 1. sal.
Der er synlige bjælker nedenunder. Bjælkerne er 150x150 og jeg har sat forstærkningsplanker på begge sider med, så vidt jeg husker, 40x150.
Disse bjælker har et frit spænd på små 4 meter.
Først ligger der et 28 mm gulv. Dernæst en ca. 20 mm krydsfiner og afslutningsvist en, så vidt jeg husker, 18mm fibergipsplade, alt sammen skruet sammen med utallige skruer.
Der er så monteret elektrisk gulvvarme, som aldrig bruges. Sluttelig er der lagt 10 mm granitfliser, 305x305 på gulv og vægge.
Der er ikke en eneste revne nogen steder og det har nu ligget der i ca 10 år.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det konsept der hedder KISS. (Keep it simple. stupidt) er ikke nået til Novopan endnu. Åbenbart! :o)

Det ser meget indvilket ud.
Særligt løsningen med at nedlægge spånpladerne imellem eks. bjælkelag samt udfræsning for varmeslanger i samme bjælker kræver den allerstørste omhu og - tanke i udførelsen.

Hvad nu hvis varmeslangerne får nogle af alle pindstumperne til at knirke på et tidspunkt?
Et klinkebelagt gulv der knirker som et gammelt trægulv. Virker ikke troværdigt!
Efter lange overvejelser, er jeg kommet frem til at bruge Snedkerlim's løsning fra Novopan.

Er du tilfreds med denne løsning til dit eget gulv? Det må jo næsten være færdigt nu.


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også