Stærkstrømsbekendtgørelsen og belysning i vådrum

I forbindelse med jeg skal renovere et badeværelse, vil jeg gerne sætte nogle spots i loftet. Jeg har kigget lidt i stærkstrømsbekendtgørelsen, men er desværre blot blevet en smule mere forvirret.

Jeg vil gerne have spot i loftet i selve badeområdet og rumhøjden er 2,15 m. Så loftet hører under område 1 i stærkstrømsbekendtgørelsens definationer for vådrum. Endvidere skal de nye spot være mærket IP44 og være forsynet via SELV, som er lig 12V ???

Men så står der i stærkstrømbekendtgørelsen i afsnit 701.55 Fastmonterede brugsgenstande.
at i område 1, må der KUN installeres vand varmere og afløbspumper! hvordan hænger det sammen med resten af afsnit 701 i stærkstrømsbekendtgørelsen.

Betyder det at jeg ikke kan placere spot i område 1? 

Såfremt det evt er muligt at placeres spot i område 1, hvilke andre kravend IP44 og 12V skal de nye spot overholde?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dejligt der er nogle som sætter dig ind i reglerne...

Under 701.55 glemmer du at læse linjen med "De følgende bestemmelser gælder ikke for brugsgenstande, der forsynes med SELV i overensstemmelse med 411.1"

En SELV kreds må være op til 50V vækselsspænding, så en 12V installation kommer her under. Så der er ikke noget problem i at få 12V spot i område 1, når de overholder IP klassen som du selv er inde på.

se også: 411.1.4 Bestemmelser for SELV strømkredse.
Hej UPED og Daniel P

Jeg kan se i studere SB og belysning i våderum og vil for at være på den helt sikre side vil jeg lige tillade mig at spørge jer til råds, skal en spot som denne så være IP44 for at være monteret i et våderum / bruseniche.

Rosetta 60mm 12V Indbygningsspot.

Denne spot er jo med transformer og 230V på den anden side af loftet og er dermed 12v SELV i våderummet hvor IP klassen er IP44

Spottet er kun IP21 og må vel derfor kun monteres over 225cm i område 1, er det ikke korekt forstået.

Spørgsmålet stilles fordi at der flere gange er forvirring om der må monteres 12V spot i våderum og det ser ud til at i er godt inde i stærkstrøms bekendgørelsen , på forhånd tak for svar.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
du må godt anvende en selv kreds alså 12v på dine spot og ip 44 i onråde 1


og reene den spot du linker til må betegnes som en 230v spot og må derfor ikke anvendes i område 1
men kontakt sikkerheds styrelsen hvis du vil vide det helt 100
iøvrit en pæn spot men det bliver nok lidt dyrt i drift at have en trafo på hver spot
går udfra der er lidt tab i trafoen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis