Mango chutney Lav-Det-Selv 3049 31-03-2000 13:41 Jeg er på jagt efter en/flere opskrifter på mango chutney, da jeg er træt af at betale ca. 25 kr. pr glas.Brian 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 13:42 Det er også dyrt, men bliver det billigere af at lave det selv? Her iGladsaxeområdet koster én mango gerne henad 15 kr[1] og jeg kan da nemtforestille mig at der skal både 2, 3 og 4 stykker i et glas med chutney?Men du har måske et mangotræ i vinterhaven? ;-)
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 13:43 Selvfølgelig øser vi gerne af vores erfaringer, men der bliver ingen smagsprøver.GRUNDOPSKRIFT (alle frugter er rensede):4 dl. eddike kommes i en gryde. Tilsæt2 spsk. fint revet ingefærrod (jeg bruger 4),2 spsk. sennepspulver (Coolmanns),1-2 tesk. salt ogmeget lidt presset hvidløg(erstat evt. halvdelen af saltet med hvidløgssalt).Lad det stå og trække mens du skærer kødet fra3 store mangofrugter i passende strimler, som med4-500 gr. sukker kommes i gryden.Simrer svagt i 40 min.HOT SLICED versionen tilsættes også:2 spsk. chillipulver, eller een frisk (blendet) chillipeber.DANSKE VARIANTER - tilsæt yderligere:1 dl. eddike,2 store peberfrugter i små tern (koger med fra start) og125 gr. rosiner overhældes med kogende vand, og trækker i 5 - 10min. Vandet hældes bort, og rosinerne koger med i gryden desidste 2-5 min.MIN PERSONLIGE VARIANT:Hot sliced versionen tilsættes friskt høvlet peberrod.Hældes på rene glas, og opbevares mørkt og køligt.BEMÆRKNINGER:Smag og duft af selve mangofrugten er ganske overdøvet afingefær, chilli og eddike.Brug friske asier i stedet for mango (koges i kortere tid) hvisdu laver det hot sliced. Det får selvfølgelig en andenkonsistens, men smagen er ikke meget anderledes.PRISER: (Købmandsgården uge 36, 1999)2 store flotte mangofrugter kr. 14,951 lille sæk asier kr. 18,-100 gr. frisk ingefærrod kr. 4,-5 liter lagereddike (i dunk) kr. 10,- (tilbud, halv pris)350 gr. Hot sliced Mango chutney i glas koster kr. 15,95ANVENDELSE:Til grill- og friturestegte retter (kylling, forårsruller...)karrysovs og stærkt krydret mad i almindelighed. Ris er en megetfin neutral modvægt. Som drikkelse til disse retter anbefaleskoldt øl.TIP:Frisk ingefærrod koster kun kr. 40,- pr. kg. Normalt skal derbruges meget lidt til kager, pandekager, retter med svinekød,drinks, forårsruller o.s.v. Vi taler om teskefulde.Det smager væsentligt bedre end det tørrede ingefærnysepulver, så gem de herlige smags- og duftstoffer således:Riv ingefærroden meget fint, kom vand i så det bliver en tyk grød, frys det i isterningebakker, kom terningerne i enplastpose. Herligt, holdbart og simpelt.Med venlig hilsen, Emil